• Anonym (vad händer nu??)

Pappan avled....

Jag har två barn med en man som jag är separed ifrån. Nu hände det som inte får hända... han avled helt plötsligt. Nu undrar jag vad händer?? Jag har insett att jag har ensam vårdnad men min son bor(bodde) hos honom och min dotter bor hemma hos mig. Det är en bra bit ifrån vi bor. Jag i småland och han i Sth. Vad kommer att hända nu?
    Barnen är 16 och 13 år gamla. Sonen vill hest gå klart skolan där uppe. Pappan hade en ny sambo och nu vill hon att jag ska betala 2000 kr för mat i månaden till henne. Allt som hon vill mig får min son betätta.
    Att jag måste försörja sonen är ju självklart men till vilket pris? Kan hon kräva hyra av mig för att min son bor kvar i pappans hus??
    Jag ska ta kontakt med jurist och kolla upp för jag fick höra av sonen att de redan hade pratat med en och då fick min son vara med. Varför han skulle vara med vet jag inte.. Jag får inte reda på något..
    Vad kommer att hända nu? Någon som kan svara på frågorna innan jag får tag i juristen. Jag mår inte alls bra och det gör inte barnen heller. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-04 01:06
    förtydligar att hon har hittills bara sagt matpengar och att hon ska fundera på vad han ska ge i "hyra". Den summan måste väl ha grund vad det kostar för en tonåring att bo och leva. Matpengar är det jag har hör om. Min son har redan fått över 800 kr på en vecka. Min son äter lunch i skolan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-06 11:10
    Nu har sonen bestämt sig för att flytta hem och börja skolan här nere. Så det blir ännu en gång att åka upp till sth ( fem gånger på 2½ månad) fast det ställer jag upp för sonens skull.. Vad som händer sen återstår att se.. mycket tjafs kommer det nog att bli när arvskifter ska göras.. men det tar vi när det kommer.. Nu ska vi se till att vi börjar må bra igen..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-21 10:17
    Nu börjar det hända grejer. Fick papper på att huset är sålt, bodelningen är inskicka så nu är det bara arvskiftet som ska göras. Fast hon försöker få mer pengar än vad hon har rätt till. Det försvinner pengar från pappans konto till räkningar som rör hennes boendekostnad. Ingen av barnen bor där men ändå så ska pappan betala bil, el, bredband och telefonoch något annat jag inte kan få fram. Det rör sig lite över 20000 från och med i dec till början av april. Fick ut kontoutdraget på hens konto och där ser jag vad som händer inte kul..

Nu får vi se vad som kommer att hända. Om barnen får alla pappans grejr eller om vi måste skaffa en jurist. Nästa helg planerar vi på att åka upp och hämta hem mc:n. Men hennes tillåtelse eller med hjälp av myndigeherna.

• Svar på tråden Pappan avled....
  • h8him
    Anonym (vad händer nu??) skrev 2011-12-04 21:16:09 följande:
    Jag kan bara tänkta mig hur jobbigt det var för dig då din pappa gick bort. Ser på mina barn att de lider.

Jo ungdomskonto finns. Sonen fick då han var 14 år både id och konto med kort. Man får skaffa det är de är 13 år. Dottern skule få det då jag skulle ringa pappan den veckan han avled och medela att jag skulle til banken och starta processen.
    Det är swedbank som har den tjänsten.

Jag väntar bara på att jag får bekräftat att det är jag som får hans csn bidrag så går jag till banken och gör så att han får den in på sitt konto. Allt är nytt och jag trode inte att det var så mycket för mig att göra.. Men det blir att sitta i tel några dagar och boka möten om det behövs och framföralllt ta reda på vad jag måste göra och hur. Jag visste inte var jag skulle börja så därför startade jag tråden.

Jag har fått både goda råd och annat. Just nu kommer jag bara svara då jag anser det nödvändigt.. inte illa ment mot de som vill väl men min energi måste läggas ner till det viktiga som jag ska fixa.
    Jag vet att detta jag skirver nu lär tas på fel sätt men den chansen får jag ta.

