• Anonym (Julie)

Vi som är gravida och som vill vara lite hemliga (från systertråden!)

Här kan alla som hängde i tråden 

Vi som försöker bli gravida och som vill vara lite hemliga

och nu fått ett plus hänga och tjöta symptom, krämpor etc! Givetvis får vi inte glömma att stötta våra medsystrar i ursprungstråden!

Häng med! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-04 12:42
    Urtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-308/m61339519.html

BF-tråden: www.familjeliv.se/Forum-4-252/m61701724.html

Lisstråden: www.familjeliv.se/Forum-4-337/m61382609.html
  • Svar på tråden Vi som är gravida och som vill vara lite hemliga (från systertråden!)
  • Anonym (Tredje)

Här har jag 12 dagar kvar till bf... Var till mvc idag på förmiddagen för vanlig koll men blev skickad vidare för kurva på eftermiddagen. Hjärtljuden var väl låga tidigare idag så det behövdes kollas upp. De låg mest mellan 98-110 tidigare idag men efter en timme i kurva nu på eftermiddagen så verkar allt normalt. Skönt! Ska ha lite extra koll på rörelser nu iaf. Har inte alls varit så orolig den här gången och har inte funderat så mycket på det här med mycket/lite rörelser men visst blev det lite spännande före jag fick svar på att allt var ok... Roligt att se var också att jag nog registrerar sammandragningar med jämna mellanrum. Inte så att det egentligen känns men det är ju bra att livmodern har börjat jobba Räknar ändå med att gå ca 3 veckor till iom att jag gått över 9 dagar med de andra också...

Nu vill jag förresten höra om era bedövningserfarenheter! Med första hade jag epidural och lustgas och med andra hade jag bara lustgas (förutom värmedynor med båda). Skulle gärna försöka mig utan bedövning igen iom att jag mådde bättre efteråt med tvåan men samtidigt är jag ju lite rädd för att det blir för intensivt....

Spinal är väl lite som epidural fast "mildare". Eller???? Borde visst läsa på... Tror jag ganska långt kommer att gå på vad barnmorskorna rekommenderar.

• Anonym (T)

Hej

hur står det till med er?
    här går tiden för fort! Min lille kille blir 3 månader imorgon.

• Anonym (Tredje)

Hej på er!

Vi fick vår kille på bf + 4 i torsdags

Det började med att en del av slemmisen gick tillsammans med lite vatten 5.45 på morgonen. Ringde in strax efter sju då mera vatten kom hela tiden. De ville ha in oss så vi kom in ca 8.15. Inga värkar och inte alls öppen men de ville ändå vi skulle stanna kvar. Fick så småningom antibiotika för gbs och bara väntade.

Kring 14.15 tiden började jag få några sammandragningar som började kännas och i samma veva fick jag också värkstimulerande dropp. De höjde dosen efter ca 30 minuter och ganska snabbt drog det igång ordentligt. Vid 16.25 förflyttades jag till förlossningssalen och vid 17.00 var jag öppen 5-6 cm. Värkarna var helt annorlunda än vid de tidigare förlossningarna så fastän jag "bara" var öppen så mycket var det grymt intensivt. Jag kunde nästan inte alls kontrollera dem och de var också lite olika i intensitet. 17.43 började jag krysta och 5 minuter senare, alltså 17.48 blev han född! Så öppningsskedet är på pappret skrivet till 3 h 28 minuter.

Förlossningen blev helt annorlunda än vad jag hade tänkt/trott och jag hade halvt panik då jag inte kunde kontrollera värkarna på samma sätt som jag kunde med ettan och tvåan. Inte ens lustagsen kom jag lika bra överens med som de andra gångerna. Hade svårt att avgöra hurdan bedövning jag ville ha och ville på ett sätt klara mig utan både epidural och spinal iom att det var krångligt att sätta det första förlossningen då jag hade epidural. Var rädd att plågas för det i onödan, att det ändå inte skulle hinna hjälpa. Och med facit i hand är jag glad att det inte blev av iom att det gick på mindre än en timme när det var som värst. Det slutade med att jag bara hade lustgas.

En häftig och intensiv och ond men ändå bra förlossning kan man väl säga.

• Anonym (äntligen)

Ååå här går det väl bra, lite sömnbrist men det var ganska vänta. Lilltösen min är nu 5 veckor gammal. Å har börjar le förra veckan, så vissa dagar känns allt lite lättare. Men dock äter hon ännu med 2 timmars mellanrum, dygnet runt. Hoppas de ger med sig snart. 

Å STORT GRATTIS Tredje :D  

• Anonym (N)

Hejhej. Här är en till som fått träffa sitt lilla knytte.

I onsdags 19/9 valde vår "lille" grabb att kika ut med buller å bång! 4284 g och 54,5 cm. 
    Det gick skapligt bra lite för fort på slutet bara...

Vaknade på natten kl 2 å för att kissa och fick då blod på pappret, 2.45 kom det ännu mer och det började mola, ringde förlossningen som tyckte att jag skulle försöka sova. Efter det kom det värkar oftare och oftare och vid kl 6 kom de med 2-4 min mellanrum. Rinde förlossningen igen och fick svaret att kom in när du vill. Ringde över mormor som skulle ta hand om Lilleman, packade BBväskan och käkade frukost i lugn och ro och kom till förlossningen vid kl 8. Kurvan kollades och vid ca 8.45 var jag öppen 3-4 cm och fick flytta över till förlossningsalen, blev erbjuden ett bad men ville röra mig så mycket som möjligt då jag blev sängliggande tidigt under min första förlossning. Vandrade omkring en stund och hängde ut värkarna på min sambo. Vet inte riktigt när men hon han nog bli närmare 10 innan jag insett att jag iaf behövde lustgas och börjat hantera den.

