• Lizzan89

Bebis HATAR att bada! några tips?

Vår dotter är nu 3 månader och har hatat badbaljan ända sedan hon föddes. Hon kan vara hur nöjd och glad som helst innan, men så fort hon kommer ner i vattnet byts det glada humöret ut mot gallskrik så hon blir helt ilröd.

Vi har provat kallare vatten och varmare vatten. V
    i har testat att låta henne sitta och provat att ha henne liggandes.
    Vi har provat med badstolen och utan badstolen.
    Vi har även börjat bada lite oftare för att försöka vänja henne, men nää...

Det senaste är att vi satte upp massor med färgglada ankor och fiskar runtom badkaret som hon kunde titta på, men inte heller det dög.

Man kan få några sekunders tystnad om man har henne sittandes, ligga ner i badet är verkligen det värsta hon vet. Men inte heller sittandes är hon särskilt nöjd.

Några tips? Det är en plåga att se henne så ledsen i badet och dessutom mår inte våra öron så bra av det heller :P

Thea | 110826 | 4275 g, 54 cm
  • Svar på tråden Bebis HATAR att bada! några tips?
  • Lizzan89
    vittra skrev 2011-12-12 10:14:49 följande:
    Men jag kan verkligen inte förstå varför det är så sjukt viktigt för dig att bada henne så ofta när hon hatar det?! Varför????
    Jag PROVADE att bada henne varannan dag under EN vecka,  för att se om hon skulle skrika mindre till slut. När det inte funkade så återgick jag till 1, max 2, gånger i veckan. Som BVC, BB och diverse babysidor rekomenderar. Varken mer eller mindre.

Det är inte viktigt för mig att bada henne ofta. Men det är viktigt för mig att hålla henne ren och i möjligaste mån kunna göra det utan att hon skriker av det. Det var allt jag ville med tråden. Se om folk hade några tips på hur man kan hålla sin värdefullaste skatt ren och slippa skrik .

Och jo, bebisar förstår visst till slut att saker och ting inte är farliga, bara man visar att man hela tiden finns där och att det inte ÄR farligt. Men sen ska man INTE göra det på ett sätt som AW förespråkar, det är FELFELFEL!
    Thea | 110826 | 4275 g, 54 cm <3
  • Koppkaka
    vittra skrev 2011-12-12 10:13:06 följande:
    Observera att jag inte menar att just TS gör detta, men det är exakt vad flera i tråden har föreslagit.
    Du fick det då onekligen att verka som att det var just till TS du talade. Vilket var otroligt okänsligt och anklagande.
    Leo <3 110819, 3400g och 49 cm lång <3
  • vittra
    Koppkaka skrev 2011-12-12 10:16:16 följande:
    Det är fortfarande helt igenom dumt att jämföra med AWs metoder. Att vara glad och positiv inför sin bebis, är inte detsamma som allt AW sysslar med.

Det kanske är fejkat ibland, men många gånger det bästa för sitt barn.
    Ursäkta, men när vi ändå är inne på det så vet du ju själv knappt vad Anna Wahlgrens metoder är (du trodde ju tom att det var 5mm hon gjort om jag inte minns fel). Du bara tycker att hon är dum i huvudet och borde brännas på bål typ, utan att ens veta varför. Du har antagligen ingen aning om vad jag menar när jag jämför så här, och det beror ju på att du inte vet hur hon överlag resonerar. Hon har inte bara gjort en sömnmetod. Hon har skrivit otaliga böcker, och barnaboken är den allra mest lästa. Detta som TS beskriver är en klassisk situation där hon skulle bete sig exakt likadant, för har hon bestämt att det ska vara roligt att bada så är det så. Punkt slut. Och finner bebisen detta obehagligt, så ska den känslan ignoreras och man ska vara ännu mer glad och positiv och tjoa av lycka för att verkligen pressa in känslan av välmående i det lilla spädbarnet. Skriker bebisen hysteriskt ska man bara överrösta skriket med ännu mer tjoanden och glada tillrop om hur trevligt det är och att nu ska man vara glad, inte ledsen osv. Jag tycker det är en självklarhet att det alltid är det bästa för sitt barn att istället respektera och bekräfta barnets känsla och reaktion. Och är det något som kan undvikas så ska man naturligtvis göra det.
  • Loreena

Min son gillade inte heller baljan, så han behövde inte bara så ofta. Jag brukade ta en mjuk tvättlapp och tvätta honom på skötbordet istället. När han blev lite större så började jag bada sittande med honom i badkaret, och det gick mycket bättre. :) Nu vill han mest bara stå i badkaret så han brukar få sitta i sin IKEAstol(den i plast med bricka till) och leka med vattenleksaker och duscha när jag duschar. Det tycker han är jättekul!

