• Anonym (vad händer nu??)

Pappan avled....

Jag har två barn med en man som jag är separed ifrån. Nu hände det som inte får hända... han avled helt plötsligt. Nu undrar jag vad händer?? Jag har insett att jag har ensam vårdnad men min son bor(bodde) hos honom och min dotter bor hemma hos mig. Det är en bra bit ifrån vi bor. Jag i småland och han i Sth. Vad kommer att hända nu?
    Barnen är 16 och 13 år gamla. Sonen vill hest gå klart skolan där uppe. Pappan hade en ny sambo och nu vill hon att jag ska betala 2000 kr för mat i månaden till henne. Allt som hon vill mig får min son betätta.
    Att jag måste försörja sonen är ju självklart men till vilket pris? Kan hon kräva hyra av mig för att min son bor kvar i pappans hus??
    Jag ska ta kontakt med jurist och kolla upp för jag fick höra av sonen att de redan hade pratat med en och då fick min son vara med. Varför han skulle vara med vet jag inte.. Jag får inte reda på något..
    Vad kommer att hända nu? Någon som kan svara på frågorna innan jag får tag i juristen. Jag mår inte alls bra och det gör inte barnen heller. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-04 01:06
    förtydligar att hon har hittills bara sagt matpengar och att hon ska fundera på vad han ska ge i "hyra". Den summan måste väl ha grund vad det kostar för en tonåring att bo och leva. Matpengar är det jag har hör om. Min son har redan fått över 800 kr på en vecka. Min son äter lunch i skolan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-06 11:10
    Nu har sonen bestämt sig för att flytta hem och börja skolan här nere. Så det blir ännu en gång att åka upp till sth ( fem gånger på 2½ månad) fast det ställer jag upp för sonens skull.. Vad som händer sen återstår att se.. mycket tjafs kommer det nog att bli när arvskifter ska göras.. men det tar vi när det kommer.. Nu ska vi se till att vi börjar må bra igen..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-21 10:17
    Nu börjar det hända grejer. Fick papper på att huset är sålt, bodelningen är inskicka så nu är det bara arvskiftet som ska göras. Fast hon försöker få mer pengar än vad hon har rätt till. Det försvinner pengar från pappans konto till räkningar som rör hennes boendekostnad. Ingen av barnen bor där men ändå så ska pappan betala bil, el, bredband och telefonoch något annat jag inte kan få fram. Det rör sig lite över 20000 från och med i dec till början av april. Fick ut kontoutdraget på hens konto och där ser jag vad som händer inte kul..

Nu får vi se vad som kommer att hända. Om barnen får alla pappans grejr eller om vi måste skaffa en jurist. Nästa helg planerar vi på att åka upp och hämta hem mc:n. Men hennes tillåtelse eller med hjälp av myndigeherna.

• Svar på tråden Pappan avled....
  • Anonym

kan han inte få hjälp av socialen med bostad och bo själv?
    ta reda på hur hans pappa och sambo äger huset, handlar om arvrätten!!! 
    det kan ju vara så att pappan ägt 100% och då är huset barnens... 

• Anonym

alltså så fjantigt det ens blev en diskussion om socialbidrag när ts övertolkade och tog det helt fel, förvrängde det som personen ville få fram. ts hade själv skrivit trådstarten om maten och sen skrivit i tråden hon inte har pengar eller råd, om man inte ens har råd försörja sin son och betala det som behövs - eller iallafall får det att låta som det - är det konstigt folk vill hjälpa. innan man tar allt som en personlig förloämoning kanske ts ska tänka igenom själv vad hon skrivit, men det gjorde hon ju eftersom hon uppdaterat tråden nu. och hur kan man ta det som en förolämpning bara för att någon NÄMNER socialbidrag? tycker det är direkt förnedrande mot de folk som tvingas leva med det, snacka om att ge något en dålig stämpel som egentligen finns där för att hjälpa för folk.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-12-04 11:06:56 följande:
    kan han inte få hjälp av socialen med bostad och bo själv?
    ta reda på hur hans pappa och sambo äger huset, handlar om arvrätten!!! 
    det kan ju vara så att pappan ägt 100% och då är huset barnens... 
    NNNNNNNNNNNNNNNEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Nämn inte socialen! Då förolämpar du ts...
  • Anonym (Jobbigt.)

