• Anonym (vad händer nu??)

Pappan avled....

Jag har två barn med en man som jag är separed ifrån. Nu hände det som inte får hända... han avled helt plötsligt. Nu undrar jag vad händer?? Jag har insett att jag har ensam vårdnad men min son bor(bodde) hos honom och min dotter bor hemma hos mig. Det är en bra bit ifrån vi bor. Jag i småland och han i Sth. Vad kommer att hända nu?
    Barnen är 16 och 13 år gamla. Sonen vill hest gå klart skolan där uppe. Pappan hade en ny sambo och nu vill hon att jag ska betala 2000 kr för mat i månaden till henne. Allt som hon vill mig får min son betätta.
    Att jag måste försörja sonen är ju självklart men till vilket pris? Kan hon kräva hyra av mig för att min son bor kvar i pappans hus??
    Jag ska ta kontakt med jurist och kolla upp för jag fick höra av sonen att de redan hade pratat med en och då fick min son vara med. Varför han skulle vara med vet jag inte.. Jag får inte reda på något..
    Vad kommer att hända nu? Någon som kan svara på frågorna innan jag får tag i juristen. Jag mår inte alls bra och det gör inte barnen heller. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-04 01:06
    förtydligar att hon har hittills bara sagt matpengar och att hon ska fundera på vad han ska ge i "hyra". Den summan måste väl ha grund vad det kostar för en tonåring att bo och leva. Matpengar är det jag har hör om. Min son har redan fått över 800 kr på en vecka. Min son äter lunch i skolan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-06 11:10
    Nu har sonen bestämt sig för att flytta hem och börja skolan här nere. Så det blir ännu en gång att åka upp till sth ( fem gånger på 2½ månad) fast det ställer jag upp för sonens skull.. Vad som händer sen återstår att se.. mycket tjafs kommer det nog att bli när arvskifter ska göras.. men det tar vi när det kommer.. Nu ska vi se till att vi börjar må bra igen..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-21 10:17
    Nu börjar det hända grejer. Fick papper på att huset är sålt, bodelningen är inskicka så nu är det bara arvskiftet som ska göras. Fast hon försöker få mer pengar än vad hon har rätt till. Det försvinner pengar från pappans konto till räkningar som rör hennes boendekostnad. Ingen av barnen bor där men ändå så ska pappan betala bil, el, bredband och telefonoch något annat jag inte kan få fram. Det rör sig lite över 20000 från och med i dec till början av april. Fick ut kontoutdraget på hens konto och där ser jag vad som händer inte kul..

Nu får vi se vad som kommer att hända. Om barnen får alla pappans grejr eller om vi måste skaffa en jurist. Nästa helg planerar vi på att åka upp och hämta hem mc:n. Men hennes tillåtelse eller med hjälp av myndigeherna.

• Svar på tråden Pappan avled....
  • Anonym
    Anonym (vad händer nu??) skrev 2011-12-04 09:53:05 följande:
    att jag ska betala för min sons hyra men inte hennes hyra.
    Exakt! O halva sophämtningen, försäkringen, vatten, el, fastighetsskatten mm är din grabbs.
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2011-12-04 10:08:06 följande:
    Hur många köper hus i Stockholm utan lån? tror du farsan är skuldfri? hur kan grabben få bo "gratis" o ha el, vatten, uppvärmning, fastighetsskatt, lån, sophämtning, internet, försäkring mm betalt av styvmorsan? det är inte billigt...
    Verkligheten är krass, är det så att sonens inkomster, dotterns inkomster (dvs arv, pensioner och sådant) och sambons inkomster inte håller för att behålla huset, då måste de sälja. Ts skall inte betala för att huset skall finnas kvar.
  • Anonym
    Anonym (vad händer nu??) skrev 2011-12-04 09:53:05 följande:
    att jag ska betala för min sons hyra men inte hennes hyra.
    men du kan tänka dej betala el, vatten, fastighetsskatt, sophämtning, internet mm? hur ska du lösa de praktiskt om styvmorsan inte får grabbens halva av räkningarna? ska du ha bolagen att fakturera 50% på dej? det funkar inte så..
    Anonym skrev 2011-12-04 03:49:48 följande:
    Missa du det? Ts tycker barnpensionen är ungens pengar som ska sparas... Så också inackoreringspengarma som ungen kanske kan få...

Ts beklagar sej ständigt över sin låga inkomst.. varför då hon kommer o får mellan 4.500-8000 varje månad?
    var fan skriver jag att jag ska spara dem??? Nu blir jag förbannad på alla påhoppa at jag är ute efter barnens pengar. Det är deras och jag bestämmer inte över dem. Varför ska jag spara dem och själv gå om kull ekonomist. Jag hoppades att jag skulle få råd och tips. Jättebra tips har jag fått som jag inte ens visst om. Tex att jag måste söka barnpension (det trode jag man fick utan att söka) fel tänkt av mig.. ja jag kan inte veta allt utan det här är jobbigt för oss alla.