• vittra
    Lizzan89 skrev 2011-12-12 12:08:25 följande:
    Jag PROVADE att bada henne varannan dag under EN vecka,  för att se om hon skulle skrika mindre till slut. När det inte funkade så återgick jag till 1, max 2, gånger i veckan. Som BVC, BB och diverse babysidor rekomenderar. Varken mer eller mindre.

Det är inte viktigt för mig att bada henne ofta. Men det är viktigt för mig att hålla henne ren och i möjligaste mån kunna göra det utan att hon skriker av det. Det var allt jag ville med tråden. Se om folk hade några tips på hur man kan hålla sin värdefullaste skatt ren och slippa skrik .

Och jo, bebisar förstår visst till slut att saker och ting inte är farliga, bara man visar att man hela tiden finns där och att det inte ÄR farligt. Men sen ska man INTE göra det på ett sätt som AW förespråkar, det är FELFELFEL!
    Det är ju sorgligt om BVC och BB sagt att ni inte får bada henne mer sällan än 1-2 gånger i veckan, riktigt pinsamt faktiskt. Men det finns stora brister och det är möjligt att de sagt så, fast jag tror inte riktigt det? De har ju naturligtvis fel, det måste du väl förstå själv? Hur kan man tro att man måste bada bebisar så ofta!? Så där ofta badar min 4-åring! Bebisar blir ju inte ens smutsiga! Tvärtom är ju tex fosterfettet något som inte bör tvättas av utan ju längre bebisen får ha huden skyddad av det fettet desto bättre är det. Att tvätta bort spädbarnets naturliga hudflora är inte bara onödigt, det finns också risker med det. Vatten är uttorkade. Det är fakta. Hudens naturliga balans blir förstörd, till slut kanske man måste börja smörja bebisen dagligen för diverse hudproblem. Ja särskilt ovanligt är det inte. Något av de värre jag läst om var en som smorde sin bebis före badet och efter badet. Och varje morgon. Bebisen badade dock varje kväll. Det är inte sunt att ha ett så överdrivet renlighetsbehov, särskilt inte för nyfödda bebisar som har extremt mycket känsligare hud. Det är ju just därför så många finner det obehagligt, för att de är känsligare. Den rekommendation jag har hört är max 1 gång i veckan, sedan finns det de som, när bebisen blir äldre, inför kvällsrutiner med dagligt bad. Visst, det fungerar för vissa och då är det ju inget att säga om det. Barnet älskar det, blir sömnig av det osv. Men det behövs ju inte för renlighetens skull! Så jag står fast vid att du måste släppa detta överdrivna behov av att bada henne istället, och tvätta henne med en tvättlapp med ljummet vatten och lite olja i de veck etc som behövs torkas rena vid behov. Det är så man gör med spädbarn. Detta ständiga badande är ett mycket nytt påfund, och det är då rakt inte för bebisens skull.
  • mapena

Min dotter tyckte inte om att bada när hon kom, så jag har alltid duschat med henne. Att ha henne liggandes i famnen tycker hon är jätteskönt, och det har fungerat bra under hennes två månader i livet. Jag får hjälp av sambon att tvätta henne och sen tar han henne när hon är färdig :)

• zest

Har inte läst alla inlägg, men min dotter tyckte inte heller om att bada innan hon blev 4 månader. Vi tror att det kan bero på att hon tyckte att det var för kallt inomhus (dec- feb) altenativt för fuktigt. Hur som helst i mars åkte vi till Sverige för att hälsa på släkten och då badade min svärmor henne i handfatet och det gick hur bra som helst, efter det lossnade det. Jag tror att för min del att  hon kan ha kännt av min "stress" eftersom hon gallskrek varje gång vi skulle bada.

