• Scream2

Hypotyreos tråden!

En medlemstråd för folk med konstaterad hypotyreos alt behöver hjälp att få en diagnos.

Här pratar vi om hypotyreos, om värden, om behandling, tipsar om ex bra läkare, alternativ vård och behandling, konsttillskott osv. Relaterade åkommor osv.

Men vi pratar inte om graviditet, inte om hypertyreos. Det är ämnen som är så stora att de behöver egna trådar.

Välkommen hit och jag hoppas på god stämning och respekt för trådens inriktning!      

• Svar på tråden Hypotyreos tråden!
  • Jättekul
    Töse skrev 2013-04-16 16:37:31 följande:
    Hej! Forts på dagen. Min mamma ringde som sagt efter den fruktansvärda kränkningen. Fick komma dit på drop in och träffa en sköterska iaf. Jag är ju piggare nu så förklarade sakligt varför jag var där visade mina svullna underarmar berättade om huvudvärk och domningar. Hon såg mig! Eftersomjag är så pass frisk så kunde jag prata utan att ge vika och gråta. Det fanns tid en kvart för en läkartid vid besöket, en ny läkare i så fall. Hon rådde mig att inte ta tiden då det ytterligare skulle bli ensån kränkning för mig. Bytte i af läkare ger det en chans. Fick tid på Valborg. Men nu jan jag säga att min man har skrivit en lex Maria anmälan så som de har behandlat mig, min mamma kommer också göra en anmälan. Synd att de ska gå så långt.
  • Jisa

Happ! Nu har mamma ringt och bråkat på endokrin. Känns ju kul att man som 30åring låter mamma ringa, men de tar ju inte mig på allvar. Sköterskan bekräftade att de inte hade några som helst planer på att ta emot mig utan hänvisade mig till psykiatrin.

Mamma blev fly förbannad och bad om ett papper där de förklarar varför de inte vill ta emot mig trots att mitt tsh varit uppe på 280 och fladdrat. Vi vill ha det svart på vitt och sen får vi ta det därifrån. Sen är det väl tveksamt om jag vill komma till endokrin för de lär väl knappast ta mig på allvar när jag väl sitter där.

Det är helt sjukt, jag fattar ingenting. Läser i olika trådar om folk som blir sjukskrivna och får komma till endokrin så fort deras tsh är ute och seglar litegrann. Men jag för ingenting utan ska pinna på hela tiden. Jag blir så förbannad och funderar på att gå med på antidepp bara för att få tyst på dem.

• Töse

Bra att din mamma ringt. Vi har ju precis samma situation!! Gå inte med på antidepp det är inte det du behöver. Be din mamma följa med till endokrin. Hade varit kul att träffa dig eftersom våran situation är lite lika dan. Det är väl fan att de inte skulle kunna lyssna på dig den här gången. Som sagt det här är ett fall för uppdrag granskning. Jag är villig att strida för oss.

• Jisa

Töse: ja om jag nu ens får komma dit. Jag har hört talas om de som har värden inom referensramarna som inte får komma till endokrin. Dock har jag aldrig hört talas om de som har värden som svänger så kraftigt som mina som inte får komma. Jag fattar som sagt ingenting.

Ja uppdrag granskning borde verkligen granska den sjuka vården för(eller snarare icke vården) för oss sköldkörtelsjuka.

• Töse

Nej jag fattar heller inte. Man undrar liksom, händer detta verkligen? Kan man bli behandlad så här? Jag är i Stockholm i början av maj runt den 5:e där om någon är i Stockholm och vill snickanacka.

• Jättekul

@Jisa och Töse. Vilka omvägar kan man då gå inom vården om man redan fått stämpeln som "hypokondriker"?

Man kan spärra sina journaler så ingen kan gå in och titta utan att det syns. Det vet jag. 

Söka sig till egen läkare privat. Dvs en endokrinläkare, dvs en som man vet är duktig och läser värden på det sättet som diskuterats. Kanske finns det ngn nämnd på sköldkörtelföreningens hemsida.
    Ta med papper från värdena innan levaxin sattes in (begär ut det från din läkare) samt hur dina symtom är. 

Ja herregud, det är helt sjukt allting. 

• Jisa

Ja här kommer ett skriva av sig inlägg. Jag är så uppgiven och känner mig så förnedrad av sjukvården.

