• Lizzan89

Bebis HATAR att bada! några tips?

Vår dotter är nu 3 månader och har hatat badbaljan ända sedan hon föddes. Hon kan vara hur nöjd och glad som helst innan, men så fort hon kommer ner i vattnet byts det glada humöret ut mot gallskrik så hon blir helt ilröd.

Vi har provat kallare vatten och varmare vatten. V
    i har testat att låta henne sitta och provat att ha henne liggandes.
    Vi har provat med badstolen och utan badstolen.
    Vi har även börjat bada lite oftare för att försöka vänja henne, men nää...

Det senaste är att vi satte upp massor med färgglada ankor och fiskar runtom badkaret som hon kunde titta på, men inte heller det dög.

Man kan få några sekunders tystnad om man har henne sittandes, ligga ner i badet är verkligen det värsta hon vet. Men inte heller sittandes är hon särskilt nöjd.

Några tips? Det är en plåga att se henne så ledsen i badet och dessutom mår inte våra öron så bra av det heller :P

Thea | 110826 | 4275 g, 54 cm
  • Svar på tråden Bebis HATAR att bada! några tips?
  • Lizzan89
    Skarpa skrev 2011-12-11 22:58:42 följande:
    Vår äldsta började avsky att bada när hon var några månader (kommer inte ihåg exakt hur gammal). Vi tvättade henne ordentligt med tvättlapp istället när det behövdes.

Det vände när hon var strax under året och vi var på solsemester. Det fanns en pool där som hade en stor trappa där det var ett par cm vatten bara på översta trappsteget. Där tyckte hon det var okej att sitta och leka och plaska. Sedan tyckte hon också att det var okej att vara i någon vuxens famn och vara med kroppen i det djupare vattnet.

Kan ni inte tvätta med tvättlapp ett tag, och sedan låta henne ta det i sin takt när hon blir lite äldre? Sätta fram en skål med vatten på golvet att leka och plaska i när hon börjar kunna sitta och leka, och se om det är populärt, så kanske hon så småningom börjar tycka att det kan vara okej att sitta i lite vatten i badkaret och leka och plaska osv.
    Alltså, det där med tvättlapp låter super för att hon ska slippa skrika.
    Men som jag skrev tidigare tycker jag det är hemskt svårt att få henne ren på det viset. Hon kräks en del och bajsar igenom ibland och att då få hundra procent rent i alla djupa veck osv känns lite osäkert. Det funkade bättre i början när hon inte hade så mycket veck.

Vi badar iaf inte ofta längre eftersom att det inte funkade. Det var värt att testa, men det är inte värt att fortsätta.
    1, max 2, ggr per vecka kör vi nu .. som vi gjorde från början.
    Thea | 110826 | 4275 g, 54 cm <3
  • Machapuchare

Låt henne leka med vatten utan att bada, tex på golvet i badrummet. Tappa upp vatten i några hinkar eller byttor och sitt med henne på golvet och häll vatten fram och tillbaka. Lek tillsammans med henne för att ge henne en positiv bild av allt kul man kan ha med vatten.

• Lizzan89
    Machapuchare skrev 2011-12-12 07:27:13 följande:
    Låt henne leka med vatten utan att bada, tex på golvet i badrummet. Tappa upp vatten i några hinkar eller byttor och sitt med henne på golvet och häll vatten fram och tillbaka. Lek tillsammans med henne för att ge henne en positiv bild av allt kul man kan ha med vatten.
    Kanontips! :) Det ska jag prova, tack så mycket! :)
  • Dr Mupp

Bada tillsammans. Våra barn har älskat att bada i riktigt varmt vatten tillsamamns med oss vuxna och hatat att bada i balja. 

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Lizzan89
    Dr Mupp skrev 2011-12-12 07:54:13 följande:
    Bada tillsammans. Våra barn har älskat att bada i riktigt varmt vatten tillsamamns med oss vuxna och hatat att bada i balja. 
    Fast man får väl inte ha så varmt till dom små? :/
  • skånegås
    Lizzan89 skrev 2011-12-12 07:59:07 följande:
    Beror väl på vad de gillar. De är ju människor... Man får väl kolla så de inte får brännskador, men så varmt badar nog inte du heller
  • vampyria2
    Man kan visst ha lite varmare än vad som rekomenderas om man badar med dem, har pratat med min BVC sköterska ochhon berättade att man har den rekomendationen just för att man inte ska råka bränna barnet men att om man badar med barnet så kan man ha ljumet när man kliver i badet för att sen öka värmen sakta, man märker om barnet tycker att det blir obekvämt.

Ett tipps till som mankan testa fr att lugna barn som tycker att det är läskigt att bada är faktiskt att mata barnet när den badar, kanske passa på när det är dax för mat så barnet är lite hungrit, då blir maten något somkan få barnet att lugna ner sig och sen upptäcka att det faktiskt inte är så obehagligt att bada.
    Jag har badat och amat mina barn i badet sen de var små och de har alltid varit ena fiskar i vattnet
  • Lizzan89
    skånegås skrev 2011-12-12 08:01:01 följande:
    Beror väl på vad de gillar. De är ju människor... Man får väl kolla så de inte får brännskador, men så varmt badar nog inte du heller
    haha nej det gör jag ju inte ;P Jag tänkte bara att deras hud kanske är lite känsligare när dom är små :)
    Får prova mig fram !
  • Dr Mupp
    Brukar du bada så varmt så du skållar dig själv bär du sänka annars kan du ha samma värme till bebisar som till vuxna. Här blir barnen sura på pappa för han har för låg temp, de vill ha riktigt varmt.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
Svar på tråden Bebis HATAR att bada! några tips?