• Anonym (vad händer nu??)

Pappan avled....

Jag har två barn med en man som jag är separed ifrån. Nu hände det som inte får hända... han avled helt plötsligt. Nu undrar jag vad händer?? Jag har insett att jag har ensam vårdnad men min son bor(bodde) hos honom och min dotter bor hemma hos mig. Det är en bra bit ifrån vi bor. Jag i småland och han i Sth. Vad kommer att hända nu?
    Barnen är 16 och 13 år gamla. Sonen vill hest gå klart skolan där uppe. Pappan hade en ny sambo och nu vill hon att jag ska betala 2000 kr för mat i månaden till henne. Allt som hon vill mig får min son betätta.
    Att jag måste försörja sonen är ju självklart men till vilket pris? Kan hon kräva hyra av mig för att min son bor kvar i pappans hus??
    Jag ska ta kontakt med jurist och kolla upp för jag fick höra av sonen att de redan hade pratat med en och då fick min son vara med. Varför han skulle vara med vet jag inte.. Jag får inte reda på något..
    Vad kommer att hända nu? Någon som kan svara på frågorna innan jag får tag i juristen. Jag mår inte alls bra och det gör inte barnen heller. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-04 01:06
    förtydligar att hon har hittills bara sagt matpengar och att hon ska fundera på vad han ska ge i "hyra". Den summan måste väl ha grund vad det kostar för en tonåring att bo och leva. Matpengar är det jag har hör om. Min son har redan fått över 800 kr på en vecka. Min son äter lunch i skolan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-06 11:10
    Nu har sonen bestämt sig för att flytta hem och börja skolan här nere. Så det blir ännu en gång att åka upp till sth ( fem gånger på 2½ månad) fast det ställer jag upp för sonens skull.. Vad som händer sen återstår att se.. mycket tjafs kommer det nog att bli när arvskifter ska göras.. men det tar vi när det kommer.. Nu ska vi se till att vi börjar må bra igen..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-21 10:17
    Nu börjar det hända grejer. Fick papper på att huset är sålt, bodelningen är inskicka så nu är det bara arvskiftet som ska göras. Fast hon försöker få mer pengar än vad hon har rätt till. Det försvinner pengar från pappans konto till räkningar som rör hennes boendekostnad. Ingen av barnen bor där men ändå så ska pappan betala bil, el, bredband och telefonoch något annat jag inte kan få fram. Det rör sig lite över 20000 från och med i dec till början av april. Fick ut kontoutdraget på hens konto och där ser jag vad som händer inte kul..

Nu får vi se vad som kommer att hända. Om barnen får alla pappans grejr eller om vi måste skaffa en jurist. Nästa helg planerar vi på att åka upp och hämta hem mc:n. Men hennes tillåtelse eller med hjälp av myndigeherna.

• Svar på tråden Pappan avled....
  • Anonym
    roxylady skrev 2011-12-04 23:52:12 följande:
    Ja det är det värsta jag varit med om i hela mitt liv.. förstår dina barns sorg. Jag beklagar sorgen.. ingen borde få vara med om detta :( Det är det mest orättvisa som kan hända..

Ja det är ett sådant vitt kort eller hur? Minns att mina syskon hade det när de gick i gymnasiet. Dock hade jag ett helt vanligt kort. Vet inte om det förändrats sedan jag var tonåring. Är som sagt längesedan jag hade det kontot nu. Men det stämmer att det är Swedbank. Himla bra i alla fall att det finns!
    På den tiden handlade man inte lika mkt som idag på nätet med kortet (vad jag minns) så jag provade faktiskt aldrig. Men hade ingen begränsning på uttag osv vilket det är idag på dessa konton. Så det har nog ändrats en hel del kan jag tänka mig!

Jag förstår det.. mkt nytt som händer när något sådant här sker..

Nej ekonomin är verkligen inte det första man tänker på.. man går in i en dvala och bara släpper allt.. man förstår aldrig vad som har hänt.. Jag förstår det inte ens idag trots att det gått hela 13 år sedan han gick bort..

Skönt å veta att han har sådana fina människor hos sig! Det behöver man verkligen mest av allt!

