• Scream2

Hypotyreos tråden!

En medlemstråd för folk med konstaterad hypotyreos alt behöver hjälp att få en diagnos.

Här pratar vi om hypotyreos, om värden, om behandling, tipsar om ex bra läkare, alternativ vård och behandling, konsttillskott osv. Relaterade åkommor osv.

Men vi pratar inte om graviditet, inte om hypertyreos. Det är ämnen som är så stora att de behöver egna trådar.

Välkommen hit och jag hoppas på god stämning och respekt för trådens inriktning!      

• Svar på tråden Hypotyreos tråden!
  • huggis mamma

Hjälp! Är nu inne på min andra vecka med Levaxin och mår skit. Svajig...darrig och en massa pirr i armar och ben. Har dessutom en mycket obehaglig hjärtklappning. Började med 25 mg första veckan och trappade upp till 50mg i måndags. Är det här normalt? Orolig!

• Jisa

Huggis mamma: helt normalt. Vissa känner av och mår väldigt dåligt av doshöjningar, jag är också en av dem.

Jag brukar dela tabletten i början för att slippa må så dåligt. Vet inte om man egentligen ska göra det, men det är det enda sättet för mig. Jag för sån våldsam hjärtklappning, skakningar och huvudvärk annars. Det kommer gå över.

• Edvina

Huggis mamma: Är det din andra vecka med Levaxin öht? Skulle du bara äta 25 i 1 vecka och sedan öka till 50? Det låter som en snabb ökning, kanske därför din kropp reagerar?! Även om det är en ganska låg dos är man ju olika känslig. Jag känner också som pirr i kroppen när jag ökat, men jag har mått himla bra av det. Hoppas det ger med sig!!

• Försök inte
    huggis mamma skrev 2013-01-27 20:42:32 följande:

Hjälp! Är nu inne på min andra vecka med Levaxin och mår skit. Svajig...darrig och en massa pirr i armar och ben. Har dessutom en mycket obehaglig hjärtklappning. Började med 25 mg första veckan och trappade upp till 50mg i måndags. Är det här normalt? Orolig!

Detta har säkert någon nämnt men det är för hög doshöjning. Det är därför du känner dig darrig och har hjärtklappning.

Ta varannan dag 25, 50, 25 osv 
  • huggis mamma
    Försök inte skrev 2013-01-27 22:18:00 följande:
    Detta har säkert någon nämnt men det är för hög doshöjning. Det är därför du känner dig darrig och har hjärtklappning.

Ta varannan dag 25, 50, 25 osv 

Ok....Tycker ditt förslag låter klokt och kör på så i stället....Tack!
  • Hallonet

Ja det där med bieffekter vid doshöjning hade jag ingen koll på heller utan fick bittert erfara att det kan vara lite svårt. Jag upplevde egentligen inga fysiska problem som hjärtklappning eller likn utan jag slutade sova. Under en vecka sov jag 30 min-1 timme per dygn, inte mer. Jag trodde jag tappat greppet och var tvungen att sjukskriva mig en dag där mitt i, för jag blev superstressad av det och trodde typ det skulle hålla i sig... Kan säga att jag tagit igen sömnen med råge nu tre veckor senare. Men det var ganska obehagligt.

Men en sak jag undrar över är om det är ngn mer som har eller har haft örontjut? Jag har haft det i ett par år och önskar ju så klart att det ska försvinna.... Det är inte tinnitus, det har jag utrett. Envist skit som hänger kvar hos mig än så länge. Ni som haft det - hur lång tid tog det innan det försvann? Jag har ätit levaxin sen november och höjde dosen för tre veckor sen ca.

Vet ju iof inte hur mitt tsh osv ligger nu, om det är tillräckligt för att ta bort de sista symptomen. 

• Hallonet
    Hallonet skrev 2013-01-29 10:23:34 följande:

Jag ska ta nya blodprover på måndag och träffa läkaren på onsdag.
  • Jisa

Hallonet: jag har jättemycket problem med örontjut. Fast jag kallar det huvudtjut för det sitter typ mitt i skallen. Sjukt jobbigt.

Jag har haft det sen jag blev sjuk för 12 år sen. Men vet att det försvunnit för många.

• Hallonet
    Jisa skrev 2013-01-29 12:01:30 följande:
    Hallonet: jag har jättemycket problem med örontjut. Fast jag kallar det huvudtjut för det sitter typ mitt i skallen. Sjukt jobbigt.

Jag har haft det sen jag blev sjuk för 12 år sen. Men vet att det försvunnit för många.

Ja det kanske är mer rätt uttryckt! Sitter ju inte i öronen direkt... Önskar att det kunde försvinna. Blir du störd både dag som natt? Ibland kan jag inte koncentrera mig på samtal för att det stör ut. Och när jag ska sova så tar det över, för att det är så tyst omkring. Så jag blir super-irriterad och det känns som att jag hålls vaken av det. Upplever du samma?
Svar på tråden Hypotyreos tråden!