• Lizzan89

Bebis HATAR att bada! några tips?

Vår dotter är nu 3 månader och har hatat badbaljan ända sedan hon föddes. Hon kan vara hur nöjd och glad som helst innan, men så fort hon kommer ner i vattnet byts det glada humöret ut mot gallskrik så hon blir helt ilröd.

Vi har provat kallare vatten och varmare vatten. V
    i har testat att låta henne sitta och provat att ha henne liggandes.
    Vi har provat med badstolen och utan badstolen.
    Vi har även börjat bada lite oftare för att försöka vänja henne, men nää...

Det senaste är att vi satte upp massor med färgglada ankor och fiskar runtom badkaret som hon kunde titta på, men inte heller det dög.

Man kan få några sekunders tystnad om man har henne sittandes, ligga ner i badet är verkligen det värsta hon vet. Men inte heller sittandes är hon särskilt nöjd.

Några tips? Det är en plåga att se henne så ledsen i badet och dessutom mår inte våra öron så bra av det heller :P

Thea | 110826 | 4275 g, 54 cm
  • Svar på tråden Bebis HATAR att bada! några tips?
  • vittra
    Koppkaka skrev 2011-12-13 22:37:51 följande:
    Är du medveten om att det inte stod ett skit om smakportioner överhuvudtaget i den där länken från 2003? Det här med d-vitaminerna är ju inte heller samma längre. INGEN har sagt något om att amma? Varför simmar du in på det?

Må så vara att just ordet smaksensationer är nytt, men smakportioner är då fasen inget nytt påhitt.
    Eh va? Helamning och introduktion av smakportioner hör ju ihop! Herregud... hela den där artikeln handlar just om rekommendationen för smakportioner. Man talar om helamning, eller exklusiv amning i 6 månader. Det är exakt vad detta handlar om, eftersom man då inte kan börja med några smakportioner om bröstmjölken eller bröstmjölksersättningen ska vara den enda födan under 6 månader. Du påstod att det nyss hade ändrats till 6 månader, där står ju från 2003 att man redan då rekommenderade 6 månader. Du bör kolla livsmedelsverkets sida så att du åtminstone förstår vad rekommendationen över huvudtaget handlar om. Nej smakportioner är naturligtvis inget nytt påhitt, det du påstod var att det var något nytt att rekommendera 6 månader vilket är felaktigt och det står även i livsmedelsverkets egen remiss. Det finns liksom ingen diskussion. Jag fattar inte hur du kan käfta emot något så uppenbart! Du verkar ju inte ens veta vad rekommendationen handlar om till att börja med.

Vad är det förresten som är nytt med d-vitaminer nu då? Låt höra
  • vittra
    Prodin skrev 2011-12-13 22:51:56 följande:

Om bebis hatar att bada, bada inte :)

• vittra

www.slv.se/upload/dokument/remisser/Remisser_2011/rad_spadbarn_smabarn/Hanteringsrapport_slutversion_remiss.pdf

"De råd som ges till föräldrar om amning och tillvänjning varierar mycket,
    vilket är förvirrande för föräldrarna. Rekommendationen om att amma helt
    i ungefär sex månader infördes i Sverige 2003 genom ett gemensamt
    ställningstagande av Livsmedelsverket, Expertgruppen för pediatrisk
    nutrition, Socialstyrelsen och Socialdepartementet. Inom barnhälsovården
    finns både de som har anammat dessa råd och de som har valt att fortsätta
    att rekommendera introduktion av smakportioner vid 4-6 månaders ålder.
    De som rekommenderar smakportioner före sex månaders ålder menar att
    tillvänjningen går lättare då. Små smakprover från tidigast 4 månaders
    ålder kan möjligen underlätta tillvänjningen, även om det inte finns
    vetenskapliga bevis för det. Att införa detta råd kan vara ett sätt att få till
    stånd en större enighet i rådgivningen till föräldrarna."

• Tygtiiger

Jag säger som så många andra: tvätta med tvättlapp, och när du måste bada så ta henne i knät i badkaret och bada. Min bebis tyckte det var skönt att ligga på en rejäl hopvikt frottéhandduk i badkaret och bli duschad med en mjuk stråle (jag hade inte tid att tappa upp ett bad och han behövde verkligen bli ren ) - prova det!

