• Anonym (vad händer nu??)

Pappan avled....

Jag har två barn med en man som jag är separed ifrån. Nu hände det som inte får hända... han avled helt plötsligt. Nu undrar jag vad händer?? Jag har insett att jag har ensam vårdnad men min son bor(bodde) hos honom och min dotter bor hemma hos mig. Det är en bra bit ifrån vi bor. Jag i småland och han i Sth. Vad kommer att hända nu?
    Barnen är 16 och 13 år gamla. Sonen vill hest gå klart skolan där uppe. Pappan hade en ny sambo och nu vill hon att jag ska betala 2000 kr för mat i månaden till henne. Allt som hon vill mig får min son betätta.
    Att jag måste försörja sonen är ju självklart men till vilket pris? Kan hon kräva hyra av mig för att min son bor kvar i pappans hus??
    Jag ska ta kontakt med jurist och kolla upp för jag fick höra av sonen att de redan hade pratat med en och då fick min son vara med. Varför han skulle vara med vet jag inte.. Jag får inte reda på något..
    Vad kommer att hända nu? Någon som kan svara på frågorna innan jag får tag i juristen. Jag mår inte alls bra och det gör inte barnen heller. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-04 01:06
    förtydligar att hon har hittills bara sagt matpengar och att hon ska fundera på vad han ska ge i "hyra". Den summan måste väl ha grund vad det kostar för en tonåring att bo och leva. Matpengar är det jag har hör om. Min son har redan fått över 800 kr på en vecka. Min son äter lunch i skolan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-06 11:10
    Nu har sonen bestämt sig för att flytta hem och börja skolan här nere. Så det blir ännu en gång att åka upp till sth ( fem gånger på 2½ månad) fast det ställer jag upp för sonens skull.. Vad som händer sen återstår att se.. mycket tjafs kommer det nog att bli när arvskifter ska göras.. men det tar vi när det kommer.. Nu ska vi se till att vi börjar må bra igen..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-21 10:17
    Nu börjar det hända grejer. Fick papper på att huset är sålt, bodelningen är inskicka så nu är det bara arvskiftet som ska göras. Fast hon försöker få mer pengar än vad hon har rätt till. Det försvinner pengar från pappans konto till räkningar som rör hennes boendekostnad. Ingen av barnen bor där men ändå så ska pappan betala bil, el, bredband och telefonoch något annat jag inte kan få fram. Det rör sig lite över 20000 från och med i dec till början av april. Fick ut kontoutdraget på hens konto och där ser jag vad som händer inte kul..

Nu får vi se vad som kommer att hända. Om barnen får alla pappans grejr eller om vi måste skaffa en jurist. Nästa helg planerar vi på att åka upp och hämta hem mc:n. Men hennes tillåtelse eller med hjälp av myndigeherna.

• Svar på tråden Pappan avled....
  • Emeli
    Hillbilly skrev 2011-12-04 15:32:56 följande:
    Jag tycker det är märkligt att han ska bo där. Sambon verkar ju bara intresserad av pengarna. Ska hon stå för hans uppfostran, hämtningar och lämningar hos kompisar/träningar, kommer hon sitta uppe och vänta på honom på nätterna när han vart ute och festat, hjälper hon honom med läxor, samtal med lärare. Ev bup/samtalskontakter som han kanske kommer att behöva det efter sin pappas bortgång, ska hon vägleda honom in i vuxenlivet med de "problem" som det innebär med värderingar och livssyn. Kommer hon att hjälpa och stötta honom? Jag skulle aldrig låta någon annan göra det. Även om du finns några timmar bort då är han ändå under hennes tak största delen av tiden..jag skulle tagit hem honom. Tror att det är det bästa långsiktigt! Lycka till!
    Så känner jag också. En 16-åring behöver fortfarande stöd, omsorg och omtanke. Detta gäller i synnerhet när han har drabbats av förlust av sin pappa. Hans tidigare barndom har ju heller inte varit helt trygg. Han har flyttat mellan föräldrarna, det har varit dålig kontakt föräldrarna emellan, och han har tidvis haft dålig kontakt med sin nu avlidne pappa.

TS, din son är inte vuxen. Låt honom inte fatta beslut som han inte är mogen att fatta.
  • Anonym
    Emeli skrev 2011-12-04 16:04:57 följande:
    Så känner jag också. En 16-åring behöver fortfarande stöd, omsorg och omtanke. Detta gäller i synnerhet när han har drabbats av förlust av sin pappa. Hans tidigare barndom har ju heller inte varit helt trygg. Han har flyttat mellan föräldrarna, det har varit dålig kontakt föräldrarna emellan, och han har tidvis haft dålig kontakt med sin nu avlidne pappa.