Just nu tar vi en dag i taget och vi ska fixa detta tillsammasn fast vi har en bit ifrån varandra. Jag pratar med sonen varje dag i tel och han vet att jag ställer upp för honom. Att sätta emot och tvinga hem honom skulle inte lösa detta. Vi alla skulle må dåligt över det. jag kommer att se till att han får pengarna om de får barnpension. Det ska gå till hans uppehåll och förhoppningsvis kan sonen lägga undan lite till körkortet. Ekonomin är inte det första man  tänker på när ens förälder gått bort. Visseligen var barnens pappa och jag separerade men han var ändå min första stora kärlek och det höll i 13 år, fick två underbara barn tillsammans. Så visst sörjer jag honom fast vi inte var tillsammans, men jag lider mest med barnen.

Att de bor på landet så vill sonen in till stan så tar han en promenad på ca 2 km till bussen och åker in. Han har även en moppe som han kör. Jag vet inte om hon ställer upp och kör henne men hittills har hon inte gjort det.
    Hans kompis ställer upp för honom därför är jag trygg att han är kvar. Sonen vet att jag kommer upp om han behöver mig.

Tack än en gång för alla råd och tips. Vi ska fixa detta tilsammans..
    Ts, vill bara förklara att jag vet att det finns ungdomskonto och att det var själva funktionen med att betala räkningar som minderårig som man inte kan ha, enligt vad banken sagt till mig.

Lycka till med allt! Var rädda om varandra.
    h8him skrev 2011-12-04 21:19:48 följande:
    Ts, vill bara förklara att jag vet att det finns ungdomskonto och att det var själva funktionen med att betala räkningar som minderårig som man inte kan ha, enligt vad banken sagt till mig.

Lycka till med allt! Var rädda om varandra.
    glömde skriva att det går inte att köpa på nätet med kortet men i butikerna fundera det som våra. Att betala räkningar vet jag inte om det fungerar då min son aldrig har behövt göra det.
  • h8him
    Anonym (vad händer nu??) skrev 2011-12-04 21:22:48 följande:
    glömde skriva att det går inte att köpa på nätet med kortet men i butikerna fundera det som våra. Att betala räkningar vet jag inte om det fungerar då min son aldrig har behövt göra det.
    Ja, precis, där jag bor funkar de inte på bussarna heller men i butiker funkar de. Han kanske kan få slippa räkninga tills han är 18? Flört Du verkar vara en bra mamma som tänker på sonen och vad han mår bäst av i denna situation.
    h8him skrev 2011-12-04 21:27:01 följande:
    Ja, precis, där jag bor funkar de inte på bussarna heller men i butiker funkar de. Han kanske kan få slippa räkninga tills han är 18? Flört Du verkar vara en bra mamma som tänker på sonen och vad han mår bäst av i denna situation.
    ja de är mina dyrbarheter. Mår de såligt så mår jag dåligt.. Jag ska ringa jurist och be om hjälp.. visst kommer det att kosta en slant men barnen måste få det bra..

Jag hör på sonen om han mår bra eller dåligt.. han är som en öppen bok för mig..

Jag kan bara hoppas att pappans sambo börjar prata med mig och inte skickar sonen att förmedla hennes krav. Jag har sagt till sonen att är det så att det krisar sig med pengar så ska han höra av sig. Nu ska vi se till att barnen mår bra och det kommer att ta tid men det kommer att bli bättre.. Jag hoppas att jag och barnen kan åka iväg på en minisemester med sonens bästa kompis. Vi får unna oss det  och jag tycker att sonens kompis ska följa med så mycket han har ställt upp på honom.

Tack för alla råd och fina ord...
  • Indianica

Jätteknepig situation, i synnerhet som om exets sambo verkar vara i chock och inte uppger riktigt vad för juridiska spelregler som gäller, t ex vilka försäkringar de haft (t ex livförsäkringar) testamente, vem som äger bostaden osv.

Jag tror inte att TS exmake har skrivit testamente om sambon inte har kännedom om sådant. Mig veterligt är det mest på film det dyker upp okända testamenten, men man vet ju aldrig...