Sen kommer BM in å undersöker, är öppen 7 cm och hon tar hål på hinnorna 10.30... Sen går det i superfart, jag får mer eller mindre panik ett tag för att jag inte kan hantera smärtan ens med lustgasen då värkarna kommer så tätt. 10.50 börjar jag krysta och 10.55 är han ute. Och på de 5 min hinner han även fastna så att de får larma och fler folk kommer in i rummet (Det kändes som 15-20, fast det var väl kanske 3-4 extra)...

Dock blev vår babylycka kortvarig då sambon en timme senare fick ett samtal där han fick reda på att han mamma hastigt gått bort. Så nu försöker vi hantera både lycka och sorg samtidigt som vi försöker få ihop vår nya familj... Det går sådär men det blir väl lättare med tiden gissar jag...    

• Anonym (äntligen)

Grattis N till lill gossen. 

Men fy så jobbigt det ska vara när ens nära gått bort så. Usch.  

• Anonym (Dalkulla)

Grattis N och Tredje  

Har kommit till v16 nu och om 3 veckor är det dags för första ultraljudet, längtar som en tok! Alla frågar om vi ska ta reda på könet men jag kan ärligt tala inte bestämma mig, vissa dagar vill jag veta andra dagar vill jag att det ska komma som en överraskning när bebisen tittar ut.

Längtar också efter att det ska börja synas, går fortfarande runt i mina vanliga kläder och jeansen är än så länge lite stora i midjan. Letade fram ett par jeans som brukar vara lite tighta och de sitter åt lite hårdare än vanligt så lite har man växt iaf :-P Annars brukar folk mest bli chockade när jag berättar att jag är gravid och hur långt gången jag är och undra vart jag gjort av magen :-P Självklart blir jag även överröst med gratulationer. 

Har sedan innan stora bröst (65/70 F/G) och den enda bh'n som är bekväm för tillfället att bära är min sport-bh. Längtar inte tills man ska börja leta efter bra amningsbh:ar  om det ens finns någon som passar. 

• Anonym (låghormonare?)

Grattis N och tredje! 

Era förlossningar låter snarlika min, snabbt och kort kryststadie. Lite chockartat när man inte får "jobba" ut barnet tyckte jag, men ut kommer de ju ändå

N> Beklagar verkligen att din svärmor gick bort. Hann hon få veta att hon blivit farmor?    

• Anonym (Tredje)
    Anonym (låghormonare?) skrev 2012-09-25 15:19:45 följande:
    Grattis N och tredje! 

Era förlossningar låter snarlika min, snabbt och kort kryststadie. Lite chockartat när man inte får "jobba" ut barnet tyckte jag, men ut kommer de ju ändå

N> Beklagar verkligen att din svärmor gick bort. Hann hon få veta att hon blivit farmor?    
    Jag jobbade nog minsann ut min unge ändå fastän det blev intensivt!

• Anonym (Tredje)
    Anonym (N) skrev 2012-09-25 12:10:13 följande:
    Hejhej. Här är en till som fått träffa sitt lilla knytte.

I onsdags 19/9 valde vår "lille" grabb att kika ut med buller å bång! 4284 g och 54,5 cm. 
    Det gick skapligt bra lite för fort på slutet bara...

Vaknade på natten kl 2 å för att kissa och fick då blod på pappret, 2.45 kom det ännu mer och det började mola, ringde förlossningen som tyckte att jag skulle försöka sova. Efter det kom det värkar oftare och oftare och vid kl 6 kom de med 2-4 min mellanrum. Rinde förlossningen igen och fick svaret att kom in när du vill. Ringde över mormor som skulle ta hand om Lilleman, packade BBväskan och käkade frukost i lugn och ro och kom till förlossningen vid kl 8. Kurvan kollades och vid ca 8.45 var jag öppen 3-4 cm och fick flytta över till förlossningsalen, blev erbjuden ett bad men ville röra mig så mycket som möjligt då jag blev sängliggande tidigt under min första förlossning. Vandrade omkring en stund och hängde ut värkarna på min sambo. Vet inte riktigt när men hon han nog bli närmare 10 innan jag insett att jag iaf behövde lustgas och börjat hantera den.

Sen kommer BM in å undersöker, är öppen 7 cm och hon tar hål på hinnorna 10.30... Sen går det i superfart, jag får mer eller mindre panik ett tag för att jag inte kan hantera smärtan ens med lustgasen då värkarna kommer så tätt. 10.50 börjar jag krysta och 10.55 är han ute. Och på de 5 min hinner han även fastna så att de får larma och fler folk kommer in i rummet (Det kändes som 15-20, fast det var väl kanske 3-4 extra)...

Dock blev vår babylycka kortvarig då sambon en timme senare fick ett samtal där han fick reda på att han mamma hastigt gått bort. Så nu försöker vi hantera både lycka och sorg samtidigt som vi försöker få ihop vår nya familj... Det går sådär men det blir väl lättare med tiden gissar jag...    

Beklagar sorgen usch så tragiskt

Men grattis till bebisen
Svar på tråden Vi som är gravida och som vill vara lite hemliga (från systertråden!)