• Lizzan89

Bebis HATAR att bada! några tips?

Vår dotter är nu 3 månader och har hatat badbaljan ända sedan hon föddes. Hon kan vara hur nöjd och glad som helst innan, men så fort hon kommer ner i vattnet byts det glada humöret ut mot gallskrik så hon blir helt ilröd.

Vi har provat kallare vatten och varmare vatten. V
    i har testat att låta henne sitta och provat att ha henne liggandes.
    Vi har provat med badstolen och utan badstolen.
    Vi har även börjat bada lite oftare för att försöka vänja henne, men nää...

Det senaste är att vi satte upp massor med färgglada ankor och fiskar runtom badkaret som hon kunde titta på, men inte heller det dög.

Man kan få några sekunders tystnad om man har henne sittandes, ligga ner i badet är verkligen det värsta hon vet. Men inte heller sittandes är hon särskilt nöjd.

Några tips? Det är en plåga att se henne så ledsen i badet och dessutom mår inte våra öron så bra av det heller :P

Thea | 110826 | 4275 g, 54 cm
  • Svar på tråden Bebis HATAR att bada! några tips?
  • Lizzan89
    vittra skrev 2011-12-12 12:46:57 följande:
    Det är ju sorgligt om BVC och BB sagt att ni inte får bada henne mer sällan än 1-2 gånger i veckan, riktigt pinsamt faktiskt. Men det finns stora brister och det är möjligt att de sagt så, fast jag tror inte riktigt det? De har ju naturligtvis fel, det måste du väl förstå själv? Hur kan man tro att man måste bada bebisar så ofta!? Så där ofta badar min 4-åring! Bebisar blir ju inte ens smutsiga! Tvärtom är ju tex fosterfettet något som inte bör tvättas av utan ju längre bebisen får ha huden skyddad av det fettet desto bättre är det. Att tvätta bort spädbarnets naturliga hudflora är inte bara onödigt, det finns också risker med det. Vatten är uttorkade. Det är fakta. Hudens naturliga balans blir förstörd, till slut kanske man måste börja smörja bebisen dagligen för diverse hudproblem. Ja särskilt ovanligt är det inte. Något av de värre jag läst om var en som smorde sin bebis före badet och efter badet. Och varje morgon. Bebisen badade dock varje kväll. Det är inte sunt att ha ett så överdrivet renlighetsbehov, särskilt inte för nyfödda bebisar som har extremt mycket känsligare hud. Det är ju just därför så många finner det obehagligt, för att de är känsligare. Den rekommendation jag har hört är max 1 gång i veckan, sedan finns det de som, när bebisen blir äldre, inför kvällsrutiner med dagligt bad. Visst, det fungerar för vissa och då är det ju inget att säga om det. Barnet älskar det, blir sömnig av det osv. Men det behövs ju inte för renlighetens skull! Så jag står fast vid att du måste släppa detta överdrivna behov av att bada henne istället, och tvätta henne med en tvättlapp med ljummet vatten och lite olja i de veck etc som behövs torkas rena vid behov. Det är så man gör med spädbarn. Detta ständiga badande är ett mycket nytt påfund, och det är då rakt inte för bebisens skull.
    Du verkar utbildad inom området. Vad jobbar du med?

Fosterfettet är ju för det första borta för längesen. Hon är inte nyfödd, hon närmar sig 4 månaders ålder.
    Det handlar väl inte om att jag roas av att bada henne? Och vadå renlighetsbehov? Nämnde jag att hon kräks och bajsar rätt mycket och jag gärna vill få henne ren från detta?

Uttorkande? Vi har olja i vattnet och hon är så mjuk och go efteråt så det behöver du inte oroa dig för.

Du säger att badandet är ett nytt påfund. Jaha, kanske för att man kommit fram till att det behövs? Ungefär som att det är ett nytt påfund att vänta med riktig mat till 6 mån istället för 4, för att man kommit fram till att det är bättre? Saker förändras .

Hur kan det INTE vara för bebisens skulle man håller honom/henne ren?
    Thea | 110826 | 4275 g, 54 cm <3
  • Koppkaka
    vittra skrev 2011-12-12 13:16:20 följande:
    Bebisen är 3 månader nu ja (räknas fortfarande som nyfödd). Men TS beskriver ju vad som har hänt fram tills nu.
    Hon beskriver att dottern har avskytt att bada sen första början. Hon nämnde inte när första badet gavs, eller hur? Det här med att fosterfettet ska bevaras var inget nytt, inte heller att hon fortfarande räknas som nyfödd. Men fosterfettet är inte kvar nu för det.

Gud vad tröttsamt det är med alla hobbyexperter som det kryllar av på Familjeliv.
    Leo <3 110819, 3400g och 49 cm lång <3
  • Lizzan89
    vittra skrev 2011-12-12 13:16:20 följande:
    Bebisen är 3 månader nu ja (räknas fortfarande som nyfödd). Men TS beskriver ju vad som har hänt fram tills nu.
    Ja och jag kan tillägga att jag inte badade henne alls medan fosterfettet satt kvar. Efter det, 1 gång i veckan. Max två om det behövts!
  • Tazzme

TS: Flera har föreslagit att du prövar att duscha henne istället. har du testat det?