Om jag hade varit TS exmans sambo hade jag aldrig förväntat mig att TS son skulle betala halva huset. Det måste finansieras genom försäljning eller som i vårt fall, en livförsäkring kopplat till banken, som faller ut om min man avlider. Vad gäller hyra och matpeng kan du kanske titta på Konsumentverkets hemsida:www.konsumentverket.se/privatekonomi/Hushallets-kostnader/

Som någon skrev kan väl barnpensionen användas för att betala det konsumentverket anger. Sedan tycker jag det är jättetråkigt att din exmans fru inte verkar ha så tight relation till din son så han liksom reduceras till en hyresgäst nu...

Men jag hoppas en advokat kan hjälpa er vidare!

• Anonym

TS, vid bouppteckningen, som du kommer att bli kallad till då du har omyndiga barn,
    så kommer allt att redovisas, men förstår att det kan vara lite brått nu med att få ordning på
    allt undertiden så det går rätt till. Prata med kommunen, såna här saker bör man ju inte behöva bekosta juristhjälp till i första taget.

• Mariamx

Jag tycker också att det är tråkigt att TS son reducerats till att bli en hyresgäst. Jag hade aldrig behandlat min mans barn så. Och vet att han inte hade behandlat mina barn så.

• h8him
    Anonym (vad händer nu??) skrev 2011-12-04 21:36:11 följande:
    ja de är mina dyrbarheter. Mår de såligt så mår jag dåligt.. Jag ska ringa jurist och be om hjälp.. visst kommer det att kosta en slant men barnen måste få det bra..

Jag hör på sonen om han mår bra eller dåligt.. han är som en öppen bok för mig..

Jag kan bara hoppas att pappans sambo börjar prata med mig och inte skickar sonen att förmedla hennes krav. Jag har sagt till sonen att är det så att det krisar sig med pengar så ska han höra av sig. Nu ska vi se till att barnen mår bra och det kommer att ta tid men det kommer att bli bättre.. Jag hoppas att jag och barnen kan åka iväg på en minisemester med sonens bästa kompis. Vi får unna oss det  och jag tycker att sonens kompis ska följa med så mycket han har ställt upp på honom.

Tack för alla råd och fina ord...
    Jurist/advokat är en bra idé. Barnen ska inte bli lurade. Det är nog en investering som lönar sig, hur det än blir.

Vilken tur att du och sonen har en så bra kontakt och att han har sin kompis. Ett tips även där. Har du sett till att kompisen och kompisens föräldrar har dina telefonnummer, om det skulle vara något som oroar dem med sonen? Annars kan det vara bra att ge dem det.

Hon måste prata med dig om sonen ska bo där. Har du hennes mailadress? Ta kontakt via mail om du har den. Då kan hon inte bli arg och upprörd på dig.

Hoppas ni kommer er iväg och att ni kan få ha roligt trots att det är väldigt ledsamt just nu. Sköt om er alla och skriv gärna hur det går med allt!
  • h8him
    Indianica skrev 2011-12-04 21:37:14 följande:
    Jätteknepig situation, i synnerhet som om exets sambo verkar vara i chock och inte uppger riktigt vad för juridiska spelregler som gäller, t ex vilka försäkringar de haft (t ex livförsäkringar) testamente, vem som äger bostaden osv.

Jag tror inte att TS exmake har skrivit testamente om sambon inte har kännedom om sådant. Mig veterligt är det mest på film det dyker upp okända testamenten, men man vet ju aldrig...

Om jag hade varit TS exmans sambo hade jag aldrig förväntat mig att TS son skulle betala halva huset. Det måste finansieras genom försäljning eller som i vårt fall, en livförsäkring kopplat till banken, som faller ut om min man avlider. Vad gäller hyra och matpeng kan du kanske titta på Konsumentverkets hemsida:www.konsumentverket.se/privatekonom i/Hushallets-kostnader/

Som någon skrev kan väl barnpensionen användas för att betala det konsumentverket anger. Sedan tycker jag det är jättetråkigt att din exmans fru inte verkar ha så tight relation till din son så han liksom reduceras till en hyresgäst nu...

Men jag hoppas en advokat kan hjälpa er vidare!
    Vem har sagt att sambon till pappan är ovetande om det finns testamente eller inte? Sambon pratar inte med ts så hon har ingen aning.

