• Lizzan89

Bebis HATAR att bada! några tips?

Vår dotter är nu 3 månader och har hatat badbaljan ända sedan hon föddes. Hon kan vara hur nöjd och glad som helst innan, men så fort hon kommer ner i vattnet byts det glada humöret ut mot gallskrik så hon blir helt ilröd.

Vi har provat kallare vatten och varmare vatten. V
    i har testat att låta henne sitta och provat att ha henne liggandes.
    Vi har provat med badstolen och utan badstolen.
    Vi har även börjat bada lite oftare för att försöka vänja henne, men nää...

Det senaste är att vi satte upp massor med färgglada ankor och fiskar runtom badkaret som hon kunde titta på, men inte heller det dög.

Man kan få några sekunders tystnad om man har henne sittandes, ligga ner i badet är verkligen det värsta hon vet. Men inte heller sittandes är hon särskilt nöjd.

Några tips? Det är en plåga att se henne så ledsen i badet och dessutom mår inte våra öron så bra av det heller :P

Thea | 110826 | 4275 g, 54 cm
  • Svar på tråden Bebis HATAR att bada! några tips?
  • MammaJohanna1

Om mitt barn visade så tydligt att det ogillade att bada skulle jag tvätta det med en blöt handduk istället. Man kan ju ha ganska mycket vatten i handduken och krama den över huden. Min stora tjej ville inte bada i badbalja innan hon kunde sitta själv (ca 6 månader), innan det tvättade jag henne helt enkelt med en blöt handduk istället.

Har du testat att bada med henne? Min lilla tjej badar inte själv i baljan utan jag ligger i badkaret och håller henne i famnen. Men du kanske bara har badbalja?   

• Lizzan89
    MammaJohanna1 skrev 2011-12-13 19:53:35 följande:

Om mitt barn visade så tydligt att det ogillade att bada skulle jag tvätta det med en blöt handduk istället. Man kan ju ha ganska mycket vatten i handduken och krama den över huden. Min stora tjej ville inte bada i badbalja innan hon kunde sitta själv (ca 6 månader), innan det tvättade jag henne helt enkelt med en blöt handduk istället.

Har du testat att bada med henne? Min lilla tjej badar inte själv i baljan utan jag ligger i badkaret och håller henne i famnen. Men du kanske bara har badbalja?   

Nej vi har badkar så ska testa nästa gång tänkte jag!
    Thea | 110826 | 4275 g, 54 cm <3
  • Egendomligt

Vår pojke gillade inte heller att bada, han gallskrek bara. Vid 3,5 månader fick han dessutom eksem och var jättetorr i huden vilket inte direkt uppmuntrade till att bada honom. Till slut gav vi upp det projektet helt. Jag tror inte att han badade alls på 4 månader. När han var runt 8 månader (och kunde sitta upp i badkaret) provade vi igen och då gick det mycket bättre. Från ca 10 månader har han badat två gånger i veckan (eftersom vi ska smörja in hans hårbotten efter hårtvätt, annars hade han nog bara badat max en gång i veckan). Hårtvätt är inte så populärt nu heller.

• cpOFFER

Min tjej på 9 veckor accepterade bad först när vi började bada tillsammans

• vittra
    Koppkaka skrev 2011-12-12 23:01:34 följande:
    Det är en ny rekommendation att man ska vänta med smakportioner tills bebisarna är 6 månader.
    Vad är nytt för dig egentligen? Jag anser inte att det är nytt eftersom det är närmare 10 år sedan den rekommendationen upptogs i Sverige, ännu längre sedan som WHO gjorde det i de internationella rekommendationerna.

www.nymedicin.com/news/2003/12/07/Nya_rekommendationer_om_amning_med_brostmjolk.html

Dessa rekommendationer har gällt sedan dess, den enda ändring skett nu i höst angående detta är en modernare formulering där man har infört ett nytt begrepp "smaksensationer", men den största skillnaden i de nya rekommendationerna är att man har tagit bort rekommendationen om den klassiska ordningsföljden, nu kan man börja med vilka livsmedel som helst, i vilken ordning som helst och man behöver inte heller ta ett i taget utan kan börja med flera samtidigt.

Nu är det ju dock väldigt OT i den här tråden, men eftersom du på något sätt försöker sätta mig på plats med något som inte ens är sant så måste jag ju klargöra fakta... har du läst livsmedelsverkets egen utredning om de nya rekommendationerna? Här kan du läsa:
    www.slv.se/sv/grupp3/Pressrum/Nyheter/Pressmeddelanden/10-man-2011---Nya-rad-avdramatiserar-mat-for-barn/

"...även om rekommendationen fortfarande är att amma fullt under första halvåret."
  • vittra
    Lizzan89 skrev 2011-12-13 19:45:03 följande:
    Det är en ny rekomendation, jo. Innan var det 4 månader. Och det är inte alls längesedan livsmedelsverket ändrade detta. Men det är OT, jag bara drog en parallell.

Självklart måste inte alla bebisar bada en gång i veckan, det har jag inte sagt heller!  Det finns säkerligen dom som det räcker att bada 1 gång i månaden !