Vår son är helt OK med att bli badad, men jag tycker att det är lättare att duscha honom samtidigt som jag själv duschar. Min man ger honom åt mig och väntar tills jag tvättat honom klart och tar sen emot honom och torkar honom torr.
    Testa?

Är man rädd för att det ska spruta in vatten i örat på bebisen kan man sätta lite bomull i öronen.

• Lizzan89
    Tazzme skrev 2011-12-12 13:56:04 följande:
    TS: Flera har föreslagit att du prövar att duscha henne istället. har du testat det?

Vår son är helt OK med att bli badad, men jag tycker att det är lättare att duscha honom samtidigt som jag själv duschar. Min man ger honom åt mig och väntar tills jag tvättat honom klart och tar sen emot honom och torkar honom torr.
    Testa?

Är man rädd för att det ska spruta in vatten i örat på bebisen kan man sätta lite bomull i öronen.
    Ska absolut prova :) Ska testa en sak i taget bara så det inte blir så "hysteriskt" för henne
  • vittra
    Lizzan89 skrev 2011-12-12 13:47:35 följande:
    Du verkar utbildad inom området. Vad jobbar du med?

Fosterfettet är ju för det första borta för längesen. Hon är inte nyfödd, hon närmar sig 4 månaders ålder.
    Det handlar väl inte om att jag roas av att bada henne? Och vadå renlighetsbehov? Nämnde jag att hon kräks och bajsar rätt mycket och jag gärna vill få henne ren från detta?

Uttorkande? Vi har olja i vattnet och hon är så mjuk och go efteråt så det behöver du inte oroa dig för.

Du säger att badandet är ett nytt påfund. Jaha, kanske för att man kommit fram till att det behövs? Ungefär som att det är ett nytt påfund att vänta med riktig mat till 6 mån istället för 4, för att man kommit fram till att det är bättre? Saker förändras .

Hur kan det INTE vara för bebisens skulle man håller honom/henne ren?
    Det är inget nytt påfund att man ska vänta med mat till 6 månader? Var har du fått det ifrån? Men du tror alltså att bad varje vecka är nödvändigt? Varför? Vad tror du händer om man inte badar dem? Varför skulle det vara så farligt att faktiskt låta henne slippa? Och ja, jag är utbildad. Jag har drygt 4 års universitetsstudier inom bla spädbarnsutveckling. Jag är behandlingsassistent, och numera snart färdigutbildad familjeterapeut. Vad nu min utbildning har med saken att göra... jag tycker det är allmänkunskap att veta att vi idag generellt är alldeles för renliga av oss (här i västvärlden) och sunt förnuft att man inte måste bada ett spädbarn jämt och ständigt.
  • vittra
    Koppkaka skrev 2011-12-12 13:48:16 följande:
    Gud vad tröttsamt det är med alla hobbyexperter som det kryllar av på Familjeliv.
    Och jag tycker det är tröttsamt med sådana som ska skriva om saker de inte kan något om
    Well, då kan vi ta i hand på det!
  • Koppkaka
    vittra skrev 2011-12-12 22:45:49 följande:
    Det är inget nytt påfund att man ska vänta med mat till 6 månader? Var har du fått det ifrån? Men du tror alltså att bad varje vecka är nödvändigt? Varför? Vad tror du händer om man inte badar dem? Varför skulle det vara så farligt att faktiskt låta henne slippa? Och ja, jag är utbildad. Jag har drygt 4 års universitetsstudier inom bla spädbarnsutveckling. Jag är behandlingsassistent, och numera snart färdigutbildad familjeterapeut. Vad nu min utbildning har med saken att göra... jag tycker det är allmänkunskap att veta att vi idag generellt är alldeles för renliga av oss (här i västvärlden) och sunt förnuft att man inte måste bada ett spädbarn jämt och ständigt.
    Det är en ny rekommendation att man ska vänta med smakportioner tills bebisarna är 6 månader.
    vittra skrev 2011-12-12 22:47:27 följande:
    Och jag tycker det är tröttsamt med sådana som ska skriva om saker de inte kan något om
    Well, då kan vi ta i hand på det!
    Det säger ju emot dig själv.
    Leo <3 110819, 3400g och 49 cm lång <3
  • Lizzan89
    vittra skrev 2011-12-12 22:45:49 följande:
    Det är en ny rekomendation, jo. Innan var det 4 månader. Och det är inte alls längesedan livsmedelsverket ändrade detta. Men det är OT, jag bara drog en parallell.

Självklart måste inte alla bebisar bada en gång i veckan, det har jag inte sagt heller!  Det finns säkerligen dom som det räcker att bada 1 gång i månaden !

Men MIN bebis behöver ett bad, åtminstonde en gång per vecka, för att bli riktigt ren efter alla kräk och bajsfester. Det vet du med andra ord ingenting om överhuvudtaget, utan det är jag som är hennes mamma och som avgör när det är dags att göra henne ordentligt ren. Det är också JAG som avgör om det räcker med en våtservett eller om hon behöver ett snabbt bad.

Fattar inte varför du måste starta en debatt om precis ALLTING! Helt obegripligt.
  • standby

Har bara läst TS.

Alla våra tre barn, men i synnerhet 2 av dem, har HATAT att bada den första tiden för att sen, helt plötsligt, vända till att älska att bada.
    Så hopp finns!   

Svar på tråden Bebis HATAR att bada! några tips?