vittra skrev 2011-12-13 21:49:27 följande:
Nej. Läs mitt inlägg ovan. Innan var det dessutom 4-6 månader i Sverige, inte 4 månader. Och jo, jag anser nog att det är längesedan när det är 9-10 år sedan.
Ok, du anser att hon behöver bada, trots hennes uppenbara negativa reaktioner. Jag har inget mer att tillägga, jag tycker det är tokigt och fel och skulle aldrig behandla min bebis så själv. Men det är ditt val. Vi som har gett rådet att bada henne mer sällan har gjort det utifrån våra egna erfarenheter och kunskaper och utifrån vår tanke om lyhördhet inför bebisen, du har ju fått många andra råd också så det är ju bara att testa vidare. Din grundtanke dock om att du bör eller kan "träna" henne och vänja henne genom täta bad är rent ut felaktig och det var min grundpoäng. Det är ren tortyr att göra så mot en bebis. Men där har du ju också motsatt dig, vilket bara tyder på gigantisk okunskap att ens tro något sådant om ett spädbarn. Nu har jag sagt mitt och det är uppenbart att vi tycker olika.
1. Nej, man kan inte
träna en bebis. Har aldrig påstått , så lägg ner det.
2. Jo, man kan visa en bebis och få denne att förstå att saker och ting (särskilt något så grundläggande som ett bad) inte är farliga genom att visa att man finns där, vattnet inte är farligt och det går fort över. Sen är bara frågan HUR man visar det. Jag har testat mycket, jag har lite kvar att prova. Bland annat bada tillsammans med henne. Jag lovar att återkomma med resultatet om det gick och hoppas därefter att du stänger truten. :)
3. Jag är fullkomligt lyhörd för min dotter och där tänker jag inte ens lägga ner någon tid på att förklara hur. Det är bara riktigt idiotiskt av dig att påstå något annat när du inte ens vet hur livet ser ut här hemma hos oss. Du har bara den här tråden att gå på och inte ens det räcker för att du ska kunna påstå att jag torterar mitt barn!
4. Jag har också egna erfarenheter. Räknas inte dom?