Men MIN bebis behöver ett bad, åtminstonde en gång per vecka, för att bli riktigt ren efter alla kräk och bajsfester. Det vet du med andra ord ingenting om överhuvudtaget, utan det är jag som är hennes mamma och som avgör när det är dags att göra henne ordentligt ren. Det är också JAG som avgör om det räcker med en våtservett eller om hon behöver ett snabbt bad.

Fattar inte varför du måste starta en debatt om precis ALLTING! Helt obegripligt.
    Nej. Läs mitt inlägg ovan. Innan var det dessutom 4-6 månader i Sverige, inte 4 månader. Och jo, jag anser nog att det är längesedan när det är 9-10 år sedan.

Ok, du anser att hon behöver bada, trots hennes uppenbara negativa reaktioner. Jag har inget mer att tillägga, jag tycker det är tokigt och fel och skulle aldrig behandla min bebis så själv. Men det är ditt val. Vi som har gett rådet att bada henne mer sällan har gjort det utifrån våra egna erfarenheter och kunskaper och utifrån vår tanke om lyhördhet inför bebisen, du har ju fått många andra råd också så det är ju bara att testa vidare. Din grundtanke dock om att du bör eller kan "träna" henne och vänja henne genom täta bad är rent ut felaktig och det var min grundpoäng. Det är ren tortyr att göra så mot en bebis. Men där har du ju också motsatt dig, vilket bara tyder på gigantisk okunskap att ens tro något sådant om ett spädbarn. Nu har jag sagt mitt och det är uppenbart att vi tycker olika.
  • vittra
    Moppepojke skrev 2011-12-13 20:15:50 följande:
    Min tjej på 9 veckor accepterade bad först när vi började bada tillsammans
    Förövrigt har vi alltid badat tillsammans med våra barn när de var små så håller helt med i detta råd, har ni inte testat det ännu så gör det! Kanske hon plötsligt älskar det!
  • Koppkaka
    vittra skrev 2011-12-13 21:44:49 följande:
    Vad är nytt för dig egentligen? Jag anser inte att det är nytt eftersom det är närmare 10 år sedan den rekommendationen upptogs i Sverige, ännu längre sedan som WHO gjorde det i de internationella rekommendationerna.

www.nymedicin.com/news/2003/12/07/Nya_rekomme...

Dessa rekommendationer har gällt sedan dess, den enda ändring skett nu i höst angående detta är en modernare formulering där man har infört ett nytt begrepp "smaksensationer", men den största skillnaden i de nya rekommendationerna är att man har tagit bort rekommendationen om den klassiska ordningsföljden, nu kan man börja med vilka livsmedel som helst, i vilken ordning som helst och man behöver inte heller ta ett i taget utan kan börja med flera samtidigt.

Nu är det ju dock väldigt OT i den här tråden, men eftersom du på något sätt försöker sätta mig på plats med något som inte ens är sant så måste jag ju klargöra fakta... har du läst livsmedelsverkets egen utredning om de nya rekommendationerna? Här kan du läsa:
    www.slv.se/sv/grupp3/Pressrum/Nyheter/Pressme.../

"...även om rekommendationen fortfarande är att amma fullt under första halvåret."
    Är du medveten om att det inte stod ett skit om smakportioner överhuvudtaget i den där länken från 2003? Det här med d-vitaminerna är ju inte heller samma längre. INGEN har sagt något om att amma? Varför simmar du in på det?

Må så vara att just ordet smaksensationer är nytt, men smakportioner är då fasen inget nytt påhitt.
    Leo <3 110819, 3400g och 49 cm lång <3
  • Koppkaka
    vittra skrev 2011-12-13 21:49:27 följande:
    Nej. Läs mitt inlägg ovan. Innan var det dessutom 4-6 månader i Sverige, inte 4 månader. Och jo, jag anser nog att det är längesedan när det är 9-10 år sedan.

Ok, du anser att hon behöver bada, trots hennes uppenbara negativa reaktioner. Jag har inget mer att tillägga, jag tycker det är tokigt och fel och skulle aldrig behandla min bebis så själv. Men det är ditt val. Vi som har gett rådet att bada henne mer sällan har gjort det utifrån våra egna erfarenheter och kunskaper och utifrån vår tanke om lyhördhet inför bebisen, du har ju fått många andra råd också så det är ju bara att testa vidare. Din grundtanke dock om att du bör eller kan "träna" henne och vänja henne genom täta bad är rent ut felaktig och det var min grundpoäng. Det är ren tortyr att göra så mot en bebis. Men där har du ju också motsatt dig, vilket bara tyder på gigantisk okunskap att ens tro något sådant om ett spädbarn. Nu har jag sagt mitt och det är uppenbart att vi tycker olika.
    Vilken tur att du är en sån supermamma och såna som TS är riktiga skamfläckar till mödrar för att dom vill tvätta sina barn!
    Leo <3 110819, 3400g och 49 cm lång <3
  • Prodin

Om bebis hatar att bada, bada inte :)

Your argument is invalid
Svar på tråden Bebis HATAR att bada! några tips?