Kanske kan det vara värt att prova att bada ditt barn i handfatet, samt kanske pappan kan prova badet?

Kan tillägga att min dotter är nu över året och nu är det svårt att få upp henne från badet :)

• Koppkaka
    vittra skrev 2011-12-12 12:46:57 följande:
    Det är ju sorgligt om BVC och BB sagt att ni inte får bada henne mer sällan än 1-2 gånger i veckan, riktigt pinsamt faktiskt. Men det finns stora brister och det är möjligt att de sagt så, fast jag tror inte riktigt det? De har ju naturligtvis fel, det måste du väl förstå själv? Hur kan man tro att man måste bada bebisar så ofta!? Så där ofta badar min 4-åring! Bebisar blir ju inte ens smutsiga! Tvärtom är ju tex fosterfettet något som inte bör tvättas av utan ju längre bebisen får ha huden skyddad av det fettet desto bättre är det. Att tvätta bort spädbarnets naturliga hudflora är inte bara onödigt, det finns också risker med det. Vatten är uttorkade. Det är fakta. Hudens naturliga balans blir förstörd, till slut kanske man måste börja smörja bebisen dagligen för diverse hudproblem. Ja särskilt ovanligt är det inte. Något av de värre jag läst om var en som smorde sin bebis före badet och efter badet. Och varje morgon. Bebisen badade dock varje kväll. Det är inte sunt att ha ett så överdrivet renlighetsbehov, särskilt inte för nyfödda bebisar som har extremt mycket känsligare hud. Det är ju just därför så många finner det obehagligt, för att de är känsligare. Den rekommendation jag har hört är max 1 gång i veckan, sedan finns det de som, när bebisen blir äldre, inför kvällsrutiner med dagligt bad. Visst, det fungerar för vissa och då är det ju inget att säga om det. Barnet älskar det, blir sömnig av det osv. Men det behövs ju inte för renlighetens skull! Så jag står fast vid att du måste släppa detta överdrivna behov av att bada henne istället, och tvätta henne med en tvättlapp med ljummet vatten och lite olja i de veck etc som behövs torkas rena vid behov. Det är så man gör med spädbarn. Detta ständiga badande är ett mycket nytt påfund, och det är då rakt inte för bebisens skull.
    Men alltså.. Fosterfettet? Hon är snart 4 månader!
    Leo <3 110819, 3400g och 49 cm lång <3
  • vittra
    Koppkaka skrev 2011-12-12 13:00:42 följande:
    Men alltså.. Fosterfettet? Hon är snart 4 månader!
    Bebisen är 3 månader nu ja (räknas fortfarande som nyfödd). Men TS beskriver ju vad som har hänt fram tills nu.
  • Lizzan89
    vittra skrev 2011-12-12 12:35:30 följande:
    Ursäkta, men när vi ändå är inne på det så vet du ju själv knappt vad Anna Wahlgrens metoder är (du trodde ju tom att det var 5mm hon gjort om jag inte minns fel). Du bara tycker att hon är dum i huvudet och borde brännas på bål typ, utan att ens veta varför. Du har antagligen ingen aning om vad jag menar när jag jämför så här, och det beror ju på att du inte vet hur hon överlag resonerar. Hon har inte bara gjort en sömnmetod. Hon har skrivit otaliga böcker, och barnaboken är den allra mest lästa. Detta som TS beskriver är en klassisk situation där hon skulle bete sig exakt likadant, för har hon bestämt att det ska vara roligt att bada så är det så. Punkt slut. Och finner bebisen detta obehagligt, så ska den känslan ignoreras och man ska vara ännu mer glad och positiv och tjoa av lycka för att verkligen pressa in känslan av välmående i det lilla spädbarnet. Skriker bebisen hysteriskt ska man bara överrösta skriket med ännu mer tjoanden och glada tillrop om hur trevligt det är och att nu ska man vara glad, inte ledsen osv. Jag tycker det är en självklarhet att det alltid är det bästa för sitt barn att istället respektera och bekräfta barnets känsla och reaktion. Och är det något som kan undvikas så ska man naturligtvis göra det.
    och så gör jag? nä precis
    Thea | 110826 | 4275 g, 54 cm <3
Svar på tråden Bebis HATAR att bada! några tips?