TS, din son är inte vuxen. Låt honom inte fatta beslut som han inte är mogen att fatta.
    Ja, fast  i stöd, omsorg och omtanke ingår att fråga sonen vad han vill och låta honom vara en stor del i beslutet.
    Han är 16, inte 6. Kanske har han det bästa stödet just nu i sina vänner, i den miljö han känner till, den skola han går i.
    Beroende på hur 16-åringen är så kan han visst vara mogen att fatta det beslutet. Jag hade varit det som sextonåring, till exempel.
  • Anonym (syster Yster)
    Anonym skrev 2011-12-04 14:57:31 följande:
    Snacka om att komplicera saker i onödan. Lantmäteriet besvarar frågor om vem som äger fastigheter..
    imorgon ja, lokaltidningar går att titt på nu direkt
    eftersom ts har massor att reda ut  och ringa i morgon så skulle man kunna kolla upp saker redan nu, söndag kväll
  • h8him
    Anonym (syster Yster) skrev 2011-12-04 17:12:34 följande:
    imorgon ja, lokaltidningar går att titt på nu direkt
    eftersom ts har massor att reda ut  och ringa i morgon så skulle man kunna kolla upp saker redan nu, söndag kväll
    Ursäkta att jag lägger mig i men vad hjälper det att ts kollar i en tidning? Även om det står att exet köpte fastigheten så kan även sambon vara delägare. Sen står det inte heller med hur många procent man äger bostaden. Det hjälper inte på något sätt enligt mig men visst, för att kolla om exet eller sambon står som köpare i tidningen så visst... Jag förstår inte poängen dock.
  • lilladrottningen

Beklagar den hemska situtation er familj har hamnat i. Men räkna med att dina barn kommer att ärva en hel del pengar, om deras pappa inte var luspank såklart. Som det verkar så har nog inte pappans sambo köpt hela huset själv, utan sonen och dottern kommer ju ärva minst halva huset. Som jag kan se det så är det inte dina barn som ligger pyrt till rent ekonomiskt, utan snarare pappans sambo. Stort lycka till!

• h8him
    lilladrottningen skrev 2011-12-04 17:30:37 följande:
    Beklagar den hemska situtation er familj har hamnat i. Men räkna med att dina barn kommer att ärva en hel del pengar, om deras pappa inte var luspank såklart. Som det verkar så har nog inte pappans sambo köpt hela huset själv, utan sonen och dottern kommer ju ärva minst halva huset. Som jag kan se det så är det inte dina barn som ligger pyrt till rent ekonomiskt, utan snarare pappans sambo. Stort lycka till!
    Vad baserar du det på? Huset kan vara maxbelånat. Han kan ha testamenterat bort hela huset till ts och valt att barnen får ärva annat. Men, ska huset säljas omgående kan de förlora mycket pengar på det och det ev. arvet kanske inte alls blir en krona. Jag tycker det är fel att ge ts felaktiga uppgifter. Ingen vet om han skrivit testamente, hur ägandeförhållandena på huset ser ut, om han i själva verket ägde något alls eller kanske var belånad upp över öronen.

Varför skulle sambon ligga pyrt till? Brukar man inte se till att skydda sin nya partner från att förlora hemmet för särkullbarnens arvsrätt om något skulle hända?
  • Anonym (annan änka)

Först vill jag beklaga din och dina barns förlust. Det trauma barnen går igenom nu är inte mänskligt och jag förstår om sonen som faktiskt är myndig om 2 år vill bo kvar där han har mest trygghet.
    Nu har jag  bara läst ts och kanske har någon annan svarat å frågan. men dina barn kommer få barnpension till de fyller 18 år 8 19 år om de fortfarande läser på gymnasium.
    Den summan baseras på vad den avlidna föräldern tjänat. Mina barns pappa dog ung när våra barn var små. Jag har fått 3000kr ungefär i pension er månad av försäkringskassan .
    De här pengarna är tänkta till ett slags mat o hyra och inget som går ner i barnens bankböcker.
    Den har ju sonen 1000kr i månaden i studiebidrag gissar jag. Plus att du kanske redan i dag betalar underhållsstöd?
    Men rimligt är väl att de 3000kr faktiskt går till styvmamman och att han får studiebidraget själv kanske att handla en del för.

