• Scream2

Hypotyreos tråden!

En medlemstråd för folk med konstaterad hypotyreos alt behöver hjälp att få en diagnos.

Här pratar vi om hypotyreos, om värden, om behandling, tipsar om ex bra läkare, alternativ vård och behandling, konsttillskott osv. Relaterade åkommor osv.

Men vi pratar inte om graviditet, inte om hypertyreos. Det är ämnen som är så stora att de behöver egna trådar.

Välkommen hit och jag hoppas på god stämning och respekt för trådens inriktning!      

• Svar på tråden Hypotyreos tråden!
  • Jisa

Nu har jag haft det där i ca 12 år så jag har ju vant mig. Men vissa kvällar har jag svårt att sova pga oljudet. Men hjärnan har lärt sig att koppla bort det ibland, vilket är otroligt skönt. När mitt tsh sköt i höjden fick jag nästan som ljudhallucinationer, riktigt läskigt.

Ingen läkare har fattat när jag förklarat hur jag upplever ljudet. De menar att det måste komma från ett öra, typ tinnitus. Men det är verkligen mitt i skallen. Skitjobbigt.

Jag har liksom inga råd att ge, men om det sitter i för dig så kan jag trösta dig med att du kommer lära dig att koppla bort det. För de flesta verkar det dock försvinna så jag håller tummarna för dig.

• huggis mamma

Hej igen!

Känner att jag måste få skriva av mig lite.... 

Kan härleda mitt sämre mående ca 6 år bak i tiden då jag fick barn. Jag hade en förhållandevis bra graviditet på alla plan förutom att jag mådde illa och kräktes under hela graviiteten (lyckades parera det ok ändå). Gick upp ca 10 kg under graviditeten, vilket kändes skönt eftersom jag innan hade en del kilo för mycket. Väger nu ca 30 kg mer än jag gjorde då!

Som nybliven mamma fick jag vansinnigt ont i en handled, vilket visade sig vara Querlains syndrom. Jag fick operationstid men det gick över av sig själv.
    Någonstans där började jag även känna att min tidigare överrörliga kropp började stelna till. Jag fick jobbigt att djupandas, gjorde spirometri och lungröntgen som inte visade på ngt. Mer värk/stelhet uppkom i bl a nacke/bröstrygg och fötter. Problemen med fötterna kommer och går liksom andningsbesvären, men nacken och bröstryggen tycker jag blir bara sämre.

Blödde näsblod väldigt ofta samt drabbades av infektioner ideligen för ett par år sedan och hamnade i stolen framför en läkare gråtandes och förtvivlad. Citolapram!  Katastrof! Hjälpte ingenting mer än att öka på min redan för tunga vikt med ca 15 kg.

Under den här perioden fick jag även IBS liknande besvär.

Min psoriasis har ökat.

Torr och fnasig i hyn.

Seborré i hårbotten och ansikte.

Fler leverfläckar.

Periodvis galet trött.   Jobbar och ger järnet (lärare) och rasar ihop vid hemkomst.
    Låg!  

Är en social individ som gillar att umgås och har ofta varit initiativtagare till div. trevligheter. Idag känns bara tanken på umgänge jobbig. 

Det sista halvåret har jag känt av hjärtklappning (mycket obehagligt) då och då.  

Efter jul tyckte min läkare att det var dags att sätta in Levaxin på mig.Jag låg på gränsen vilket gjorde motiverbart att prova. Som jag skrev tidigare så fick jag en jättejobbig reaktion med hjärtklappning och pirrningar efter en vecka då jag ökat från 25-50. Jag kontaktade min läkare och har kört 25, 37,5, 25 osv. Biverkningarna kvarstår! Blir galen snart! Har knappt sovit i natt. Hjärtat har dunkat på..pirr och domningar i händer och fötter...oro och ångest....

Mina värden hos läkaren innan jag fick börja med Levaxin var:     

S-TSH     1,1

Fritt T4     12 (12-22)  

Vad tror ni? Kan det vara så här? Är det så att Levaxinet kan "kicka igång" min hypotyreos så att jag är i behov av mer Levaxin. Fritt T3 togs ej sist så det ska jag absolut be om. Ska till min läkare i morgon och vore jättetacksam om jag kunde få med mig lite tankar från någon av er....Drömmer

• Marre79

Hej! Vad kul med en tråd om detta! Har haft hypo sedan 2005, käkar levaxin med en dos på 175mg. Ska sätta mig och skumma igenom vad som har skrivits i tråden. Kommer nog att känna igen mig en hel del skulle jag tro!?

• Let it Rain

Denna Bo Wikland är n person jag också skulle önska komma i kontakt med. Skulle någon av kunna dela med sig av hans kontaktuppgifter till mig via ett PM? Misstänker starkt hypotyreos och har det även i släkten, mina värden ligger dock på gränsen och läkarna jag varit hos vägrar behandla mig... :/

• strumpan123

Har läst lite i tråden och det verkar som om jag har problem jag med.

Har en massa symptom som är så många att jag inte ens tänker skriva upp alla.

Gick till läkaren för lite mer än en månad sen när jag fick vätska i kroppen och fick då svar att mitt TSH och sänkan var för hög men tänkte inte på att fråga värden.

Fick ta om proverna igår, lite mer än 4 v efter första proven men pratade bara med en receptionist eller sköterska eller vad det var nyss, en läkare ska ringa mig imorgon och diskutera.

Förra gången så snacka läkaren om att jag måste ha en infektion i kroppen och "du känner dig snart normal igen"
    Vadå normal.. jag känner mig som jag alltid gör,  rent ut sagt skit.
    Men han blev och undra lite när jag ska att jag inte blir gravid och att min menscykel har börjat krångla efter att ha varit regelbunden som fan.

Iaf så sa hon att mitt TSH ligger på 4,8 och förra månaden på 5,1.
    Sänka 9 och nån annan sänka på 49, förstod inte riktigt det där :P
    Men ska väl få allt utvecklat mer imorgon hoppas jag. 

Ska försöka be om medicin för verkligen allt stämmer in på detta.

• Jisa

Let it rain: Japp, jag var underviktig när jag fick diagnosen. Det var en av anledningarna till att läkarna tog sån tid på sig innan de tog rätt prov. Mådde dåligt i flera år innan jag fick min diagnos

• Let it Rain
    Jisa skrev 2013-02-14 00:15:47 följande:
    Let it rain: Japp, jag var underviktig när jag fick diagnosen. Det var en av anledningarna till att läkarna tog sån tid på sig innan de tog rätt prov. Mådde dåligt i flera år innan jag fick min diagnos
    Okej. Jag har nämligen BMI på strax över 15, det var därför jag undrade. Har du fått nån förklaring till varför du var underviktig, och har det ändrats sedan du fick medicinen (antar att du får den nu iaf)?
  • Jisa

Jag fick min diagnos för 10år sen. Idag är jag normalviktig men det beror snarare på att jag aldrig gått ner graviditetskilona. Vet inte varför jag var underviktig, hade en otrolig förbränning trots trög sköldkörtel. Konstigt. Skulle gärna ha tillbaka den förbränningen nu:)

• Let it Rain

Jag lyckades få tag på Bo Wikland på egen hand och idag ringde han mig och när han hörde mun historia sa han att han skickar en remiss till labbet med samtliga prov han tycker att jag ska ta (sånt som de övriga vägrat ta). Ska dit nu på måndag och analysen är klar om ca två veckor. Jippie!

Det känns fantastiskt att äntligen bli tagen på allvar!

Svar på tråden Hypotyreos tråden!