• Frujohansson

Har skolan rätt???

Min bonussons skola påstår att han inte får gå full tid  på jullovet pga av att han har småsyskon här hemma här
     Han är varannan vecka...
    Kan förstå om sambon va föräldraledig men de e jag som är....

Det om skrivs på FL stannar på FL...
  • Svar på tråden Har skolan rätt???
  • Iam
    Jenny Hä skrev 2011-12-17 20:42:12 följande:
    Det gör man inte om man lever under samma tak , då skulle i så fall alla skilda föräldrar leva ensamma då , ett visst ansvar e man tvungen att ta , sen början tänka på hur barnen känner det när bonusmamma/pappa tycker dom kan vara på dagis/fritids när andra barnen får vara hemma .
    Fast ett föräldraansvar kan du aldrig lägga över på någon annan. 
    Man kan hjälpas åt i familjen, men på vilket sätt är det enbart TS som ska hjälpa till och se till att barnen har det bra?
    Hon har tydligt sagt att hon inte orkar ha fler barn hemma ensam.
    Sina egna barn har hon föräldraansvar för, och dom får hon väl heller inte ha på frita om hon är hemma.
    Där får hon ta ansvaret vare sig hon orkar eller inte.
    Men för sambons barn är det väl ändå hans ansvar.
    På samma sätt som du anser att TS ska ta ansvar för att alla barn känner sig lika älskade, så är det väl sambon/pappans ansvar att se till att hans barn är en del av familjen.

Det är alltid så bekvämt att lägga ansvaret på den som inte har det.
    Hade tråden handlat om en bonusmamma som gärna hade barnet hemma hos sig på lovet hade det garanterat varit någon som tyckte att det minsann är föräldrarnas ansvar och det är ju föräldrarna som barnet ska umgås med, inte någon annan.

Kan föräldrarna inte vara lediga med sina barn, så kan dom heller inte kräva att någon annan tar det ansvaret. Framför allt är det väldigt fult att kräva att någon annan ska göra det man själv inte vill. 
  • Jenny Hä

Jag anser inte att man lägger över ansvaret för att bonusmamman/pappan tar hand om barnen om dom ändå är hemma . För mig e man en familj o alla barn oavsett bio eller bonus är familjens barn , min åsikt sen får andra tycka vad dom vill .

• Iam
    Jenny Hä skrev 2011-12-17 21:25:43 följande:
    Jag anser inte att man lägger över ansvaret för att bonusmamman/pappan tar hand om barnen om dom ändå är hemma . För mig e man en familj o alla barn oavsett bio eller bonus är familjens barn , min åsikt sen får andra tycka vad dom vill .
    Och min åsikt är att om man, som icke förälder, inte har ork eller tid att ta hand om någon annans barn så ska det respekteras och det är då barnets FÖRÄLDRAR som har ansvaret för att barnet får det bästa. 
    Det är inte bara TS ansvar att barnen ska ha det bra, det är föräldrarnas ansvar, men det är lägligt att glömma bort det.  
  • Dr Mupp
    Iam skrev 2011-12-17 21:27:33 följande:
    Och min åsikt är att om man, som icke förälder, inte har ork eller tid att ta hand om någon annans barn så ska det respekteras och det är då barnets FÖRÄLDRAR som har ansvaret för att barnet får det bästa. 
    Det är inte bara TS ansvar att barnen ska ha det bra, det är föräldrarnas ansvar, men det är lägligt att glömma bort det.  
    Orkar man inte ta hand om andras barn så ska man inte bli ihop med nån som har barn sen tidigare. Väljer man att bli ihop med npn som har barn sen tidigare så väljer man också att få ett föräldraansvar över bonusbarn. 
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • sofhia

Hej, du har troligtvis redan fatt detta svar men att du ar foraldraledig spelar ingen roll nar det galler din sambos barns forskoletider. Detta finns det lag pa.

• Arbetsmyran

Situationen ser olika ut för alla!..Hemma hos oss följer mina barn mina tider o min sambos följer hans tider. Mina barn har vi på halvtid och hans barn på heltid. Det har hela tiden varit en självklarhet för oss att göra på det sättet och ingen i familjen har önskat annat. Självklart så skulle jag inte säga nej om min bonustjej vill bli hämtad tidigare nån dag o jag är hemma heller.
    Man måste hitta ett sätt som passar i familjen, för att alla ska må bra så tycker jag.

Här räknar barnomsorgen bara på den gemensamma ekonomin men barnen följer sina föräldrars tider om man inte själv önskar annat!

• sofhia
    Baryk skrev 2011-12-17 13:50:33 följande:
    I vår kommun är de rätt hårda på att om någon som barnen bor hos, oavsett om det är bio- eller bonusförälder, är ledig så ska även barnet vara ledigt.

www.ludvika.se/utbildningbarnomsorg/forskolao...

Att det sen finns dom i regeringsrätten på något annat bryr sig inte vår kommun om, och många andra gör det inte heller.