Vad sambon förväntar sig är svårt att veta men eftersom hon ville adoptera ts son när pappan dog så anser jag att man aldrig ska tro att hon kommer att agera som "normala" människor gör.
  • roxylady
    Anonym (vad händer nu??) skrev 2011-12-04 21:16:09 följande:
    Jag kan bara tänkta mig hur jobbigt det var för dig då din pappa gick bort. Ser på mina barn att de lider.

Jo ungdomskonto finns. Sonen fick då han var 14 år både id och konto med kort. Man får skaffa det är de är 13 år. Dottern skule få det då jag skulle ringa pappan den veckan han avled och medela att jag skulle til banken och starta processen.
    Det är swedbank som har den tjänsten.

Jag väntar bara på att jag får bekräftat att det är jag som får hans csn bidrag så går jag till banken och gör så att han får den in på sitt konto. Allt är nytt och jag trode inte att det var så mycket för mig att göra.. Men det blir att sitta i tel några dagar och boka möten om det behövs och framföralllt ta reda på vad jag måste göra och hur. Jag visste inte var jag skulle börja så därför startade jag tråden.

Jag har fått både goda råd och annat. Just nu kommer jag bara svara då jag anser det nödvändigt.. inte illa ment mot de som vill väl men min energi måste läggas ner till det viktiga som jag ska fixa.
    Jag vet att detta jag skirver nu lär tas på fel sätt men den chansen får jag ta.

Just nu tar vi en dag i taget och vi ska fixa detta tillsammasn fast vi har en bit ifrån varandra. Jag pratar med sonen varje dag i tel och han vet att jag ställer upp för honom. Att sätta emot och tvinga hem honom skulle inte lösa detta. Vi alla skulle må dåligt över det. jag kommer att se till att han får pengarna om de får barnpension. Det ska gå till hans uppehåll och förhoppningsvis kan sonen lägga undan lite till körkortet. Ekonomin är inte det första man  tänker på när ens förälder gått bort. Visseligen var barnens pappa och jag separerade men han var ändå min första stora kärlek och det höll i 13 år, fick två underbara barn tillsammans. Så visst sörjer jag honom fast vi inte var tillsammans, men jag lider mest med barnen.

Att de bor på landet så vill sonen in till stan så tar han en promenad på ca 2 km till bussen och åker in. Han har även en moppe som han kör. Jag vet inte om hon ställer upp och kör henne men hittills har hon inte gjort det.
    Hans kompis ställer upp för honom därför är jag trygg att han är kvar. Sonen vet att jag kommer upp om han behöver mig.

Tack än en gång för alla råd och tips. Vi ska fixa detta tilsammans..
    Ja det är det värsta jag varit med om i hela mitt liv.. förstår dina barns sorg. Jag beklagar sorgen.. ingen borde få vara med om detta :( Det är det mest orättvisa som kan hända..

Ja det är ett sådant vitt kort eller hur? Minns att mina syskon hade det när de gick i gymnasiet. Dock hade jag ett helt vanligt kort. Vet inte om det förändrats sedan jag var tonåring. Är som sagt längesedan jag hade det kontot nu. Men det stämmer att det är Swedbank. Himla bra i alla fall att det finns!
    På den tiden handlade man inte lika mkt som idag på nätet med kortet (vad jag minns) så jag provade faktiskt aldrig. Men hade ingen begränsning på uttag osv vilket det är idag på dessa konton. Så det har nog ändrats en hel del kan jag tänka mig!

Jag förstår det.. mkt nytt som händer när något sådant här sker..

Nej ekonomin är verkligen inte det första man tänker på.. man går in i en dvala och bara släpper allt.. man förstår aldrig vad som har hänt.. Jag förstår det inte ens idag trots att det gått hela 13 år sedan han gick bort..

Skönt å veta att han har sådana fina människor hos sig! Det behöver man verkligen mest av allt!

Håller alla tummar och tår på att allt löser sig till det bästa och på det enklaste sättet för er! Ta nu hand om er! Styrkekram! {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Pappan avled....