Krupke, we've got problems of our own!
  • Lizzan89
    vittra skrev 2011-12-13 21:50:23 följande:
    Förövrigt har vi alltid badat tillsammans med våra barn när de var små så håller helt med i detta råd, har ni inte testat det ännu så gör det! Kanske hon plötsligt älskar det!
    Jaha, så nu är det alltså okej att prova sig fram trots att hon inte gillar att bada?
    Thea | 110826 | 4275 g, 54 cm <3
  • Lizzan89
    Tygtiiger skrev 2011-12-13 23:01:59 följande:
    Jag säger som så många andra: tvätta med tvättlapp, och när du måste bada så ta henne i knät i badkaret och bada. Min bebis tyckte det var skönt att ligga på en rejäl hopvikt frottéhandduk i badkaret och bli duschad med en mjuk stråle (jag hade inte tid att tappa upp ett bad och han behövde verkligen bli ren ) - prova det!
  • Lizzan89
    vittra skrev 2011-12-13 21:49:27 följande:
    Nej. Läs mitt inlägg ovan. Innan var det dessutom 4-6 månader i Sverige, inte 4 månader. Och jo, jag anser nog att det är längesedan när det är 9-10 år sedan.

Ok, du anser att hon behöver bada, trots hennes uppenbara negativa reaktioner. Jag har inget mer att tillägga, jag tycker det är tokigt och fel och skulle aldrig behandla min bebis så själv. Men det är ditt val. Vi som har gett rådet att bada henne mer sällan har gjort det utifrån våra egna erfarenheter och kunskaper och utifrån vår tanke om lyhördhet inför bebisen, du har ju fått många andra råd också så det är ju bara att testa vidare. Din grundtanke dock om att du bör eller kan "träna" henne och vänja henne genom täta bad är rent ut felaktig och det var min grundpoäng. Det är ren tortyr att göra så mot en bebis. Men där har du ju också motsatt dig, vilket bara tyder på gigantisk okunskap att ens tro något sådant om ett spädbarn. Nu har jag sagt mitt och det är uppenbart att vi tycker olika.
    1. Nej, man kan inte träna en bebis. Har aldrig påstått , så lägg ner det.  
    2. Jo, man kan visa en bebis och få denne att förstå att saker och ting (särskilt något så grundläggande som ett bad) inte är farliga genom att visa att man finns där, vattnet inte är farligt och det går fort över. Sen är bara frågan HUR man visar det. Jag har testat mycket, jag har lite kvar att prova. Bland annat bada tillsammans med henne.  Jag lovar att  återkomma med resultatet om det gick och hoppas därefter att du stänger truten. :)
    3. Jag är fullkomligt lyhörd för min dotter och där tänker jag inte ens lägga ner någon tid på att förklara hur. Det är bara riktigt idiotiskt av dig att påstå något annat när du inte ens vet hur livet ser ut här hemma hos oss. Du har bara den här tråden att gå på och inte ens det räcker för att du ska kunna påstå att jag torterar mitt barn!
    4. Jag har också egna erfarenheter. Räknas inte dom?
  • Koppkaka
    vittra skrev 2011-12-13 22:52:37 följande:
    Eh va? Helamning och introduktion av smakportioner hör ju ihop! Herregud... hela den där artikeln handlar just om rekommendationen för smakportioner. Man talar om helamning, eller exklusiv amning i 6 månader. Det är exakt vad detta handlar om, eftersom man då inte kan börja med några smakportioner om bröstmjölken eller bröstmjölksersättningen ska vara den enda födan under 6 månader. Du påstod att det nyss hade ändrats till 6 månader, där står ju från 2003 att man redan då rekommenderade 6 månader. Du bör kolla livsmedelsverkets sida så att du åtminstone förstår vad rekommendationen över huvudtaget handlar om. Nej smakportioner är naturligtvis inget nytt påhitt, det du påstod var att det var något nytt att rekommendera 6 månader vilket är felaktigt och det står även i livsmedelsverkets egen remiss. Det finns liksom ingen diskussion. Jag fattar inte hur du kan käfta emot något så uppenbart! Du verkar ju inte ens veta vad rekommendationen handlar om till att börja med.

Vad är det förresten som är nytt med d-vitaminer nu då? Låt höra
    Vilken otroligt taskig attityd du har, fy tusan. Jag kan gå med på att jag haft fel, jag är absolut inte allvetande. Möjligen har ändringarna funnits länge, och jag backar med mina påståenden isåfall. Men du behöver verkligen inte ha en sån där översittarattityd, otroligt onödigt.