Håller alla tummar och tår på att allt löser sig till det bästa och på det enklaste sättet för er! Ta nu hand om er! Styrkekram! {#emotions_dlg.flower}
    Har förlorat mina föräldrar som barn och jag förstår hur hemskt det är för ts barn och hur hemskt det var för dig. Jag beklagar och hoppas att du mår bra nu.

Ts, kom ihåg att även ta hand om dig så du orkar stötta barnen!
  • Emeli
    Anonym skrev 2011-12-04 16:32:10 följande:
    Ja, fast  i stöd, omsorg och omtanke ingår att fråga sonen vad han vill och låta honom vara en stor del i beslutet.
    Han är 16, inte 6. Kanske har han det bästa stödet just nu i sina vänner, i den miljö han känner till, den skola han går i.
    Beroende på hur 16-åringen är så kan han visst vara mogen att fatta det beslutet. Jag hade varit det som sextonåring, till exempel.
    Med mångårig erfarenhet av ungdomar (är lärare) kan jag säga att ytterst få om ens några 16-åringar har den mognaden och klarar att ta det ansvaret. Inte i den situationen som TS son befinner sig i.

Om pojken vill bo kvar uppe i Stockholm, och alla inblandade kommer fram till att det är den bästa lösningen för honom, skulle han kanske kunna få en fosterhemsplacering. Om kompisens familj är beredda att ta det ansvaret och bedöms vara lämpliga skulle de mycket väl kunna få det uppdraget. TS, vänd dig till de sociala myndigheterna för råd och hjälp. Internat är ytterligare en lösning. Bo hos pappans sambo kan också vara en lösning, men då måste hon vara beredd att samarbeta med TS och vilja pojkens bästa.
  • h8him
    Emeli skrev 2011-12-05 00:44:22 följande:
    Med mångårig erfarenhet av ungdomar (är lärare) kan jag säga att ytterst få om ens några 16-åringar har den mognaden och klarar att ta det ansvaret. Inte i den situationen som TS son befinner sig i.

Om pojken vill bo kvar uppe i Stockholm, och alla inblandade kommer fram till att det är den bästa lösningen för honom, skulle han kanske kunna få en fosterhemsplacering. Om kompisens familj är beredda att ta det ansvaret och bedöms vara lämpliga skulle de mycket väl kunna få det uppdraget. TS, vänd dig till de sociala myndigheterna för råd och hjälp. Internat är ytterligare en lösning. Bo hos pappans sambo kan också vara en lösning, men då måste hon vara beredd att samarbeta med TS och vilja pojkens bästa.
    Grabben behöver inte vara familjehemsplacerad utan en inackordering funkar hur bra som helst.
  • Nossmiarfe

Som 16 åring kan socialkontoret säkert ordna en lägenhet till pojken om han nu vill gå kvar i skolan. Min bror bodde själv i Göteborg från det han var 17 år och mina föräldrar flyttade till Jönköping. Han ville gå klart sin gymnasieutbildning och det gick hur bra som helst. Han fick studiebidraget och 1273:- vardera från mina föräldrar i underhållstöd för det krävde de på socialkontoret. Så han hade ca 3500:- i månaden till mat, fylla på kontant kort till mobilen nöjen, kläder mm. Sedan stod mina föräldrar för bostaden och elen. Nu kommer ts son få barn pension som nog kan ge mer och då får det gå till hyran.

• Emeli
    h8him skrev 2011-12-05 00:51:25 följande:
    Grabben behöver inte vara familjehemsplacerad utan en inackordering funkar hur bra som helst.
    Om man har tur kan det göra det, men jag tycker det känns tryggare med en familjehemsplacering. TS son befinner sig i en utsatt situation. I vilket fall som helst tycker jag att TS ska kontakta de sociala myndigheterna.
  • Anonym

Bröstarvingar.. dvs barn till den avlidne ärver fadern/modern som gått bort och de går definitivt före en ny sambo eller hustru till den avlidne. Så säger lagen...

• maskinpilot

I tidigare inlägg har TS nämnt om att den avlidne pappans sambo, från TS;s sida endast talat om sambo, har framfört förslag om adoption av den 16 år unge sonen. Ett sådant förslag i sådan absolut närhet till pappans bortgång har sannolikt väldigt lite av känslor för sonen och hans bästa att göra utan går sannolikt ut på att det kan finnas vissa ekonomiska tillgångar efter fadern som är av henne kända som kommer att falla ut till sonen som pappans sambo ser möjligheten att komma åt.

