• Frujohansson

Har skolan rätt???

Min bonussons skola påstår att han inte får gå full tid  på jullovet pga av att han har småsyskon här hemma här
     Han är varannan vecka...
    Kan förstå om sambon va föräldraledig men de e jag som är....

Det om skrivs på FL stannar på FL...
  • Svar på tråden Har skolan rätt???
  • Iam
    Dr Mupp skrev 2011-12-18 13:02:10 följande:
    Alla barn i familjen ska behandlas lika oavsett om det är dina barn, mina barn eller våra barn. Och ja självklart går det åt båda håll. Pappan ska hjälpa till med bonusbarnen precis som amman ska hjälpa till med bonusbarnen. Huvudsaken är att man inte gör skillnad på barnen. 

Så hade det varit pappan som skulle vara hemma så skulle han ha alla barnen inkl bonusbarnen som han inte är bio pappa till hemma. 
    Och tänka sig, ibland funkar det inte så. 
    Jag skulle själv inte orka att ensam ta hand om fem barn en hel vecka och skulle därför säga nej. 
    Om han däremot vore hemma så vi hjälptes åt, visst.

Som tur är så har jag en sambo som respekterar mig och mina begränsningar och val jag gjort, på samma sätt som jag respekterar honom, hans begränsningar och dom val han har gjort.  
  • Dr Mupp
    Iam skrev 2011-12-18 13:20:31 följande:
    Och tänka sig, ibland funkar det inte så. 
    Jag skulle själv inte orka att ensam ta hand om fem barn en hel vecka och skulle därför säga nej. 
    Om han däremot vore hemma så vi hjälptes åt, visst.

Som tur är så har jag en sambo som respekterar mig och mina begränsningar och val jag gjort, på samma sätt som jag respekterar honom, hans begränsningar och dom val han har gjort.  
    Nej jag vet, jag var nämligen ett av dessa oönskade bonusbarn som inte skulle vara en del av den riktiga familjen utan bara ett jobbigt bihang som skulle köras bort så fort det gick. 
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Coca cola light

I min kommun går man efter biologiska föräldrarnas tider, men jag tycker man ska se till familjen. Ska dina andra barn ha jullov, medan din styvson inte? Har man valt att skaffa barn med någon som har barn måste man behandla alla barn lika, det är min personliga åsikt i alla fall.  

• Iam
    Dr Mupp skrev 2011-12-18 14:00:02 följande:
    Nej jag vet, jag var nämligen ett av dessa oönskade bonusbarn som inte skulle vara en del av den riktiga familjen utan bara ett jobbigt bihang som skulle köras bort så fort det gick. 
    Då tror jag att du skulle må bättre av, och kunna diskutera bättre om, du lärde dig att sluta se dina erfarenheter i alla andras situationer. 

Det är ett stort steg från den situation som diskuteras här, till att få bonusbarnen att känna sig oönskade.

Det är tragiskt att du lände dig så oönskad och det ska inga barn behöva göra.
    Men föräldraansvaret låg på din förälder, och jag anser att din förälder gjorde det största misstaget som inte valde en partner som respekterade dom barn som fanns i familjen. Sen gjorde din bonusförälder ett moraliskt misstag som inte räknade dig i familjen, men föräldraansvaret låg och ligger alltid, på föräldern.  
  • Emma 761

min sambo hade samma dilemma men när han läste till fritidspedagog så fick han veta av sin lärare att hans dotter inte kan gå efter mina tider eftersom jag inte är vårdnadshavare för henne. han ringde och pratade om detta med rektorn och hon sa att det stämmer så nu går hon efter enbart sambons tider när hon är hos oss.

• Jenny Hä

Inte kan gå efter dina tider ? Väljer man väl själv om dom ska göra eller inte ?

• Emma 761
    Jenny Hä skrev 2011-12-18 20:21:40 följande:
    Inte kan gå efter dina tider ? Väljer man väl själv om dom ska göra eller inte ?
    vi gör ju så här att den som kommer hem först ringer hem henne. men i skolans schema så står hon på min sambos tider.
  • Molly1
    Iam skrev 2011-12-18 11:03:09 följande:
    Kan man inte ta hand om sina egna barn utan att ha någon annan att ta hjälp av borde man
    1: inte skaffa barn
    2 Definitivt inte separera
    3: om det ändå sker, skaffa en barnflicka.

Och nej, man väljer inte föräldraansvaret över bonusen.
    Men jag ska ta det nästa gång det är stora diskussioner om bonusarna här hemma, exempelvis skolgång, var dom ska vara skrivna, eller kanske på kvartsamtal?
    Då har jag all rätt att vara inkluderade i det hela och ta beslut, för jag har oxå föräldraansvar!

Eller är det bara när det passar dom biologiska föräldrarna som det är lägligt att lämpa över föräldraansvaret?

Genom att bli sambo med en man som har barn har jag åtagit mig att acceptera och respktera dessa barn, jag har även åtagit mig att se till att dom har en kärleksfull och trygg hemmamiljö här hos oss. 
    Jag har inte åtagit mig att agera hushållerska, barnvakt, eller förälder åt barnen.
    Detta är ansvar som jag kan ta på mig OM JAG VILL, men det är inte något någon annan kan kräva av mig. 

I TS fall har hon inte ork eller tid att ta fler barn än sina egna.
    Det får föräldrarna respektera och på samma sätt som hon är hemma med sina barn på lovet, får bonusens föräldrar vara hemma med sina barn. 

Sen det där med att man ska hjälpas åt.
    Går det bara åt ett håll?
    Bonusföräldern ska hjälpa bioföräldern?
    Nr 1: Respekt går åt två håll, så på samma sätt som du kräver att bonus ska hjälpa bio, ska bio i så fall hjälpa bonus. Och i detta fall behöver bonus hjälp.
    Nr 2: I detta fall är TS sambo även bonus, så i så fall är det hans skyldighet att hjälpa bio, dvs ts, att ta hand om alla barnen.

Man blir inte helgon, felfri eller ansvarsbefriad med all rätt till rättigheter och all rätt att lägga skyldigheter på andra, bara för att man blir förälder. Det borde fler lära sig!

Har du satt barn till världen är det ditt ansvar att ta hand om dom.
    Kan du inte göra det kanske du skulle tänkt på det INNAN du valde att skaffa barn!  
    Åh vad bra skrivet...! Jag blir glad när någon säger vad jag tänker.
  • Noran
    Dr Mupp skrev 2011-12-18 14:00:02 följande:
    Bonusbarnet kanske trivs bra på fritids och vill gärna gå där ibland i alla fall.

Min son kommer att vara hemma med mig när jag är hemma med syskon till våren. Det skulle inte alls förvåna mig om han saknar fritids och kompisar och blir glad när han får gå på fritids igen sen när min sambo ska vara pappaledig med lillen.
  • Dr Mupp
    Noran skrev 2011-12-22 23:17:16 följande:
    Bonusbarnet kanske trivs bra på fritids och vill gärna gå där ibland i alla fall.

Min son kommer att vara hemma med mig när jag är hemma med syskon till våren. Det skulle inte alls förvåna mig om han saknar fritids och kompisar och blir glad när han får gå på fritids igen sen när min sambo ska vara pappaledig med lillen.
    Klart de hellre är på fritids än är hemma med en bonusmamma som helst önskar att de inte fanns. 

Fy fan för bioföräldrar som inte kan välja ny partner med bättre omsorg. 
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
Svar på tråden Har skolan rätt???