"Vatten, juicer och annan föda är onödigt under barnets första sex månader. Vitamin D bör endast ges till barn som inte har tillräckligt med D-vitamin eller solljus. Järn bör endas ges till barn som har låga järnvärden eller är anemiska."

Numera får man D-droppar till sin bebis som ska börjas ges redan vid 2 månaders ålder. Eftersom det du länkade till är 10 år gammalt så menar jag att det inte är som det står där längre, med tanke på hur det görs nu.
    Leo <3 110819, 3400g och 49 cm lång <3
  • Kina79

Nu har jag bara läst TS och småskummat igenom några inlägg här på sista sidan.

Men om nåt av mina barn så tydligt visat att det inte gillar att bada, hade jag försökt undvika bad ett tag.

Jag hade testat att duscha tillsammans (behövas en vuxen som hjälper till med ev avtvättning eller hårtvätt, eftersom bebissen blir så himla hal i famnen).

Funkar inte dusch heller så hade jag bara tvättat bebisen i några veckor, för att sen försöka försiktigt igen. Man kan få bebisen ren även med tvättlappar. Vill man rengöra rumpan/snippan/snoppen så kan man hänga barnet över armen och spola av under kranen.
    Det är kanske grejen med att hon/han blir nedsänkt i vatten som hon /han inte gillar.

Lycka till

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • Lizzan89

Tusen tack för tipsen att bada tillsammans med henne! :) Provade häromdagen och hon sa inte ett knyst under hela badstunden. Plaskade glatt med händerna i vattnet och busade med sina badankor.

• Tallen

Så skönt för er, grattis! Vi badade tillsammans med vår som nästan varje gång fram till han kunde sitta ordentligt själv, han är nu snart 1 år och älskar vatten. Vi går även på babysim sedan 4 månader tillbaka- kan verkligen rekommendera det, jättehäftigt!

• Lizzan89
    Tallen skrev 2011-12-17 10:05:38 följande:
    Så skönt för er, grattis! Vi badade tillsammans med vår som nästan varje gång fram till han kunde sitta ordentligt själv, han är nu snart 1 år och älskar vatten. Vi går även på babysim sedan 4 månader tillbaka- kan verkligen rekommendera det, jättehäftigt!
    Ja det var lite det jag var orolig för också. Att hon skulle hata babysim. Men det verkar som att det alltså kan fungera bara man är med :)
  • cpOFFER

Vad skönt att det gick bra! Min tjej var ju också så där, men det går bra sen vi började bada ihop. Urmysigt är det! Jag sänker ner henne långsamt i vattnet mot mig så hon hinner vänja sig och sen sätter jag henne först på mitt lår så hon har vatten till magen. Har roliga baddjur så hon har nåt att titta på men hon kollar mest på schampoflaskorna eller pappa om han är med i rummet :)

• Muslimska mamman

Jag skulle tipsa om att ösa i babyolja i vattnet som de tipsade mig om på neonatalen. Men funkar det att bada ihop så är ju det jättebra :)

Bara araber förstår det roliga bakom mitt användarnamn.
  • isolande

Gå på babysim! Det hjälpte min tjejs vattenskräck. Där fick man lära sig att det är många bebisar som hatar att ligga på rygg i vattnet eftrsom det killar i öronen när vattnet rinner in.

nu funkar baljan om hon får sitta och jag är näranära hela tiden och duschen funkar bra oxå!  

• Adri

Nu har jag bara läst ts inlägg......
    Vi hade liknanade problem när vår son föddes i augusti men kom snart på vad vi gjorde för fel. Varken jag eller min man visste att man skulle fylla baljan helt, och lillkillen frös.... Vi kände oss jätte dumma men alla kan göra fel speciellt om man är förstagångsförälder:) Nu tycker han att det är ok att bada men bara kortisar. Bebisar blir kalla väldigt snabbt.

Jag tycker absolut att du ska testa babysim och kolla om det fungerar. Vi går en gång i veckan och lillkillen tycker om det (jag tycker själv att det är ganska stressigt men vad gör man inte för de små:)). Babysim kan vara ganska dyrt, vi betalar 1300 för 7 gånger. Därför är det viktigt att du testar en gång innan så att du vet om det funkar. Det viktigaste är att bassängen är varm och att du inte ska vara i vattnet längre än 15 minuter första gången.

Här i Göteborg finns det dropin tider på lördagar där båda föräldrarna kan bada med barnet för 150kr. Kolla hur det är där du bor....

Lycka till!     

Svar på tråden Bebis HATAR att bada! några tips?