• Frujohansson

Har skolan rätt???

Min bonussons skola påstår att han inte får gå full tid  på jullovet pga av att han har småsyskon här hemma här
     Han är varannan vecka...
    Kan förstå om sambon va föräldraledig men de e jag som är....

Det om skrivs på FL stannar på FL...
  • Svar på tråden Har skolan rätt???
  • Havsjungfrun

Tror att det kan skilja sig åt men här är det familjen som barnet bor i för tillfället som gäller och i den ingår du. Tycker också synd om bonusen som får vara på fritids medan resten av familjens barn får vara hemma. Om du ska hämta dina egna måste väl rimligen bonusen kunna följa med dig eller?

• Mälaröbo

Har en vän som drivit detta ganska långt och fick rätt. Skolan har INGEN rätt att kräva att bonusföräldrar ska ta ansvar för barnet. Det är bioföräldrarnas tider som gäller. PUNKT!
    Sen om man VÄLJER att göra annorlunda är en annan sak, men skolan har ingen rätt att KRÄVA det.
    Det är inte heller olika i olika kommuner då skolan lyder under samma lagar i hela sverige.

• KalleKn

Skolor försöker alltid komma undan oavsett vad det är.

• Jessa med 3

Absolut, skolan är djävulens påfund och har aldrig bidragit med något gott.

För övrigt är skolan stängd på loven, men fritids (barnomsorgen) håller öppet.

• Frujohansson
    Havsjungfrun skrev 2011-12-15 21:29:21 följande:
    Tror att det kan skilja sig åt men här är det familjen som barnet bor i för tillfället som gäller och i den ingår du. Tycker också synd om bonusen som får vara på fritids medan resten av familjens barn får vara hemma. Om du ska hämta dina egna måste väl rimligen bonusen kunna följa med dig eller?
    problemet är att min sambo åker förbi skolan till och från jobbet..vi bor ca 3.5 mil ifrån bonusens skola..
    dels kostar de dubbla soppapengar och tidsmässigt funkar de inte för mig
    Det om skrivs på FL stannar på FL...
  • funnybunny84

jag förstår din sits och sitter själv i en snarlik situation! då min sambo jobbar och hans ex och jag studerar så har ju mitt bonusbarn rätt till fritis på loven MEN nu är det så att jag studerar på distans och då helplötsligt så har hon inte den rätten till fritis längre för att jag går hemma och kan ha henne. Men att det inte går pga att mina studier kvittar, jag går hemma och då har dom ingen rätt till fritis på loven. Fan så sur jag blev då, men det finns inget jag kan göra mer än att acceptera det typ....känns så fel att jag som inte är hennes bioförälder måste ofta min studietid och jag måste sysselsätta henne för att alla hennes kompisar går på fritis under dagarna.

man känner sig maktlös!

• Havsjungfrun
    Frujohansson skrev 2011-12-16 08:55:17 följande:
    problemet är att min sambo åker förbi skolan till och från jobbet..vi bor ca 3.5 mil ifrån bonusens skola..
    dels kostar de dubbla soppapengar och tidsmässigt funkar de inte för mig
    Men om han är hemma hela dagar blir det ju inte någon extra resa...
  • sextiotalist

Nix, skolan har fel, det finns tom en regeringsrättsdom på detta.
    Det är vårdnadshavarnas tider som gäller, sambon/mannen/frun som inte är förälder till barnet kan tillbringa dagarna och rensa navelludd, det har ingen betydelse.
    detta gäller alla kommuner i hela landet.

• sextiotalist
    funnybunny84 skrev 2011-12-16 12:49:11 följande:
    jag förstår din sits och sitter själv i en snarlik situation! då min sambo jobbar och hans ex och jag studerar så har ju mitt bonusbarn rätt till fritis på loven MEN nu är det så att jag studerar på distans och då helplötsligt så har hon inte den rätten till fritis längre för att jag går hemma och kan ha henne. Men att det inte går pga att mina studier kvittar, jag går hemma och då har dom ingen rätt till fritis på loven. Fan så sur jag blev då, men det finns inget jag kan göra mer än att acceptera det typ....känns så fel att jag som inte är hennes bioförälder måste ofta min studietid och jag måste sysselsätta henne för att alla hennes kompisar går på fritis under dagarna.

man känner sig maktlös!
    Hänvisa till att det finns en tingsrättsdom, de gör fel.
Svar på tråden Har skolan rätt???