• Anonym (vad händer nu??)

Pappan avled....

Jag har två barn med en man som jag är separed ifrån. Nu hände det som inte får hända... han avled helt plötsligt. Nu undrar jag vad händer?? Jag har insett att jag har ensam vårdnad men min son bor(bodde) hos honom och min dotter bor hemma hos mig. Det är en bra bit ifrån vi bor. Jag i småland och han i Sth. Vad kommer att hända nu?
    Barnen är 16 och 13 år gamla. Sonen vill hest gå klart skolan där uppe. Pappan hade en ny sambo och nu vill hon att jag ska betala 2000 kr för mat i månaden till henne. Allt som hon vill mig får min son betätta.
    Att jag måste försörja sonen är ju självklart men till vilket pris? Kan hon kräva hyra av mig för att min son bor kvar i pappans hus??
    Jag ska ta kontakt med jurist och kolla upp för jag fick höra av sonen att de redan hade pratat med en och då fick min son vara med. Varför han skulle vara med vet jag inte.. Jag får inte reda på något..
    Vad kommer att hända nu? Någon som kan svara på frågorna innan jag får tag i juristen. Jag mår inte alls bra och det gör inte barnen heller. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-04 01:06
    förtydligar att hon har hittills bara sagt matpengar och att hon ska fundera på vad han ska ge i "hyra". Den summan måste väl ha grund vad det kostar för en tonåring att bo och leva. Matpengar är det jag har hör om. Min son har redan fått över 800 kr på en vecka. Min son äter lunch i skolan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-06 11:10
    Nu har sonen bestämt sig för att flytta hem och börja skolan här nere. Så det blir ännu en gång att åka upp till sth ( fem gånger på 2½ månad) fast det ställer jag upp för sonens skull.. Vad som händer sen återstår att se.. mycket tjafs kommer det nog att bli när arvskifter ska göras.. men det tar vi när det kommer.. Nu ska vi se till att vi börjar må bra igen..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-21 10:17
    Nu börjar det hända grejer. Fick papper på att huset är sålt, bodelningen är inskicka så nu är det bara arvskiftet som ska göras. Fast hon försöker få mer pengar än vad hon har rätt till. Det försvinner pengar från pappans konto till räkningar som rör hennes boendekostnad. Ingen av barnen bor där men ändå så ska pappan betala bil, el, bredband och telefonoch något annat jag inte kan få fram. Det rör sig lite över 20000 från och med i dec till början av april. Fick ut kontoutdraget på hens konto och där ser jag vad som händer inte kul..

Nu får vi se vad som kommer att hända. Om barnen får alla pappans grejr eller om vi måste skaffa en jurist. Nästa helg planerar vi på att åka upp och hämta hem mc:n. Men hennes tillåtelse eller med hjälp av myndigeherna.

• Svar på tråden Pappan avled....
  • h8him
    Anonym skrev 2011-12-04 18:42:01 följande:
    misstänkte att det kunde vara så och kan väl vara logiskt i vissa fall men i
    detta jag tänker på känns det bara så jäkla fel. Å allt för att en skillsmässa inte hann
    gå igenom...
    men det förklarar också varför de inte gift sig direkt..Usch!
    Det är väl vanligast att man först är sambo en tid och ser att relationen fungerar och att man gifter sig efter något/någr år (om man ens väljer att gifta sig)?
  • Malin 310
    Anonym skrev 2011-12-03 19:03:11 följande:
    Exakt om han ÄGER huset och dom inte var gifta så tror jag huset går till hans barn. 
    Även om dom är/var gifta har barnet rätt till halva huset/lägenheten för att han är särkullebarn eller ja sonen och systern ärver 1/3 del var OM det inte är en hyreslägenhet vill säga.. Detta är en jäkla procedur som just nu min man och hans syskon går igenom då deras pappa nyligen gick bort.
  • pluppfamiljen

Men ta hand om han själv om hon ska hålla på och strula så fräckt av henne att fittas med ett barn + mamma med sorg... Hjärta 

