Inlägg från: sholof |Visa alla inlägg
  • sholof

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Hur är det möjligt att trashet förökar sig på natten? :)
    Vilka småfolk gör detta? :)

JAg har fastnat vid datorn, har inte surfat nåt större på en vecka...så här är myyyycket att kolla *haha*

♥Världens bästa Max 28/3-07♥♥Världens underbaraste Felix 11/12-08♥
  • sholof

ja jag vet vad jag har att förvänta mig när våra 4 killar blir tonåringar... :)

Tvätten är vikt, diskmaskinen är tömde....jag ligger i fas inför påsken.

• sholof

Har läst att det ska bli fin fint väder hela påsken....hoppas på det. Vi ska till Linköping i helgen för att hälsa på hos släktingar. Så imorgon blir det till att packa bilen....skoj skoj :)

Ms H skrev 2014-04-16 15:11:23 följande:

Hoppas att utv-samtalet flöt på bra =)
    Jo då det flöt på bra, jag är nöjd med min chef o han är nöjd med mig....så inga problem där inte.
    Nu ska jag bara spets armbågarna och börja stångas med männen om ny kunskap :) Jag o 4 män ska stå i spetsen för en ny rostmaskin på jobb.... De behöver min kvinnliga list, och jag behöver stångas med männen för att komma fram. Ska bli ett väldigt lärorikt år. Hoppas jag :)
  • sholof
    Ms H skrev 2014-04-17 18:30:16 följande:
    Visa en bild Glad
    ja lättare att säga då. Men vårt bröd blir riktigt stor, beror på vilken behållare man har såklart oxå
  • sholof
    vallakra skrev 2014-04-17 18:14:23 följande:
    Jaha, nu tjatar jag om brödmaskin igen. Har köpt en för ett par dagar sen men har inte kommit till att prova förrän nu i eftermiddag.

Brödet blev jättegott, särskilt lillskrutten (snart 13 årDrömmer) tyckte om det. Men ska det bli en så liten limpa? Hur blir det när ni andra bakar? Jag följde receptet till punkt och pricka så jag tror inte att jag gjort något fel.
    Jag har misslyckas någongång.....då jäste inte brödet som det skulle. Tror den ena kroken inte satt fast som den skulle. :) Fast brödet gick o äta ändå :P

Önskar er alla en glad påsk!
  • sholof
    81missan skrev 2014-04-21 20:42:47 följande:
    Känner igen det där. När besöket väl kommer mitt på dagen står lunchdisken framme, leksaker på golvet, kläder på hallgolvet m.m. Men det kanske det som är att leva? Eller är det nån som har kliniskt rent hemma? Hur gör man då?

Tror inte att någon här har kliniskt rent.
    För mig handlar det om att försöka ha var sak på sin plats första gången. Kläderna ska inte hamna på hallgolvet utan hängas upp direkt. Man får prioritera vad som är viktigt, kanske hinner man ta in disken i maskinen i någon minut innan man hastar iväg på nästa sak. Osv....
  • sholof
    Phillippa skrev 2014-04-21 19:26:37 följande:
    Vi brukar få det ganska fint i huset på kvällarna men nästa morgon kl 07.00 så är det stökigt överallt igen :(. Då är det smulor på köksbänken, gårdagens kläder ligger på sovrumsgolvet, sängarna är obäddade och barnen börjar sprida ut sina leksaker. Hur ska jag få ett stopp på detta? Jag hinner inte städa undan allt på morgonen med en bebis och en fyraåring som skall göras i ordning och äta frukost innan förskolan :(.

Rutiner, rutiner, rutiner. :)
    Du får börja med babystepen och bestämma dig för vad som är viktigast för dig och din familj.
  • sholof
    Phillippa skrev 2014-04-22 08:16:47 följande:
    Ja, jag måste få till rutiner! Tyvärr är jag inte den enda jag har att jobba på.

Jag försöker ha diskmaskinen tömd på kvällen så att det bara är att lasta in disken i den på morgonen. När det fungerar är allt mycket lättare.
    Ja tyvärr strävar kanske inte hela familjen åt samma håll när det gäller sånt här. Men det gäller att sätta sig ner och prata med Sambon, och sen barnen när de når en ålder där de förstår vad det innebär.

Men barnen kan lära sig att hänga upp sina kläder även när de är väldigt små...

Men rutiner med disk och tvätt känner jag är det viktigast, iom att det förökar sig något kolosallt. :)
    smutstvätten ska hamna i tvättkorgen direkt på kvällen, resten av kläderna ska ha sin plats så att de inte ligger på golvet.

Diskbänken ska helst vara tom varje kväll, för att morgonen ska börja med ett kök som inte är kaos :)
  • sholof

Nu är man tillbaks till verkligheten och första arbetspasset är avklarat efter 2 veckors ledighet..... Såklart har jag supersvårt att sova idag efter en sån lång ledighet.

Vi hann vara hemma i 3 dagar på påsklovet efter vår Barcelonaresa innan vi packade ihop oss o barnen i bilen igen för påskfirande med släkten.

Vi hann iaf städa av huset och få ordning på all tvätt, och även få in det i sina garderober innan vi började packa igen.
    Vi kom hem sent söndagskväll så gårdagen ägnade jag åt att tvätta o åter tvätta. Även ett biobesök med barnen för att se Rio 2 hann vi med.....tur det inte var jag som behövde städa upp efter popcorna där :)

Sitter nu i solen och inser att vårt gräs har växt väldigt mycket under våra 2 veckors bortavaro.... Så jag borde ta tag i det samt se till så att jag ligger i fas med maskrosorna. :)

• sholof
    Hilmas skrev 2014-04-22 20:03:27 följande:
    Idag har Sholofs ord ekat i mitt huvud; sätta saker på rätt plats första gången. Så sant, inga mellanstationer. Jag tror att detta är också viktigt för röra drar åt sig röra. Ett klädplagg på golvet blir lätt flera.

Det är svårt med små barn, för det är intensivt och allt sker snabbt. Och dessutom borde man vara flera steg före samt hinna plocka undan efter. Det är inte så muntert att göra om samma sak dag ut och dag in. Man ska inte heller underskatta ställtid, det behövs tid att förbereda och tid att avsluta. Barn är också tacksamma för de gillar rutiner och att göra som de alltid gjort, det gäller att få in de rätta rutinerna o de flesta är bra drillade i dagis. Det låter tråkigt med rutiner, men nyttan är stor! Vi fortsätter kämpa på, eller hur?

Så trevligt att jag inte bara ekar i mitt huvud *hehe*
    Men det är sant att röra drar till sig röra. Det blir mindre jobb om man gör det direkt istället för sen....

Men det går ju inte alltid när man har barn som inte samarbetar :)
    Men just att man ändå försöker drilla dom till att göra de små sakerna själva, som att hålla ordning på sina skor, jackor, väskor. Duka undan efter matet m.m. Det är saker som de gör på dagis, varför inte där hemma oxå?
    Barn mår bra av rutiner, samt att de behöver få veta i förväg när något ska hända så att allt inte bara ska hända direkt. De måste även få avsluta det de håller på med och förberedda sig på vad som komma ska.
    Det dom lär sig när de är små kanskeföljer med upp när de blir tonåringar oxå ;) Så det kan väl bara bli bättre....
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!