Var på VC för att ta bort en leverfläck och passade då på att än en gång ta upp att min situation är helt ohållbar. Pratade även om att endokrin vägrar ta emot mig trots att jag har symptom på hypotyreos även fast jag äter högsta dos levaxin och trots att mitt tsh åker upp och ner.
    Läkaren blev lite irriterad för han sa att han var för dåligt insatt i min historia och bad mig kontakta min husläkare. Då förklarade jag att jag gjort det säkert 10ggr senaste året då allt var ett rent helvete med syn,balans,extrem trötthet och allmänna stresskänslor. Men att varje gång kommer därifrån med antidepp som inte hjälper ett skit. Och aldrig någon uppföljning, jag får snällt ringa igen oh gråtande boka en tid och säga att det inte går längre. De tror att jag inte provat rätt antidepp trots att jag under åren som gått provat 5olika sorter. Om jag nu enbart vore psykiskt instabil borde väl antidepp göra mig bättre?!?!?

Han tyckte väl att jag skulle lägga ner endokrin för de har koll på läget. Tycker de inte att jag ska dit så ska jag inte dit. Jag undrade vad jag skulle göra men det visste han inte. han ska gå igenom min journal ( där set med största säkerhet står att jag är ett psykfall) Har fått gå ner i timmar på jobbet eftersom jag inte klarar av att jobba, min ekonomi fixar inte att jag mår såhär.

När jag kom hem hade endokrin skickat ett brev. Min mamma ringde ju igår och gastade om att hon ville ha på pränt varför de ej tar emot mig. De jobbade snabbt ihop ett brev, men tror ni att de förklarade av vilken anledning jag ej får komma? Nä. De skrev att de tagit emot min remiss men skickat tillbaka den till neurologen som får besluta om han vill skicka vidare mig någon annanstans. Jag vet fortfarande inte varför jag inte får komma dit och brevet var inte ens undertecknat med något namn.

Det är så förnedrande att sitta och grina inför läkare som bara ser en som en hypokondrisk oh hysterisk människa. Jag lägger ner det här nu och söker privat. Det kanske inte är min sköldkörtel som är problemet och jag kanske är helt knäpp i skallen men då ska iaf en läkare som tagit sig tid och tagit mig på allvar ställa den diagnosen. Och då vill jag även ha en handlingsplan för hur vi ska bota min psykiska åkomma. Jag vill inte bara bli hemskickad med antidepp och uppmaningar om att gå ut i solen.

Det här blev långt men jag har bölat hela eftermiddagen så jg behövde bara skriva av mig lite.

• snugglebunny

Jag kan bara instämma! Blir så arg när jag läser hur ni blir behandlade!! Jag har själv blivit ifrågasatt och känt mig förnedrad, ringt gråtandes, desperat till VC.... Töse: Det låter ju inte bra... Jag har inte upplevt det själv, med utbuktningar. Är inte så medicinskt kunnig så vet inte riktigt vad det innebär att klaffsystemet inte fungerar som det ska. På vilket sätt hör det ihop med hypon. Förlåt, många frågor. Men jag har också varit/är orolig för min hälsa framöver, känns som kroppen fått utstå en hel del. Kram till er alla! Kämpa på!

• Jisa

Töse: Hade gärna träffats men jag bor i Sundsvall tyvärr.

Jag förstår verkligen din oro. Har i perioder själv varit riktigt rädd för jag har varit väldigt dålig och haft diverse symptom. De läskigaste är de som kommer från hjärtat; hjärtklappning, extremt hård puls,otroligt svag puls med svimning som följd, dubbelslag. You Name it, jag har haft allt.

Jag kommer inte ge mig när det kommer till fegisarna på endokrin. Jag vill ha skriftlig förklaring på varför en hypotyreos patient med så hög dos levaxin och så dåligt mående inte får komma till dem. Jag vill veta exakt anledning, är verkligen uppriktigt intresserad.

Dessutom tyckte läkaren idag att jag var dum i huvudet som åt B12 när jag inte har bevisad brist, " det är farligt att experimentera själv" jaha? Vad ska jag göra när jag inte får hjälp av er? Bara för det tryckte jag i mig två B12 tabletter när jag kom hem.

Svar på tråden Hypotyreos tråden!