äntligen 6 barns mamma <3
  • Anonym
    h8him skrev 2011-12-04 18:45:15 följande:
    Det är väl vanligast att man först är sambo en tid och ser att relationen fungerar och att man gifter sig efter något/någr år (om man ens väljer att gifta sig)?
    Jo det är ju det vanliga, men inte för denna människa..utan det har redan varit snack om giftermål, vilket inte förvånade, men sen helt plötsligt blev det inget av med det och förmodligen pga att det då dras in på pengarna..men om lagen är sån så är det ju inte mkt att göra åt..
    Jag missunnar generellt inte den som mist sin partner att få dessa pengar om
    de flyttar ihop med någon annan, men i detta fall (alltså inte ts)så känns det bara så jäkla fel..
    men nu vet jag och ska inte sno ts tråd något mer!
  • Anonym (annan änka)
    Anonym skrev 2011-12-04 18:42:01 följande:
    misstänkte att det kunde vara så och kan väl vara logiskt i vissa fall men i
    detta jag tänker på känns det bara så jäkla fel. Å allt för att en skillsmässa inte hann
    gå igenom...
    men det förklarar också varför de inte gift sig direkt..Usch!
    klart att det kan slå fel i bland åt det här hållet, men pengarna gynnar likväl barnet och som sambo har man inte samma ekonomiska ansvar för varandra juridiskt eller för den andres barn.
    Att få bo i hop ett tag innan man gifter sig och då få förlora pension vore ju fullständigt ologiskt och fel. tar man steget att skaffa barn tillsammans eller gifter sig har man ju tagit förhållandet ett steg till.
    Och att vara avundsjuk på någon som har den situationen att ens barn mist en förälder är verkligen inget att vara avundsjuk på. ( nu säger jag inte att du var det dock)
  • Anonym (Fialotta)

Är det viktigt att sonen bor med styvmor eller är han tillräckligt mogen för att bo själv? Äger barnen halva huset och det är problem med den ekonomiska biten, varför inte sälja huset (alt att styvmor får lösa ut barnen) och köp en liten lägenhet åt sonen för hans del av arvet. Ts skrev att de nu bor på landet, en varningsklocka ringer då. Hur går det för sonen att ta sig till exv kvällsaktiviteter, idrott m.m? Kommer styvmor att skjutsa och hämta? Annars är risken stor att han blir isolerad. Det känns inte rimligt att ts ska betala faderns del av huset. Kostnaden för huset hade ju styvmodern och pappan beräknat efter två inkomster och det blir givetvis svårt för ts att betala detta.

• h8him
    Malin 310 skrev 2011-12-04 19:01:32 följande:
    Även om dom är/var gifta har barnet rätt till halva huset/lägenheten för att han är särkullebarn eller ja sonen och systern ärver 1/3 del var OM det inte är en hyreslägenhet vill säga.. Detta är en jäkla procedur som just nu min man och hans syskon går igenom då deras pappa nyligen gick bort.
    Nu blev det fel. Har de inte skrivit testamente så ärver barnen hälften av hans kvarlåtenskap. Finns testamente till förmån för sambon så ärver barnen 50%. Men, finns skulder ska de först dras av. Huset är nyköpt, det kan ägas av både sambon och pappan, och risken är stor att de tvingas sälja och att man går med förlust på försäljningen just för att det är nyköpt.
  • h8him
    pluppfamiljen skrev 2011-12-04 19:03:20 följande:
    Men ta hand om han själv om hon ska hålla på och strula så fräckt av henne att fittas med ett barn + mamma med sorg... Hjärta 
    Du tror inte sambon sörjer? Klart det bästa är att sonen flyttar hem men han vill inte och ts respekterar det. Jag tycker hon ska fundera på att be att han får bo hos kompisen och hans föräldrar istället.
  • roxylady

Min pappa gick bort när jag var 13 år. Då jag fyllde 16 och gick i gymnasiet så fick jag CSN till mitt konto. Det ska man få då vad jag förstått. Sedan fick jag även barnpension som man får om man bara har en förälder. Och med det kan han betala hyra och annat för själv egentligen. Jag bodde i alla fall i egen lägenhet då och betalde min hyra med den. Så kan de komma överens om en liten summa han ska betala i hyra så kommer han att klara sig fint!

• roxylady

En sak till. Vet dock inte hur det ska vara i fall han äger halva huset. Då borde han ju inte behöva betala hyra. Men hjälpa till med matkostnader då isf.

Svar på tråden Pappan avled....