Töse skrev 2013-04-15 17:18:59 följande:
Jättekul när de hittade din hypotyreos hur vqr dina värden då?
Idag fick jag hem ett brev från sjukhuset "din ämnesomsättning ligger i underkant och jag föreslår att du ökar din veckodos av Levaxin med 50 mkg, dvs. en dag i veckan tar du 50 mkg extra, övriga dagar oförändrad dos. Nya prover om 8-10 veckor."
Fick dock hem en hel radda med prover jag ska ta inför besöket hos överläkaren sista Maj. Funderar på att ringa och be dem lägga till Ferritinin och kolestorol. Innan träffen ska jag skicka mitt brev till honom med hela min historia.
Hej Edvina! Härligt att dina värden ligger bra. Men hur är det med din pojk? Har han några symtom? Stackarn hoppas att han mår bra. Har också förstått att det kan vara ärftligt. Vet tyvärr inte så mycket om det. Frågade min BVC-sköterska om de tar
ämnesoms.prover i början av graviditet hon sa att de ej gjorde det. Förmodligen har jag haft höga värden under min graviditet, och jag undrar om det påverkat min flicka något. Det får bara inte ha gjort det :((... Hade ju symtom under graviditet. Var förstoppad 2 veckor, fick gå till läkaren då. Sen hade jag pigmentförändrinagr i mitt ansikte har förstått att det är hormonbaserat med.
Det är det som är så jäkligt att när det väl upptäcktes (hade snurrat runt i vården i 2½ år som jag berättat) sa min läkare att. Ja du hade lite över gränsvärdet men det var så lite!!!! Grejen är man vet inte vad jag hade när jag mådde bra. Så vad är mitt värde egentligen? Mina värden var lite över "enligt vad labvärdena tycker är bra" men jag mådde så dåligt med alla dessa symtom.
Just nu tappar jag hår, har stickningar i händer och ibland fötter, torra ögon och trög i magen. Ändå har jag TSH 0,3 och T4 15. T4 ligger för högt. Det ska vara referns 8-14.
Jag blev övertalad av min VC att dra ned lite på levaxin. Superlite och se vad som hände? Det tog ca ett år. Handlar om kanske 50-75 mg/vecka. Äter 125 mg må,on och fr och resten 100 mg. Ska öka med 25 mg bara för att se om jag känner mig bättre. Sen kontakta läkaren för provtagning igen om ca 9 månader. Man ska må bra också.