• Anonym (vad händer nu??)

Pappan avled....

Jag har två barn med en man som jag är separed ifrån. Nu hände det som inte får hända... han avled helt plötsligt. Nu undrar jag vad händer?? Jag har insett att jag har ensam vårdnad men min son bor(bodde) hos honom och min dotter bor hemma hos mig. Det är en bra bit ifrån vi bor. Jag i småland och han i Sth. Vad kommer att hända nu?
    Barnen är 16 och 13 år gamla. Sonen vill hest gå klart skolan där uppe. Pappan hade en ny sambo och nu vill hon att jag ska betala 2000 kr för mat i månaden till henne. Allt som hon vill mig får min son betätta.
    Att jag måste försörja sonen är ju självklart men till vilket pris? Kan hon kräva hyra av mig för att min son bor kvar i pappans hus??
    Jag ska ta kontakt med jurist och kolla upp för jag fick höra av sonen att de redan hade pratat med en och då fick min son vara med. Varför han skulle vara med vet jag inte.. Jag får inte reda på något..
    Vad kommer att hända nu? Någon som kan svara på frågorna innan jag får tag i juristen. Jag mår inte alls bra och det gör inte barnen heller. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-04 01:06
    förtydligar att hon har hittills bara sagt matpengar och att hon ska fundera på vad han ska ge i "hyra". Den summan måste väl ha grund vad det kostar för en tonåring att bo och leva. Matpengar är det jag har hör om. Min son har redan fått över 800 kr på en vecka. Min son äter lunch i skolan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-06 11:10
    Nu har sonen bestämt sig för att flytta hem och börja skolan här nere. Så det blir ännu en gång att åka upp till sth ( fem gånger på 2½ månad) fast det ställer jag upp för sonens skull.. Vad som händer sen återstår att se.. mycket tjafs kommer det nog att bli när arvskifter ska göras.. men det tar vi när det kommer.. Nu ska vi se till att vi börjar må bra igen..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-21 10:17
    Nu börjar det hända grejer. Fick papper på att huset är sålt, bodelningen är inskicka så nu är det bara arvskiftet som ska göras. Fast hon försöker få mer pengar än vad hon har rätt till. Det försvinner pengar från pappans konto till räkningar som rör hennes boendekostnad. Ingen av barnen bor där men ändå så ska pappan betala bil, el, bredband och telefonoch något annat jag inte kan få fram. Det rör sig lite över 20000 från och med i dec till början av april. Fick ut kontoutdraget på hens konto och där ser jag vad som händer inte kul..

Nu får vi se vad som kommer att hända. Om barnen får alla pappans grejr eller om vi måste skaffa en jurist. Nästa helg planerar vi på att åka upp och hämta hem mc:n. Men hennes tillåtelse eller med hjälp av myndigeherna.

• Svar på tråden Pappan avled....
  • Hillbilly

Jag tycker det är märkligt att han ska bo där. Sambon verkar ju bara intresserad av pengarna. Ska hon stå för hans uppfostran, hämtningar och lämningar hos kompisar/träningar, kommer hon sitta uppe och vänta på honom på nätterna när han vart ute och festat, hjälper hon honom med läxor, samtal med lärare. Ev bup/samtalskontakter som han kanske kommer att behöva det efter sin pappas bortgång, ska hon vägleda honom in i vuxenlivet med de "problem" som det innebär med värderingar och livssyn. Kommer hon att hjälpa och stötta honom? Jag skulle aldrig låta någon annan göra det. Även om du finns några timmar bort då är han ändå under hennes tak största delen av tiden..jag skulle tagit hem honom. Tror att det är det bästa långsiktigt! Lycka till!

• Anonym
    Nossmiarfe skrev 2011-12-04 14:34:01 följande:
    Nej sambon har inte laglig rätt att bestämma begravningen. Det har de efterlevande dvs pappans föräldrar och självklart får barnen ha önskemål. Men sambon har ingen rätt att bestämma begravningen.
    Jag skrev att barnen hade rätt att vara med och bestämma , sen hör det väl till även om man inte har laglig rätt att man som sambo är med och planerar sin sambos begravning.

