Lizzan89 skrev 2011-12-12 12:08:25 följande:
Jag PROVADE att bada henne varannan dag under EN vecka, för att se om hon skulle skrika mindre till slut. När det inte funkade så återgick jag till 1, max 2, gånger i veckan. Som BVC, BB och diverse babysidor rekomenderar. Varken mer eller mindre.
Det är inte viktigt för mig att bada henne ofta. Men det är viktigt för mig att hålla henne ren och i möjligaste mån kunna göra det utan att hon skriker av det. Det var allt jag ville med tråden. Se om folk hade några tips på hur man kan hålla sin värdefullaste skatt ren och slippa skrik .
Och jo, bebisar förstår visst till slut att saker och ting inte är farliga, bara man visar att man hela tiden finns där och att det inte ÄR farligt. Men sen ska man INTE göra det på ett sätt som AW förespråkar, det är FELFELFEL!
Det är ju sorgligt om BVC och BB sagt att ni inte får bada henne mer sällan än 1-2 gånger i veckan, riktigt pinsamt faktiskt. Men det finns stora brister och det är möjligt att de sagt så, fast jag tror inte riktigt det? De har ju naturligtvis fel, det måste du väl förstå själv? Hur kan man tro att man
måste bada bebisar så ofta!? Så där ofta badar min 4-åring! Bebisar blir ju inte ens smutsiga! Tvärtom är ju tex fosterfettet något som
inte bör tvättas av utan ju längre bebisen får ha huden skyddad av det fettet desto bättre är det. Att tvätta bort spädbarnets naturliga hudflora är inte bara onödigt, det finns också risker med det. Vatten är uttorkade. Det är fakta. Hudens naturliga balans blir förstörd, till slut kanske man måste börja smörja bebisen dagligen för diverse hudproblem. Ja särskilt ovanligt är det inte. Något av de värre jag läst om var en som smorde sin bebis före badet
och efter badet. Och varje morgon. Bebisen badade dock varje kväll. Det är inte sunt att ha ett så överdrivet renlighetsbehov, särskilt inte för nyfödda bebisar som har extremt mycket känsligare hud. Det är ju just därför så många finner det obehagligt, för att de är känsligare. Den rekommendation jag har hört är
max 1 gång i veckan, sedan finns det de som, när bebisen blir äldre, inför kvällsrutiner med dagligt bad. Visst, det fungerar för vissa och då är det ju inget att säga om det. Barnet älskar det, blir sömnig av det osv. Men det behövs ju inte för renlighetens skull! Så jag står fast vid att du måste släppa detta överdrivna behov av att bada henne istället, och tvätta henne med en tvättlapp med ljummet vatten och lite olja i de veck etc som behövs torkas rena vid behov. Det är så man gör med spädbarn. Detta ständiga badande är ett mycket nytt påfund, och det är då rakt inte för bebisens skull.