Hej TS har inte läst hela tråden bara din inledning. 

Hade lite samma situation när jag var barn, mina föräldrar var separerade och jag bodde hos pappa när han gick bort.

Då fick jag flytta till min mamma som inte hade så mkt inkomst. 

På den tiden (nittiotalet) fick jag som barn något som kallades barnpension har jag för mig, det låg då på två-tretusen i månaden - detta var något som utföll automatiskt  - i dagens penningvärde blir det väl ungefär fyra femtusen i månaden som barnet fick tills det var 18 om en förälder dog. Det underlättar ju ekonomiskt för föräldern som är kvar!

Hittade om det på wikipedia

sv.wikipedia.org/wiki/Barnpension

Hoppas det löser sig! 

• mpermper
    Anonym (Jobbigt.) skrev 2011-12-04 11:12:06 följande:
    Hej TS har inte läst hela tråden bara din inledning. 

Hade lite samma situation när jag var barn, mina föräldrar var separerade och jag bodde hos pappa när han gick bort.

Då fick jag flytta till min mamma som inte hade så mkt inkomst. 

På den tiden (nittiotalet) fick jag som barn något som kallades barnpension har jag för mig, det låg då på två-tretusen i månaden - detta var något som utföll automatiskt  - i dagens penningvärde blir det väl ungefär fyra femtusen i månaden som barnet fick tills det var 18 om en förälder dog. Det underlättar ju ekonomiskt för föräldern som är kvar!

Hittade om det på wikipedia

sv.wikipedia.org/wiki/Barnpension

Hoppas det löser sig! 

Barnpension utfaller inte automatiskt  - man måste ansöka hos pensionsmyndigheten - TS har fått länk till info kring detta.
  • Anonym
    mpermper skrev 2011-12-04 11:16:22 följande:
    Barnpension utfaller inte automatiskt  - man måste ansöka hos pensionsmyndigheten - TS har fått länk till info kring detta.
    Plus att som lägst är den drygt 1400 kr/månad och att vad man får beror på vilken förväntad inkomst pappan skulle ha haft.
  • mpermper
    Anonym skrev 2011-12-04 11:19:32 följande:
    Plus att som lägst är den drygt 1400 kr/månad och att vad man får beror på vilken förväntad inkomst pappan skulle ha haft.
    Precis! Det har med pappans pensionsgrundande inkomst att göra.
  • h8him
    Anonym (vad händer nu??) skrev 2011-12-04 10:52:51 följande:
    Blir han inte skriven hos mig automatiskt eftersom jag är vådnashavaren? Det har jag fått höra.. Jag vet inget om detta. Ska sitta och ringa skattemyndigeherna och andra nu i veckan..

Jag startade tråden för att få tips och råd just om detta..
    Han är 16 år och kan själv välja att stå skriven där han bor eller hos dig. Men bra att du ska prata med skatteverket. Det kommer att lösa många frågetecken.
  • EllanEriksson

Det jag tänker på är... Varför är det inte skrivet att grabben ska få in studiebidraget på SITT konto? Det kan man skriva över på första utbetalningen av studiebidraget..

Om dem nu inte ändrat detta på typ 3 år.. -.-

• Anonym (vad händer nu??)
    EllanEriksson skrev 2011-12-04 11:30:58 följande:
    Det jag tänker på är... Varför är det inte skrivet att grabben ska få in studiebidraget på SITT konto? Det kan man skriva över på första utbetalningen av studiebidraget..

Om dem nu inte ändrat detta på typ 3 år.. -.-
    jag pratade med csn och jag får det in på mitt konto som jag sen ska föra över till hans konto. Pappan fick det på hans konto och sonen fick 350 kr av det i månadspeng.

Jag kommer att föra över hela studiebidraget till sonen.
Svar på tråden Pappan avled....