Inlägg från: Sommaren12 |Visa alla inlägg
  • Sommaren12

Augustibebis 2012

Tack Jeda! :) jag verkar redan ha det mesta på listan utom puder (men behöver man det eg?) och inothyol. Vad använder man bephanten till? Och bebistops?
    Badtermometer hoppar vi, i princip alla säger att det är onödigt. Rumptermometer är inköpt, den kan man väl ha länge? Köper nog ingen örontermometer förrän lillan själv tycker det är dags.

Oj det är så mycket bebisar på gång här! Nu börjar det bli svårt att hänga med!
    Jloow: jag håller tummarna för att vändningsförsöket lyckas så ni slipper snitt.

• Sommaren12

Undrar med vad windi är?! :)

Carran: tack för bra råd! Nu när du snackar om potatismjöl minns jag att jag själv lätt fick röd irriterad rumpa i flera år som liten och potatismjöl hjälpte alltid och var lugnande så jag kör nog med på det ist för puder. Man kan ju köpa en söt liten burk att ha det i så kanske det känns lite mindre matvaru-aktigt å trevligt att ha på toan. :)

• Sommaren12

Har bestämt oss att det måste till en blöjhink här! Tänkte strunta i det men min brorson var här i veckan och gjorde en riktigt sjukt illaluktande bajsblöja. Vi skulle ändå iväg i rappet så vi la den i två påsar vid dörren men det blev outhärdligt. Hela lägenheten STANK! Hon hade rådit mig att avstå blöjhink, men lätt för dom att säga som har hus och bara går rakt ut och slänger bajsblöjorna i soptunnan. Vi måste ner för alla trappor, genom innergården, genom parkeringen till miljöhuset. Ingen runda man pallar med flera gånger om dagen för en blöja. 

SÅ... Ni som har blöjhinkar. Vilken rekommenderar ni? :) 

• Sommaren12
    oxle bo skrev 2012-07-23 18:38:06 följande:
    kan bebisen trycka/ sparka på blåsan när den ligger  med huvudet nerår??
    den trycker så det känns som jag ska kissa  på mig o gör ont,o blåsan är tom...

den låg på tvären här om dan, osäker på hur den ligger, men något är neråt.varit så sen i går kväll BF-6
    Tror inte nån svarade? Sparka på blåsan känns kanske lite ologiskt. Eller tja, ifall den ligger ihopkrupen så kanske... Men mest troligt är väl att det är huvudet som trycker emot?  Jag har det precis likadant.
  • Sommaren12
    Ellenbmt skrev 2012-07-23 21:49:23 följande:
    Den dyrare på babyproffsen isåfall enligt mig, man drar en grej på locket så varje blöja snurras in i plast, de billiga är bara som en vanlig påse i en plasthink. Gå till en babyaffär å jämför! Påsarna är dyra till nästan alla. Annars kör du på gratisvarianten och slänger ner bajset i hundbajspåsar av kvalité i själva hinken...
    Funkar det då med hundbajspåsar? Luktar det inte igenom ändå? Man samlar ju på sej några i hinken också innan man slänger så det ligger ju ett tag...
  • Sommaren12
    Kampis skrev 2012-07-23 21:58:35 följande:
    Gissar att brorsonen kommit upp lite i ålder? Bebisbajs luktar typ bara mjölk, inte illa alls. Vi Hade den man fick från babyproffsen förut, och när den gick sönder efter några månader körde vi på en Vippy från hammarplast, en sån helt vanlig med vipplock. Alltså ingen blöjhink utan soptunna. Den används fortfarande, och dottern lägger ca 3 bajsblöjor / dag som luktar BLÄÄÄÄÄÄ men med ihopvikta blöjor så tömmer vi den bara när den är full, ca var 4-5 dag. Det luktar absolut ingenting i badrummet som är på knappt 5 kvm

Så med en bra soptunna kan ni komma långt, och som sagt i början luktar blöjorna inget :)

Bara ett tips!    .
    Men lägger ni blöjorna i nån påse först? Låter lite orimligt att det inte luktar nåt om man bara har vipplock? 
    Jo brorsonen är nu 16 månader. 
  • Sommaren12

Mammsen: Jag får undersöka saken med navelsträngen. Håller en sån hink lukten borta även när bebisen blir äldre? 

Var kan man köpa bajspåsar i lite "snyggare" färger? :) vet ju att det finns typ rosa. Allt känns ju roligare än de svarta. inte för att det spelar nån roll eg... 

• Sommaren12

Tack för era tips! Det hjälper i beslutsfattandet hehe.
    Mammsen: det är inte att jag misstror dig men jag har precis en sån där hink du snackar om, med en hink inuti och som står på ett kryss liksom och ingen tät botten. När vi hade katt för några år sedan började vi med att tömma bajset i lådan och lägga i bajspåsar som vi sedan la i hinken men insåg rätt snabbt att det inte va hållbart för det luktade så jävligt när man öppnade hinken. Om jag jämför kattens bajslukt med brorsonens så var den ingenting i jämförelse... :P 

Nu blir det iaf en vanlig pedalhink till att börja med så får vi se sen när bajset börjar lukta. Tänkte inte på när jag skrev frågan först att det inte luktar direkt. 

• Sommaren12
    Kampis skrev 2012-07-23 23:07:09 följande:
    Nix vi lägger dem inte i nåt, och jag håller med om att det inte borde hålla tätt men det gör det faktiskt!
    Thumbs up!
    Jloow skrev 2012-07-23 23:11:45 följande:
    Det jag ville säga var att jag har för mig att du inte fick amma och vill bara höja ett lite varningsfinger att blöjorna kan lukta redan nu på grund av ersättningen. Dotterns blöjor luktade Blää av sempers ersättning medan grannens sons inte luktade någonting av den.. Bara så du är beredd på att det kan komma att lukta.
    Tack för varningen! Har funderat på det jag också. Hoppas inte! 
    Naimis skrev 2012-07-23 23:24:51 följande:
    Sommaren- Vi hade Angelcares som vi fick gratis, när den gick sönder köpte vi en Sangenic (tror de är tommie topee, ursäkta stavningen). Den sistnämnda är helt klart bättre..och vi tycker de är värt de dyra refillerna. Men som de flesta säger, det är stor skillnad på mjölkbajs och matbajs
    Hur dyr "i drift" skulle du uppskatta att Sangenic tommie topee är förutom själva inköpet?

• Sommaren12

Då går jag in i v 38 idag och bebban är fördigbakt! Hoppas hon har lust att titta ut lite tidigare! :)

Svar på tråden Augustibebis 2012