Huset den nya sambon o maken hade har barnen rätt till halva. Det är ju inte säkert hon ens kan köpa ut  dem utan att sälja? Det beror på hur väl de försäkrat sig.
    Men dina barn har rätt till sin arv och behöver inte vänta, änkan har i detta fall alltså inte rätt att sitta i orubbat bo som jag hade när min man dog.
    Hon kommer också under ett år ha rätt till omställningspension, ca 6000kr fick jag per månad till mitt yngsta barn fyllde 12 år. Finns inga barn hos dem har hon bara rätt till  denna summa i 12 månader.

Men ta kontakt med en jurist och även försäkringskassan så att det blir så rätt det kan bli.
    Det sista dina barn behöver är att ni blir osams om det och du verkar ju vilja lösa det och är hon en bra styvmamma så är det väl ett utmärkt förslag om sonen nu vill.

Lycka till!

• Anonym
    Anonym (annan änka) skrev 2011-12-04 18:00:03 följande:
    Först vill jag beklaga din och dina barns förlust. Det trauma barnen går igenom nu är inte mänskligt och jag förstår om sonen som faktiskt är myndig om 2 år vill bo kvar där han har mest trygghet.
    Nu har jag  bara läst ts och kanske har någon annan svarat å frågan. men dina barn kommer få barnpension till de fyller 18 år 8 19 år om de fortfarande läser på gymnasium.
    Den summan baseras på vad den avlidna föräldern tjänat. Mina barns pappa dog ung när våra barn var små. Jag har fått 3000kr ungefär i pension er månad av försäkringskassan .
    De här pengarna är tänkta till ett slags mat o hyra och inget som går ner i barnens bankböcker.
    Den har ju sonen 1000kr i månaden i studiebidrag gissar jag. Plus att du kanske redan i dag betalar underhållsstöd?
    Men rimligt är väl att de 3000kr faktiskt går till styvmamman och att han får studiebidraget själv kanske att handla en del för.

Huset den nya sambon o maken hade har barnen rätt till halva. Det är ju inte säkert hon ens kan köpa ut  dem utan att sälja? Det beror på hur väl de försäkrat sig.
    Men dina barn har rätt till sin arv och behöver inte vänta, änkan har i detta fall alltså inte rätt att sitta i orubbat bo som jag hade när min man dog.
    Hon kommer också under ett år ha rätt till omställningspension, ca 6000kr fick jag per månad till mitt yngsta barn fyllde 12 år. Finns inga barn hos dem har hon bara rätt till  denna summa i 12 månader.

Men ta kontakt med en jurist och även försäkringskassan så att det blir så rätt det kan bli.
    Det sista dina barn behöver är att ni blir osams om det och du verkar ju vilja lösa det och är hon en bra styvmamma så är det väl ett utmärkt förslag om sonen nu vill.

Lycka till!
    Hur funkar den där omställningspensionen om personen i fråga skaffar ny partner?
    Undrar för att en jag känner  dog och "änkan" flyttade ihop med en ny karl direkt.

TS, barnen kommer att ärva direkt, men ta kontakt med en jurist för att se så allt går rätt till..
    Det kommer ju bli en bouppteckning där det kommer att komma fram vem som ägde vad och vad barnen kommer att få ärva osv.
    Tills den är gjord så föreslår jag att du betalar iaf matpengar och boendepengar för barnet som ska fortsätta bo där.
  • Anonym (annan änka)
    Anonym skrev 2011-12-04 18:18:50 följande:
    Hur funkar den där omställningspensionen om personen i fråga skaffar ny partner?
    Undrar för att en jag känner  dog och "änkan" flyttade ihop med en ny karl direkt.

TS, barnen kommer att ärva direkt, men ta kontakt med en jurist för att se så allt går rätt till..
    Det kommer ju bli en bouppteckning där det kommer att komma fram vem som ägde vad och vad barnen kommer att få ärva osv.
    Tills den är gjord så föreslår jag att du betalar iaf matpengar och boendepengar för barnet som ska fortsätta bo där.
    jag tror man kan vara sambo, men den upphör den dagen du gifter dig eller skaffar barn med en ny man.
    Men sambo kan du  vara och få behålla pensionen och det tycker jag faktiskt är rätt logiskt.
  • Anonym
    Anonym (annan änka) skrev 2011-12-04 18:22:34 följande:
    jag tror man kan vara sambo, men den upphör den dagen du gifter dig eller skaffar barn med en ny man.
    Men sambo kan du  vara och få behålla pensionen och det tycker jag faktiskt är rätt logiskt.
    misstänkte att det kunde vara så och kan väl vara logiskt i vissa fall men i
    detta jag tänker på känns det bara så jäkla fel. Å allt för att en skillsmässa inte hann
    gå igenom...
    men det förklarar också varför de inte gift sig direkt..Usch!
Svar på tråden Pappan avled....