Hej!
Här finns ännu en med underfunktion av sköldkörteln som gärna är med och utbyter tankar och erfarenheter kring det.
Min historia.
Runt år 2003, under en höst drabbades jag av flera konstiga, diffusa besvär. Jag blev trött, inte sovtrött direkt men kände mig liksom utmattad, helt slut. Jag levde i ett ganska högt tempo just då, arbetade skift mm. så jag trodde det berodde på det. Jag brydde mig inte så mkt om det utan körde på. Jag fick också 'attacker' av lågt blodsocker, illamående, yrsel, diffusa magbesvär och ofta magkatarr. Även vissa psykiska känningar som oro och nästan som panikångestattacker vid ett par tillfällen. Jag gick dessutom upp ca 10kg ganska oförklarligt under bara en höst! Jag tränade och försökte tänka på kosten med det liksom bara skenade på. Under våren kände jag som en klump i halsen som kom och gick. Jag klagade bland arbetskollegor och ngn tyckte jag skulle kolla upp sköldkörteln. Jag hade inte mkt kunskap om hypotyreos alls. Jag jobbade som undersköterska på ett sjukhus just då och fick hjälp att ta prover via jobbet. Om jag inte missminner mig låg tsh på ca 4,5 och t4 på 8 och t3 inom normalspannet. Alltså ingen jättehypo men ändå att det låg lite utanför ref. Jag blev ombedd att gå till min vc med detta av min chef. På vc kände doktorn en aningen förstorad körtel och tyckte att vi skulle ta om proverna. Om det fortf. visade ngt kunde jag få börja med en låg dos Levaxin. Tsh hade då sjunkit till 3,75 och t4 var 10 och då tyckte läkarn att det var ok. Jag behövde inte äta medicin, men han ville att jag skulle ta nya prover med jämna mellanrum.
Jag fortsatte att må diffust dåligt men körde på. Det kom och gick lite symptomen men jag satte det aldrig riktigt i samband med sköldkörteln.
Hösten 2004 blev jag gravid och nämnde detta om sköldkörteln. Nya prover togs och tsh visade 2,75 och t4 10 vilket var 'bra'. I efterhand har jag läst att tsh alltid sjuker i början av en graviditet för att sedan stiga igen. Nya prover togs aldrig. Mådde diffust dåligt periodvist fortfarande. En del symptom tillkom som karpaltunnelsyndrom, ledvärk, svullen, frusenhet vid sömn, extraslag på hjärtat mm. för att nämna några. Jag hade nästan glömt bort detta med sköldkörteln.
Jag blev åter gravid 2008, nämnde detta på nytt och prover togs tidigt vilka var mer normala än någonsin, tsh 1,9 och t4 11 tror jag. Efter denna graviditet började jag känna mig sämre igen med alla möjliga symptom. Jag sökte på vc och prover togs, tsh 7 och t4 10. Nya prover togs och då var hade de sjunkit igen tsh på 4 och t4 på ?. Inget gjordes då.
Blev gravid för 3:e ggn 2011 och prover togs först efter halvtid då visade tsh 4,5 och t4 10 och eftersom lägre ref. gäller vid grav. så fick jag börja med 50 mg Levaxin direkt. Jag hade då mått dåligt ett par månader igen, enorm trötthet, oro, kroppslig nervositet på ngt vis, mjölksyra, yrsel, dimmighet i skallen och på synen på ngt konstigt sätt, ständiga blodsockerfall, extraslag på hjärtat mm. Jag trodde det berodde på graviditeten. Efter ca 1,5 mån liksom "vaknade" jag till en dag och kände bara att - hållå, just ja, jag lever! - Allt hade bara rullat på i ett töcken jobba-sova-jobba-sova typ, och jag hade knappt reagerat. Jag blev liksom klar i skallen och piggare, extraslagen försvann och jag kände mig allmänt bättre. Nya prover efter ett par veckor visade tsh 2,50 och t4 12 och jag fick stå kvar på samma dos. Efter förlossningen skulle jag fortsätta äta Levaxin 2 mån och sen ta nya prover. Plötsligt mådde jag verkligen toppen! Så BRA minns jag inte ens när jag mådde senast! De nya proverna visade tsh på 0,8 och t4 på 14, så bra värden har jag ju aldrig haft innan så DÅ först förstod jag nog att jag verkligen har hypo på riktigt! Läkarn på VC tyckte att proverna var ok, bra men lite i underkant. Han ville att jag skulle sänka dosen till 25mg och vänta 2 månader. Nu kommer eldprovet kände jag och under dessa 2 månader började må åter sämre igen smygande, så smygande att man nästan inte märker det. Men inser nu att jag nästan är tillbaka på när det var som sämst under graviditeten. Jag var hos läkarn igen förra veckan och då hade tsh stigit till 3,9 och t4? Läkaren tyckte att jag ska öka till 50mg igen eftersom jag mådde bättre då. Känns SÅ skönt att verkligen få det bekräftat en gång för alltid att jag verkligen har underfunktion trots att mins värden inte är så mkt utanför ref. Tack vare sista graviditeten har jag nu fått Levaxin som gör att jag ska må bättre igen
Oj, blev långt.. hoppas ni orkar läsa. Jag tycker själv om att läsa andras historier kring detta så därför sparde jag inte på detaljerna själv precis