• Lizzan89

Bebis HATAR att bada! några tips?

Vår dotter är nu 3 månader och har hatat badbaljan ända sedan hon föddes. Hon kan vara hur nöjd och glad som helst innan, men så fort hon kommer ner i vattnet byts det glada humöret ut mot gallskrik så hon blir helt ilröd.

Vi har provat kallare vatten och varmare vatten. V
    i har testat att låta henne sitta och provat att ha henne liggandes.
    Vi har provat med badstolen och utan badstolen.
    Vi har även börjat bada lite oftare för att försöka vänja henne, men nää...

Det senaste är att vi satte upp massor med färgglada ankor och fiskar runtom badkaret som hon kunde titta på, men inte heller det dög.

Man kan få några sekunders tystnad om man har henne sittandes, ligga ner i badet är verkligen det värsta hon vet. Men inte heller sittandes är hon särskilt nöjd.

Några tips? Det är en plåga att se henne så ledsen i badet och dessutom mår inte våra öron så bra av det heller :P

Thea | 110826 | 4275 g, 54 cm
  • Svar på tråden Bebis HATAR att bada! några tips?
  • plettis

Funkar det att ha med henne när ni duschar? Vi hade ofta med oss våra tjejer när vi duschade och det fungerade kanon. Annars klarar sig bebisar med att bli helavtvättade. Hoppas ni hittar något sätt som gör henne glad.

• vittra

Ni kanske ska sluta försöka så mycket och låta bli att bada henne så ofta? Vår äldsta badade bara knappt varannan månad det första halvåret. De behöver ju faktiskt inte bada, och många bebisar gillar det faktiskt inte. Det kommer bara bli tvärtom när ni gör det oftare. Det går inte att vänja nyfödda, de har inte sådant minne att det är möjligt. Det blir bara en tätare plåga för henne tyvärr och då kan det istället göra henne långvarigt rädd för vatten, på ett omedvetet plan. Så jag tycker ni ska ta det vääääldigt försiktigt. De dör inte av att inte bada på några veckor, jag lovar

• gotaland

Precis så var min son också. Han är 7 månader och tycker fortfarande inte att det är kul att bada el duscha men han skriker inte längre. Man lyfter ner honom i baljan och sen sitter han där och tittar på en och liksom undrar när jag ska ta upp honom. Han slutade skrika runt 3 månader... Badade inte honom ofta, kanske en gång i veckan el varannan och kör med det fortfarande, brukar bada en gång och duscha en gång lite olika.

• vittra

Vår dotter gillade förresten bara helt plötsligt att bada, det var nog runt 5-6 månader när vi badade henne. Då hade det ju gått väldigt lång tid sen gången innan så det var en glad överraskning! Det bara kom av sig självt.

• Mary Jo

Ja jag tycker inte heller att ni ska hålla på att försöka om hon inte verkar gilla det. Använd frotté som ni blöter upp och tvätta av henne i veck och under halsen så får man bort det värsta. 

Vilja 17/2-10 och bf 28/3-12 <3
  • fettofjant

vår dotter tyckte om att bada första två månaderna, sen tvärvände det.. hur vi än gjorde så "panikskrek" hon bara.. men när hon var runt 6 månader vände det tillbaka och nu är hon 1½år och VILL bada varje dag, så det kommer nog.. men ett tips. vi började låta henne va i sin badbalja.. utan vatten, sen tog vi tvättlappar och tvättade av henne och sen fyllde vi succesivt på med vatten, lite i taget, innan vi flyttade över till badkaret igen.. det här va alltså ett fleeera dagars projekt, en dag bara sitta i baljan utan vattten och kanske med nån leksak.. nästa tvätta med tvättlappar.. nästa med knappt en centimeter vatten.. osv. bara nån minut så det inte skulle bli för stor grej av det.. det funkade för oss då våra öron och hjärtan inte klarade mer "panikskrik", ungen blev ju ren iaf! och efter vi provat det i en månad eller så hade hon inga problem alls att bada längre :)

• gryning2

Min bebis hatar också att bada och lika var det med stora pojken fram tills han var ca ett år. Jag brukar sätta honom på handfatskanten och bara tvätta med en tvättlapp istället för att bada och då går det bra. Jag tror man bara skrämmer barnet om man försöker bada trots rädsla. Det är ju inget måste med bad heller utan man kan göra så som jag gör.

Mamma till H född 071017 och E född 110708
  • LMH84

Vår dotter var precis likadan. Däremot älskade hon babysim som vi började med redan vid 3 månader. Hon är nu 5 månader och vi badar henne bara 1 gång i veckan (utöver babysimmet). I början använde vi en sån där "skena" eller vad man ska kalla det, en sån grej som ligger i botten av badbaljan, men de senaste 2 veckorna har vi försökt ha henne sittandes istället. Det har börjat ge med sig lite nu, hon laddar alltid upp för en riktigt skrikfest, men då förekommer jag henne med att vara jätteglad och berätta hur roligt det är att bada. Då kommer hon av sig lite från sin ledsenhet och verkar ganska nöjd. Tycker mamma det är kul så måste det ju va kul! Mitt tips är alltså att vara riktigt överpositiv och trots skrik försöka smitta av ditt goda humör! Blir kanske lite rörigt, skriver från mobilen så jag ser inte riktigt vad jag skriver!

• Lizzan89
    LMH84 skrev 2011-12-11 18:00:53 följande:
    Vår dotter var precis likadan. Däremot älskade hon babysim som vi började med redan vid 3 månader. Hon är nu 5 månader och vi badar henne bara 1 gång i veckan (utöver babysimmet). I början använde vi en sån där "skena" eller vad man ska kalla det, en sån grej som ligger i botten av badbaljan, men de senaste 2 veckorna har vi försökt ha henne sittandes istället. Det har börjat ge med sig lite nu, hon laddar alltid upp för en riktigt skrikfest, men då förekommer jag henne med att vara jätteglad och berätta hur roligt det är att bada. Då kommer hon av sig lite från sin ledsenhet och verkar ganska nöjd. Tycker mamma det är kul så måste det ju va kul! Mitt tips är alltså att vara riktigt överpositiv och trots skrik försöka smitta av ditt goda humör! Blir kanske lite rörigt, skriver från mobilen så jag ser inte riktigt vad jag skriver!
    Jo det provar jag med varje gång. Försöker låta glad och positiv trots att hon tjuter . Ibland kommer hon av sig korta stunder, men sen fortsätter hon igen.

Alltså, jag tror ju inte hon är RÄDD för att bada. Jag tror bara inte att hon gillar det helt enkelt. 
    Så att jag skrämmer henne vet jag väl inte riktigt.

Att sätta henne på handfatskanten och torka med en handduk är lika svårt det. Hon gillar inte det heller.
    Och sånt går väl an ett tag, men när hon börjar närma sig en 10 kilo och sprattlar och flaxar hej vilt så är det inte så bara att sätta henne där heller när man bara har en hand att hålla henne med.
    Sambon kan ju hjälpa till om han är hemma, men han jobbar rätt mycket kvällar och då sover hon för längesen när han kommer hem . Så jag vill ju hemskt gärna försöka få henne att uppskatta badet istället för att skjuta på det och "chocka" henne senare istället.
    Thea | 110826 | 4275 g, 54 cm <3
Svar på tråden Bebis HATAR att bada! några tips?