• Babie

Pitbull + bebis?

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Pitbull + bebis?
  • Lilith74

Camomille: Varje gång som en hund attackerat en människa oprovocerat har ägaren stått som ett fån med ett stort frågetecken i ansiktet och sagt: "Han som är så snäll, han har aldrig gjort nåt förut". Det gäller allt från pudlar och taxar till kamphundar som amstaffen, rottisen och pitbullen.
    Tyvärr är det ganska få hundägare som vet vilken slags hund de köper, ännu svårare med tex. amstaffen eftersom den inte får vara med i kennelklubben och det därför inte går att kontrollera ursprunget. Många uppfödare är seriösa men inte alla. Och jag tror personligen att bara cirka 20% av ägarna har full koll - HAR man full koll säger man inte saker som att man är absolut säker på att inget kommer att hända, utan att man aldrig kan lita på något djur.

• Mr CarCare

En liten kommentar.. Hundar anfaller ALDRIG utan anledning.

• Flora77

Babie: Du skrev att jag förlitar mig på media och andra. Vad menar du med det? Om du läst mina inlägg ser du att jag har koll på det jag pratar om och inte dömer ut hela rasen pitbull utan istället försöker föra en vettig diskussion.

• Candelight Chaos

Läste i ett tidigt inlägg att någon sa att man inte får avla pitbull i sverige.
    Varför skulle man inte få det?? Folk korsar ju hundar hej vilt idag.
    Det enda som gäller med pitbull är att du ej kan regga dem enligt ssks regler och att du inte kan ställa dem på vissa utställningar.. Vet inte om det e så men det kannog bero på att de alltför ofta ligger en hel del andra raser i pittbullen som tex mastiff och rottis.. Ofta inte alltid men väldigt ofta när det e en sk, PB som attackerat så e det väldigt vanligt att de e rottis ma´stiff eller liknade i dem...
    Och jag är osäker på om alla som här inne mött pittbull verkligfen mött en äkta renrasig pittbull..
    Ja de kanske e framavlade till kamp, och hysteriavlade i vissa fall och då går det ofta fel.. Men vad avlade vi i sverige våra hundar till för ca 50 år sen.. Jo aggresiva jakt och vakt hundar ville man han.. och de raserna ligger idag hemma hos folk och sover på soffan, så visst kan man väl avla bort dåliga ovanor/beetenden..

• Babie

flora: du skerv att du förstår att människor r skeptiska mot pitbulls som enbart hört av media. och det tycker jag 'r löjligt.. det var det ända..

• bombelombisen

Lilith74-
    En liten fråga bara, vad menar du med att Amstaffen inte får vara med i kennelkubben?
    Den är ju en godkänd ras av SKK och finn bla att se på My dog utställningen.

• Lilith74

bombel: Är den?

Mr Carcare: Det är möjligt att hundar aldrig anfaller utan anledning - men den person som gjort dem illa behöver inte alls vara den person de anfaller. Varför blev min svärmor attackerad i förrgår och biten i foten av en hund hon aldrig sett förr? Dessutom är det oviktigt - om exempelvis TS:s dotter skulle dra hunden i svansen när TS inte tittar - är det då rätt av hunden att anfalla, eftersom barnet "provocerat" hunden? Eller är det ägarens fel i första hand och hundens sinnelag i andra hand?

• Väntarochlängtar

Babie-egentligen har jag ingen lust att skriva i denna tråd för att jag tycker att du har en ganska taskig attityd emot de som skriver här..However.. Jag har haft både dobermann och rottweiler och dessa är räknas ju som ganska "vassa" raser. Jag hade inte köpt en pitbull själv om jag hade barn pga att jag inte litar på dem helt enkelt.
    De är dessutom olagliga... De är avelsförbud på dem men ändå så säljs det pitbulls .. *konstigt*

Man kan inte lita på någon hund och mina barn får aldrig vara själva med en hund-oavsett ras...

Svar på tråden Pitbull + bebis?