Da hoppas jag att nagon drabbad anmaler dom eftersom de bagar ett lagbrott.
  • Iam
    Dr Mupp skrev 2011-12-18 04:55:15 följande:
    Orkar man inte ta hand om andras barn så ska man inte bli ihop med nån som har barn sen tidigare. Väljer man att bli ihop med npn som har barn sen tidigare så väljer man också att få ett föräldraansvar över bonusbarn. 
    Kan man inte ta hand om sina egna barn utan att ha någon annan att ta hjälp av borde man
    1: inte skaffa barn
    2 Definitivt inte separera
    3: om det ändå sker, skaffa en barnflicka.

Och nej, man väljer inte föräldraansvaret över bonusen.
    Men jag ska ta det nästa gång det är stora diskussioner om bonusarna här hemma, exempelvis skolgång, var dom ska vara skrivna, eller kanske på kvartsamtal?
    Då har jag all rätt att vara inkluderade i det hela och ta beslut, för jag har oxå föräldraansvar!

Eller är det bara när det passar dom biologiska föräldrarna som det är lägligt att lämpa över föräldraansvaret?

Genom att bli sambo med en man som har barn har jag åtagit mig att acceptera och respktera dessa barn, jag har även åtagit mig att se till att dom har en kärleksfull och trygg hemmamiljö här hos oss. 
    Jag har inte åtagit mig att agera hushållerska, barnvakt, eller förälder åt barnen.
    Detta är ansvar som jag kan ta på mig OM JAG VILL, men det är inte något någon annan kan kräva av mig. 

I TS fall har hon inte ork eller tid att ta fler barn än sina egna.
    Det får föräldrarna respektera och på samma sätt som hon är hemma med sina barn på lovet, får bonusens föräldrar vara hemma med sina barn. 

Sen det där med att man ska hjälpas åt.
    Går det bara åt ett håll?
    Bonusföräldern ska hjälpa bioföräldern?
    Nr 1: Respekt går åt två håll, så på samma sätt som du kräver att bonus ska hjälpa bio, ska bio i så fall hjälpa bonus. Och i detta fall behöver bonus hjälp.
    Nr 2: I detta fall är TS sambo även bonus, så i så fall är det hans skyldighet att hjälpa bio, dvs ts, att ta hand om alla barnen.

Man blir inte helgon, felfri eller ansvarsbefriad med all rätt till rättigheter och all rätt att lägga skyldigheter på andra, bara för att man blir förälder. Det borde fler lära sig!

Har du satt barn till världen är det ditt ansvar att ta hand om dom.
    Kan du inte göra det kanske du skulle tänkt på det INNAN du valde att skaffa barn!  
  • funnybunny84
    Iam skrev 2011-12-18 11:03:09 följande:
    Kan man inte ta hand om sina egna barn utan att ha någon annan att ta hjälp av borde man

Men jag ska ta det nästa gång det är stora diskussioner om bonusarna här hemma, exempelvis skolgång, var dom ska vara skrivna, eller kanske på kvartsamtal?
    Då har jag all rätt att vara inkluderade i det hela och ta beslut, för jag har oxå föräldraansvar!

Eller är det bara när det passar dom biologiska föräldrarna som det är lägligt att lämpa över föräldraansvaret?

Genom att bli sambo med en man som har barn har jag åtagit mig att acceptera och respktera dessa barn, jag har även åtagit mig att se till att dom har en kärleksfull och trygg hemmamiljö här hos oss. 
    Jag har inte åtagit mig att agera hushållerska, barnvakt, eller förälder åt barnen.
    Detta är ansvar som jag kan ta på mig OM JAG VILL, men det är inte något någon annan kan kräva av mig. 

Det får föräldrarna respektera och på samma sätt som hon är hemma med sina barn på lovet, får bonusens föräldrar vara hemma med sina barn. 

Nr 1: Respekt går åt två håll, så på samma sätt som du kräver att bonus ska hjälpa bio, ska bio i så fall hjälpa bonus. Och i detta fall behöver bonus hjälp.
    Nr 2: I detta fall är TS sambo även bonus, så i så fall är det hans skyldighet att hjälpa bio, dvs ts, att ta hand om alla barnen.

Man blir inte helgon, felfri eller ansvarsbefriad med all rätt till rättigheter och all rätt att lägga skyldigheter på andra, bara för att man blir förälder. Det borde fler lära sig!

Kan du inte göra det kanske du skulle tänkt på det INNAN du valde att skaffa barn!  
    jag kan inget annat än att hålla med dig!
  • Dr Mupp
    Iam skrev 2011-12-18 11:03:09 följande:

Alla barn i familjen ska behandlas lika oavsett om det är dina barn, mina barn eller våra barn. Och ja självklart går det åt båda håll. Pappan ska hjälpa till med bonusbarnen precis som amman ska hjälpa till med bonusbarnen. Huvudsaken är att man inte gör skillnad på barnen. 

Så hade det varit pappan som skulle vara hemma så skulle han ha alla barnen inkl bonusbarnen som han inte är bio pappa till hemma. 
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
Svar på tråden Har skolan rätt???