• Scream2

Hypotyreos tråden!

En medlemstråd för folk med konstaterad hypotyreos alt behöver hjälp att få en diagnos.

Här pratar vi om hypotyreos, om värden, om behandling, tipsar om ex bra läkare, alternativ vård och behandling, konsttillskott osv. Relaterade åkommor osv.

Men vi pratar inte om graviditet, inte om hypertyreos. Det är ämnen som är så stora att de behöver egna trådar.

Välkommen hit och jag hoppas på god stämning och respekt för trådens inriktning!      

• Svar på tråden Hypotyreos tråden!
  • Jättekul

@ Snugglebunny och Töse. 
    Jag kan inte föreställa mig hur jobbigt ni måste ha haft det/har det med att dels ta hand om era småttingar och samtidigt vara så sjuka. Jag hade inga småbarn när jag blev sjuk som tur var. Jag tror att jag också hade behövt hjälp då.

Ja, här i Stockholm är de ytterst noga med att alltid innan provtagning ta reda på så jag inte tagit levaxin den dagen.

• Jisa

Töse: tråkigt att du också har problem med ögonen och huvudet. Det är jättejobbigt :( vad har du för symptom från ögonen?

När mitt tsh låg på 280 fick jag ingen hjälp alls . Läkarn kollade på mig som ett ufo och frågade hur jag egentligen mådde för han hade aldrig träffat någon med så dåliga värden. Jättedåligt svarade jag. Men då fick jag till svar att jag såg pigg ut. Det jag försökte förklara var att jag knappt kunde ta hand om min 6mån son, hade ett konstant brummande i huvudet, yrsel, orkeslöshet och 100 olika symptom. Jag fick inte ens en remiss till endokrin för det behövdes inte enligt honom .

Två år senare får jag fortfarande inte komma till endokrin trots att läkare nu skickat remisser( för att jag tjatat) De tycker att mina värden är bra ( har tsh på 3,3 och äter 200mg levaxin). Jag mår inte alls bra men läkarna menar art jag är hypokondrisk och deprimerad. Väntar på tid hos psykolog nu för det tror läkarna är lösningen. De har iofs rätt i att jag nu är i behov av psykologhjälp eftersom det är fullständigt knäckande att bli misstrodd av vården och omgivningen hela tiden. Eftersom läkarna inte lyssnar på mig tror även mina anhöriga att jag bara är extremt hypokondrisk.

Jag har på riktigt känt att jag inte vill leva längre. Det är ingen livskvalité att konstant vara dödstrött, deprimerad, vibrerande/flimrande syn, dålig balans, ångest (som antidepp inte biter på), tryck i huvudet, ljud i huvudet etc etc. Jag har provat att ändra kosten genom att ta bort socker och gluten, det har gjort mig aningens piggare.

Det här var väl inget positivt och stärkande inlägg direkt och du kan säkert få hjälp att må mycket bättre än vad jag gör. Neurologen som utredde mig rekommenderade tillskott av D-vitamin och magnesium, ska prova det nu och se om det kan ge någon skjuts åt rätt håll. Men som sagt, uteslut socker och gluten är väl mitt hetaste tips.

• Jättekul

@Jisa. Öka på själv med 25 mg varannan dag till att börja med för att se om du mår bättre. Dela tabletten (100 mg) i fyra delar.

Jag skulle gjort det och jag äter lite mer än vad min dr tror att jag äter. 

• Jättekul

@Jisa ett tips till: Jag hade när jag var som sjukast skum huvudvärk typ brummande (dock ej ögonen vad jag minns) och även punktont. Jag började med B12 dvs behepan som hjälpte. Hade lite brist av det.

• Jisa

Jättekul: Kan man äta mer än 200mg levaxin? Jag har hört att det är maxdosen. Ska absolut prova B12, tack!

• Jättekul
    Jisa skrev 2013-04-10 10:43:48 följande:
    Jättekul: Kan man äta mer än 200mg levaxin? Jag har hört att det är maxdosen. Ska absolut prova B12, tack!
    Oj, det kan jag inte svara på. Äter själv varannan dag 125 och varannnan dag 100 mg. Ber om ursäkt. Visste inte det.
  • Jättekul

Behepan 1 mg, 2 tabletter i 2-3 veckor för att komma upp i dos och sen 1 T/dag. 

Kan vara värt det.  

• Töse

Jisa det du skriver kunde lika gärna varit jag sim har skrivit. Doktorerna på vc tror också jag behöver prata ned en psykiater skrivit en remiss men jag har sagt nej. Jag säger åter och åter igen jag är inte deprimeradellet har ångest inte panikångest heller. Detta sa hon när min
    Man satt brevid . Efter det kändes det som arr han utan att säga det ville att jag skulle avvakta med att söka vård. Kändes som att läkaren försökte intala honom att jag " sökte" så mycket symtom efter art varit pressad så lång tid att man inte till slut kan bena ut det själv. Jag som aldrig svär... VAD I HELVETE, jag känner min kropp levt med den i 30 år. För någon vecka sen sökte jag för att hjärtat slagit konstigt och andningen samlade på sug vätska på något sätt vet inte inser var astma plus att set sved så galet i ögonen. Fick träffa en läkare på vc, EKG sänka och övrigt visar inget. Jag hade så ont i mina ögon att de var som streck kunde inte titta uppåt. Första hon frågade, är du deprimerad? Du ser deprimerad ut. I slutet sa hon att hon trodde antidepressiva skulle hjälpa mig. Åter igen det här är lina symtom. Jag öringen deprimerad!!!!! Jättekul jag har också punkt ont i huvudet kommer framåt kvällen i princip dagligen. Jisa jag har som två gula uppröjningar i båda ögonen nära näsroten. Sen ibland svider det kopiöst. Låter verkligen som du har behov av b12 Jisa jag köpte på hälsokost. Men jag vet inte om vi tar upp det lika bra som friska. Injektioner vore det bästa. Kräv att se tar de blodoroverna!! Kräv remiss till endokrin. Jag blir så förbannad för din historia låter exakt som min. Jag tror på dig!! Använda tråden här ist för deras "råd". Vi finns här för stöttning. Ingen annan verkar riktigt kunna förstå. De ska inte få övertala oss att det är inbillning eller oro/depression jag är en så livsglad och lycklig människa annars. Kram!

• Töse

Ursäkta mina stavfel, telefonen som väljer andra ord. Vad sa neurologen om dig? Det att du inte vill leva längre Jisa, så långt ska det inte få gå med de tankarna. I början när jag hade som högst Tsh- värde led jag så fysiskt och hade så ont att jag önskade att någon satte en avlivningsspruta i mig. Nu har jag ju
    Min lilla flicka så givetvis fick hon mig att vilja när jag låg på avd. Har inte en enda gång visat något för henne

• Töse

Jag kommer skicka
    Mitt telenummer till dig Jisa ring när det är som värst. Har samma sits.

Svar på tråden Hypotyreos tråden!