• Frujohansson

Har skolan rätt???

Min bonussons skola påstår att han inte får gå full tid  på jullovet pga av att han har småsyskon här hemma här
     Han är varannan vecka...
    Kan förstå om sambon va föräldraledig men de e jag som är....

Det om skrivs på FL stannar på FL...
  • Svar på tråden Har skolan rätt???
  • funnybunny84
    sextiotalist skrev 2011-12-16 14:51:17 följande:
    Nix, skolan har fel, det finns tom en regeringsrättsdom på detta.
    Det är vårdnadshavarnas tider som gäller, sambon/mannen/frun som inte är förälder till barnet kan tillbringa dagarna och rensa navelludd, det har ingen betydelse.
    detta gäller alla kommuner i hela landet.
    jaså det visste jag inte! tack då ska jag göra det även att man kommer känna sig som ett svin då men jag måste ju tänka på mina studier i första hand....måste bli klar innan bebisen är född!
  • sextiotalist
    funnybunny84 skrev 2011-12-16 14:55:40 följande:
    jaså det visste jag inte! tack då ska jag göra det även att man kommer känna sig som ett svin då men jag måste ju tänka på mina studier i första hand....måste bli klar innan bebisen är född!
    En förälder har rätt att ha sina barn på barnomsorg vid studier
  • twomore

Det bör ju vara bioföräldrars tider som gäller, sen KAN man ju ha hemma barnen om bonusföräldrar är hemma, men det är ett VAL. 

• funnybunny84
    twomore skrev 2011-12-16 15:06:27 följande:
    Det bör ju vara bioföräldrars tider som gäller, sen KAN man ju ha hemma barnen om bonusföräldrar är hemma, men det är ett VAL. 
    tycker jag också! hade jag inte studerat så hade jag självklart haft henne men nu har det tyvärr känst som ett tvång och inte som ett val!
  • twomore

Jag skulle aldrig kunna tänka mig att dagis tvingade min sambo vara hemma med min fyraåring. Han hjälper ju till med henne, men jag kan inte förvänta mig att han ska använda sin semester till att passa min dotter. 

Har nog med hur länge man varit ett par också att göra. Ponera att det gällde från dag 1. Du blir sambo med någon och har semester en vecka. Då ska du dra runt hans 1 åring överallt...  

• funnybunny84

jag och min sambo har varit ett par i 2 år och sambos i 1 år och skolan och fritis har varit så här så fort dom fick reda på att han o jag var sambos! tyckt att det varit så himla konstigt för jag har själv jobbat iinom barnomsorgen och där jag jobbade så gjorde vi aldrig så att om en bonusförälder var ledig så fick inte barnet vara på dagiset!
    så man blev ju lite chockad när man fick höra att bonusdottern inte får vara på fritis bara för att jag studerar hemifrån!

• twomore

Prata med rektorn och be att få det skrivet. Maila/ring någon på kommunen. Kan vara "så de gör" utan att de har någon rättslig grund. 

• Frujohansson
    Havsjungfrun skrev 2011-12-16 13:00:07 följande:
    Men om han är hemma hela dagar blir det ju inte någon extra resa...
    Som jag skrev har jag 3 egna biologiska barn att ta hand om....
    dels är en 8 veckor bara...
  • Frujohansson

Prata med kommunen och han har rätt att gå full tid, sen hur moraliskt rätt de är att jag inte har honom hemma eller inte är en annan diskussion!

• Jenny Hä

Varför skaffar man då flera barn än man kan o vill ta hand om ?

Svar på tråden Har skolan rätt???