Till TS. Disskutera ALLDRIG någon adoption, detta inlägg är en uttalad förstärkning till ditt tidigare ställningstagande /  avståndstagande i frågan.

TS har endast talat om sambo, varför en hel del av alla upplysningar i denna tråd är av intet värde, ett flertal blandar in vad som KAN vara/bli aktuellt i den händelse de varit gifta. Trötta inte TS med en stor del upplysningar av vad som kan hända som bara har antaganden till grund.

• Anonym

Håller med föregående talare,
    prat om adoption av sonen är endast för att styvmamman har eget ekonomiskt värde av det.
    Adopterar hon sonen så får han inte ut sitt arv, hon kan bo kvar och spendera hans del bäst hon vill.

Hoppas att ts tar kontakt med jurist advokat , folksams hemförsäkring går in och täcker halva kostnaden.

• ViolinaX

Jag tycker att du ska arbeta för att få hem pojken till dig. Om jag förstår saken rätt så går han första året på gymnasiet och har alltså 2.5 år kvar till studenten, vilket ju är ganska lång tid. Om du inte har möjlighet att ta ledigt några dagar för att åka upp till Stockholm redan nu, så se till att han kommer hem till dig HELA jullovet, så du kan ta hand om honom ordentligt då och så att syskonen kan rå om varandra.
    När ska begravningen ske? Du borde nog följa med flickan till Stockholm då. Även om du inte är välkommen på själva begravningen så bör du väl vara i närheten så att dina barn kan vara med dig före och efter, kanske din son kan få ledigt från skolan ett par dagar efteråt så att han kan följa med dig hem.
    Ring runt till de olika gymnasieskolorna i din kommun redan nu och hör dig för om det finns plats för en ny elev, så kan du och sonen titta på skolorna under jullovet. Visa honom att du mer än gärna vill få hem honom. Det är klart att kompisar är viktiga, men om han flyttar ner till dig så kommer han snart att hitta nya vänner. Om han har någon särskild sport eller så som han håller på med så kolla vilka föreningar som finns på din ort.
    Om han trots det vill åka tillbaka till Stockholm efter jullovet så måste pappans sambo vara beredd till en direkt kommunikation med dig, som två vuxna människor, så att ni kan prata om sonens framtida boende. Sonen kan knappast må bra av att behöva vara budbärare mellan er två. Annars är det bästa att få honom inackorderad hos hans skolkamrat eller hos en hyrestant, dvs på "neutral" mark, inte hos sambon.

• TiLo

Tycker det verkar väldigt skumt hos den där sambon. Varför vilja ha hyra och sånt plötsligt. Har hon inga känslor för barnet alls? Får också en känsla av att de inte skyddat varandra vid ev bortgång. Att adoptera verkar ju också helt skadat i detta skede.

Är det verkligen det bästa för sonen att bo kvar där?

Allt juridiskt kommer redas upp vid bouppteckningen sen. TS, se till att du har kvitton på de utlägg du gör just nu. Det är en soppa detta, så försök att hålla ekonomin redovisad iaf. Bröstarvinge har rätt till 50% om man har skrivit papper mellan sig. Har man inte skrivit något papper så har barnen 100% arvsrätt. MEn sånna saker som försäkringspengar och sånt det kan man ha skrivit på sin sambo utan att barnen får någon del av det. MEn har man inte skrivit något sådant så går det också till barnen. Så allt beror på hur mycket de skyddat varandra vid en ev bortgång.

Sen kan jag väl tycka att beroende på hur lång tid sonen har kvar i skolan så ska han väl ändå hem till sin mamma. Har han en termin kvar så är det kanske en sak att gå kvar och slutföra sina studier på orten, men har han längre tid kvar är det väl inte så klokt. OCh hur klokt är det att skaffa en inakorderingslägenhet åt en unge som nyss förlorat sin pappa? Då om någonsin så behöver han väl vuxet stöd omkring sig. Tonåren är väl tillräckligt skakig ändå.

Svar på tråden Pappan avled....