Men det är ju beroende på hur länge de varit tillsammans... vi inkluderade inte sonens fästmö i begravningen då de bara hade setts i 1 månad, och varit ovänner stor del av tiden...(psykfall). 
  • Anonym
    Hillbilly skrev 2011-12-04 15:32:56 följande:
    Jag tycker det är märkligt att han ska bo där. Sambon verkar ju bara intresserad av pengarna. Ska hon stå för hans uppfostran, hämtningar och lämningar hos kompisar/träningar, kommer hon sitta uppe och vänta på honom på nätterna när han vart ute och festat, hjälper hon honom med läxor, samtal med lärare. Ev bup/samtalskontakter som han kanske kommer att behöva det efter sin pappas bortgång, ska hon vägleda honom in i vuxenlivet med de "problem" som det innebär med värderingar och livssyn. Kommer hon att hjälpa och stötta honom? Jag skulle aldrig låta någon annan göra det. Även om du finns några timmar bort då är han ändå under hennes tak största delen av tiden..jag skulle tagit hem honom. Tror att det är det bästa långsiktigt! Lycka till!
    Hur får du det till att bonusmamman bara är intresserad av pengarna? Skulle du själv låta din sambos barn bo hos dig efter hans död samtidigt som du står för alla kostnader så biomamman slipper betala utan kan behålla barnpension, det egna underhållet som ska betalas och inackorderingstillägg i egen ficka? Väldans vad folk är generösa  här tråden... I vanliga fall tar man helst inte i bonusbarn med en tång...
  • Hillbilly

Jag har också bonusbarn. Men skulle inte sätta mig och lösa det ekonomiska några timmar efter hans bortgång. Det vet jag ganska bestämt..

• Anonym
    Anonym skrev 2011-12-04 15:11:43 följande:
    Läser man på konsumentverkets beräkningar så kostar en kille på 16 år ca 4000 kr i månaden och då ingår del av hushållets kostnade som telefoni,möbler hushålls el ,förskring mm(½ kostnaden beräknat på ett hushåll på två personer i en större stad) bor man i hus tillkommer ju sophämtning,vatten och avlopp och lånekostnader

4000-barnpension minst 1400 och studiebidrag -10 månader om året ger ett snitt på  875 kr/mån =1725,

baserat på en bilresa på 4.5 h så bör ev inacordingstillägg kunna hamna på ca 1800 i månaden= 1725-1800  ger ett "pluss" på 75 kr månaden kvar att betala är 16 åringens del av övriga hus kostnader.
    Men att begära att en 16 åring ska stå för ½ de fasta kostnderna för ett hus även om han äger minst 1/4 av det är inte rimligt eller att barnet mamma ska stå för ½ kostnaden för huset (barnen äger minst ½ huset)

men att Ts betalar säg 2-3000 i "hyra" till barnets pappas sambo+ att barnet betalar ca 2000 i månaden för mat och sin del av hushållets övriga kostnader (el,slitage på möbler,telefoni etc) är i mina ögon rätt rimligt  om hans mamma då betalar alla hans personliga kostnader(alt ger honom pengar att köpa dem för)

Uppvärmning av hus, försäkring av hus, sophämtning osv ingår inte i den summan...
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-12-04 15:34:40 följande:
    Jag skrev att barnen hade rätt att vara med och bestämma , sen hör det väl till även om man inte har laglig rätt att man som sambo är med och planerar sin sambos begravning.

Men det är ju beroende på hur länge de varit tillsammans... vi inkluderade inte sonens fästmö i begravningen då de bara hade setts i 1 månad, och varit ovänner stor del av tiden...(psykfall). 
    Sambo är den som sköter begravningen... Även fonus o andra entreprenörer säger det!
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-12-04 15:48:06 följande:
    Sambo är den som sköter begravningen... Även fonus o andra entreprenörer säger det!
    beroende på barnens ålder..........så ge dig!!!    Prata inte om sånt som du har ngn aning om
  • EllanEriksson

Jag fick som 13-åring vara med och bestämma på min morfars begravning så jag tror nog att en 16-åring får sköta en begravning själv om det skulle vara så.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-12-04 15:50:39 följande:
    beroende på barnens ålder..........så ge dig!!!    Prata inte om sånt som du har ngn aning om
    lÄS LÄNKEN FRÅN FONUS OCH GE DEJ SJÄLV!
  • dec2010

Nu får ni väl ge er. Ts säger ju att hon ska betala. Vad hon däremot aldrig sagt är att hon ska ta över pojkens arv o allt som hör där till i bidrag o annat.

Det går ju till sonen o hans boende o leverne. Var det än må vara.

Svar på tråden Pappan avled....