Tack alla ni snälla som har gett mig bra råd och vänliga ord. Det värmer...
  • sextiotalist
    Anonym (vad händer nu??) skrev 2011-12-04 10:14:19 följande:
    var fan skriver jag att jag ska spara dem??? Nu blir jag förbannad på alla påhoppa at jag är ute efter barnens pengar. Det är deras och jag bestämmer inte över dem. Varför ska jag spara dem och själv gå om kull ekonomist. Jag hoppades att jag skulle få råd och tips. Jättebra tips har jag fått som jag inte ens visst om. Tex att jag måste söka barnpension (det trode jag man fick utan att söka) fel tänkt av mig.. ja jag kan inte veta allt utan det här är jobbigt för oss alla.

Tack alla ni snälla som har gett mig bra råd och vänliga ord. Det värmer...
    Barnpensionen är till för att ersätta pappans försörjning, så barnpensionen skall, som du skriver, gå till barnens försörjning. Det betalas inte ut något underhåll från fk om det finns en pension från den avlidna föräldern
    Anonym skrev 2011-12-04 10:02:49 följande:
    hon skriver ju att hon inte har råd o pengarna är barnens o dom ska hon inte röra.
    Anonym (vad händer nu??) skrev 2011-12-04 09:43:54 följande:
    var läser du att jag tycker han ska bo gratis???  Innan du yttrar dig så läs allt. Jag har bara fått den summan och självklart ska jag betala hans boende. Jag väntar ju bara på att hon ska bestämma sig för hur mycket hon ska ha för att han bor kvar i "sitt" hus.

Jag är inte ute efter att smita undan utan är dum och tror att jag kan få lite råd och tips vad som gäller här..

var har jag skrivit att jag tycker han ska bo gratis?? Sitera gärna där jag nämner det...
    många har skrivit att du ska betala grabbens del i boendekostnaderna men då protesterar du för de är "pappas" hus som nu är hans. men hus är inte gratis o bo i!
    var skriver jag att jag inte ska röra dem??  Ja just nu innan bouppdelningen görs så är det pappas hus.. inte barnens eller har jag fel??

Får barnen barnpension så ska det går till deras levnasdkostnad. Men jag vet ju inte om de får de.. startade denna tråd för att förhoppninsvis få lite tips och råd vad som kommer att hända.

Jag vet inte ens om barnen får banpension.. Jag vet inget förutom att jag KOMMER att försörja min son...
  • Anonym
    sextiotalist skrev 2011-12-04 10:10:51 följande:
    Verkligheten är krass, är det så att sonens inkomster, dotterns inkomster (dvs arv, pensioner och sådant) och sambons inkomster inte håller för att behålla huset, då måste de sälja. Ts skall inte betala för att huset skall finnas kvar.
    Precis vad jag sagt... Jag har oxå sagt att ts måste räkna med o betala hälften av driftskostnaderna o ev pappans del av lånet men ts slår ifrån sej o tycker det är "pappans" hus o att grabben har rätt o bo där ändå. Det funkar inte så... Grabben kanske måste flytta hem eller bli inackorderad hos någon annan för styvmorsan ska inte behöva försörja grabben från sina pengar.
  • Anonym
    sextiotalist skrev 2011-12-04 10:16:08 följande:
    Barnpensionen är till för att ersätta pappans försörjning, så barnpensionen skall, som du skriver, gå till barnens försörjning. Det betalas inte ut något underhåll från fk om det finns en pension från den avlidna föräldern
    Precis vad jag skrivit men ts har ändå inte "råd" att betala för allt grabben kostar o ts påstår att hon ska ge pengarna direkt till grabben, inte betala för hans del i boendekostnaden.
  • Anonym
    Anonym (vad händer nu??) skrev 2011-12-04 10:17:48 följande:
    var skriver jag att jag inte ska röra dem??  Ja just nu innan bouppdelningen görs så är det pappas hus.. inte barnens eller har jag fel??

Får barnen barnpension så ska det går till deras levnasdkostnad. Men jag vet ju inte om de får de.. startade denna tråd för att förhoppninsvis få lite tips och råd vad som kommer att hända.

Jag vet inte ens om barnen får banpension.. Jag vet inget förutom att jag KOMMER att försörja min son...
    Det är dödsboets och antagligen styvmammans hus. Du måste ansöka om barnpension, precis som jag skrivit innan. Har du skrivit ut/beställt ansökan för det? Bra att du kommer att göra det.
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2011-12-04 10:19:46 följande:
    Precis vad jag sagt... Jag har oxå sagt att ts måste räkna med o betala hälften av driftskostnaderna o ev pappans del av lånet men ts slår ifrån sej o tycker det är "pappans" hus o att grabben har rätt o bo där ändå. Det funkar inte så... Grabben kanske måste flytta hem eller bli inackorderad hos någon annan för styvmorsan ska inte behöva försörja grabben från sina pengar.
    Självklart skall inte sambon betala en massa för hennes exsambos barn. Men barnen skall inte betala för att hon skall behålla huset.
    Om jag skall vara riktigt krass, så om huset är belånat och mycket av husets kostnader ligger i lån, och inte sambon fixar dessa lån på egen lön, så tror jag inte att banken tillåter denna ägandeform. Det är så tufft idag. Jag tror inte banken ser barnpensionen och ev inackoderingstillägg som säker inkomst.
Svar på tråden Pappan avled....