Pitbull + bebis?
Vad tycker ni?
Vad tycker ni?
bombelombisen:
ååå e de godkända va skk nu?? Så har det väl inte alltid varit va?? =)
Lilith74-
Jajamensann!
kennet.skk.se/rasinfo/rasinfo.aspx
Är det inte Amstaffen som kallas för "Nannydogs" för de har ett rykte att vara så bra med barn?
PÅ SKK :hemsida står det såhär om barn och hundar...
"Vilka hundar är "barnhundar"?
Det finns inga särskilda "barnhundar". Hur en hund kommer att bete sig i umgänget med barn beror i stor utsträckning på vilka tidiga erfarenheter den får av barn. Är erfarenheterna positiva kommer hunden med största sannolikhet att tycka om barn. Blir den däremot skrämd eller upplever barn som obehagliga finns risken att hunden om inte annat kommer att vara mycket reserverad mot barn.
Har man barn i familjen är det viktigt att lära både barn och valp att respektera varandra. Barnen får absolut inte använda hundvalpen som en leksak och valpen måste också lämnas i fred när den sover och äter. Å andra sidan ska inte heller hundvalpen tillåtas att "härja fritt" med barnen, allrahelst om barnen är relativt små och inte kan värja sig. Här får man använda sitt sunda förnuft.
De raser som skulle kunna vara svårare att ha när man har barn, är raser som har en extremt utvecklad vaktinstinkt. Dessa raser kan uppfatta andras barn som leker med familjens barn som ett hot, och i vissa situationer reagera på ett icke önskvärt sätt. "
Man kan säga att så här, Hunden är en djur, djur handlar helt instinktivt, om en hund biter ett barn som drar den i svansen så är det ägarensfel, om man blir biten som din svärmor så är det också ägarens fel,
Men jag ska ge er ett bra tipps om det kommer en hund och attackerar er så vida det inte är en typp Pittbull eller rottis, gör på följande sätt... försök att göra er så stora som möjligt genom att lyfta upp era armar och vråla och skrik och spring rakt i mot hunden så kommer ni att bli positivt överaskade, varför?? jo för att hunden kommer att fly. Jag har hållit på med hundressyr i ca 20 år och har provat detta vid ett flertal tillfällen med lyckad resultat.
Väntarochlängtar:
Det är den Engelska staffen, har en sån själv. Titta gärna i mitt galleri.
bombelombisen: ´Läste inte ditt inlägg ordentligt *sorry* Trodde att du menade pittbulls!! =)
Bombel:
Det är blandningarna och de oregistrerade som inte får vara med. Tack för rättelsen.
Väntarochlängtar: Sunt förnuft ja. Tyvärr saknas det nog i detta fall!
Bombelombisen-ja... vad dum jag är! Blandade ihop raserna...
Min mamma föder upp hundar (har kennel) förvisso inte pitbulls men dock har erfarenheten visat att ägarens uppfostran verkar inverka mer än gener!! Min mamma föder upp cockerspaniels med dokumenterat gott psyke och väl meriterade,mellan varven köper hon tillbaka valpar/vuxna hundar som är aggresiva, men som i barnmiljö hos oss aldrig visat aggresiva tendenser!! Tror att hundar såväl som barn är en produkt av miljön den fostras i (med vissa undantag) !!!
Barne har ALDRIG rätt att dra en hund i svansen, Lämnar man barn själva med hund så kan man förvänta sig vad som helst, Att din svärmor blev biten av en schäfer kan bero på flera saker, Jag tror INTE att schäfern var agresiv även om den skällde, men jag tror att det ligger till på följande sätt....
Hunden kommer springande och kanske skäller, din svärmor blir rädd och springer där ifrån, med påföljd att hundens jaktinstinkt tar över och springer fortare mot henne, att hunden sedan biter har med dennes kamplust att göra, så detta anggrepp betyder fortfarande inte att hunden är eller var aggressiv, men jag tror att ägaren har ingen uppfostran på sin hund.
Mr Carcare: Ofta tycker jag att folk som kan mycket om hundar lätt tror att andra också kan mycket. Du skriver tex. att man ska göra sig stor och skrämma hunden om det _inte_ är en rottis eller pittbull - men 9 av 10 icke-hundkännare kan troligen inte känna igen en pitbull. De har nog svårt att se skillnad på en doberman och en rottis också.
Eller svärmor, som haft småhundar hela sitt liv - hon vet inte att hon _inte_ ska springa - hon springer för livet när en stor hund närmar sig. I idealvärlden skulle förstås alla känna till hundpsykologi, men samtidigt ska man _inte_ behöva veta något om hundar för att få ta en skogspromenad utan att bli biten. Tycker jag.
Väntarochlängtar:: Nej.. Amstaff är inte "the nannydog"
Däremot Engelsk Stafforshire Bullterrier.
www.ssbtk.nu/
Lilith74
Jag håller med dig till 100%, men jag gav bara ett bra tipps och jag förstår att alla inte känner till alla raser, men om jag ger ett tipps här på FL så kanske någon ger det vidare och då är det några till som kan hantera en olustig situation, Men om man inte vet ett dugg om hundar och det kommer en hund springande mot en så det sämsta man kan göra är att springa i från, då är det bättre att stå stilla, för då startar man inga retningar hos hunden i alla fall och hoppas att ägaren kommer och hämtar hunden.
Sen är det så att det skadar inte att veta lite om hund även om man inte har en egen hund, det kan underlätta p skogspromenader ibland.
Jen75
"En pitbull är en otroligt agressiv hund juh"
Nej det är den INTE!
Att en hund blir aggresiv beror på 3 saker..
1) Dålig avel (inavel osv)
2) Korkade ägare som GÖR hunden aggresiv
3) Hunden är helt enkelt sjuk..
Pyret05
Att avla på Pitbulls är tillåtet i Sverige.
Dock tror jag Norge förbjöd avel med Amstaff och Pitbull.
Jag skulle absolut kunna skaffa en Pitbull i framtiden.
DOCK MED GODKÄND STAMTAVLA OCH FINA GENER!
Inavel och blandrasavel har jag fått nog av!
Jag håller inte med om att det skulle vara tillåtet att avla på Pittbull, men är inte 100% säker. Men jag vet att dom får INTE registrers på kennelklubben i sverige i alla fall.
Lilith74: jag är inte född igår och begriper och kan en hel del om hundar. Vet att det finns 3-4 urhundar och att alla andra är avlade.
Jag själv föredrar att inte gynna avel eller kennlar eftersom jag anser att det finns tillräckligt många hundar redan utan hem och som ingen vill ha.
Mina hundar är omplaceringshundar, hundar som behöver tak över huvudet, kärlek och en egen flock.
Självklart ankommer det på varje blivande hundägare att välja en hund som passar för familjen/individen och så klart har de som sysslar med avel valt att fokusera på vissa egenskaper (därav även Schäfersjuka, Bulldogs som inte kan föda naturligt, Tollarsjuka mm.) och på så vis kan man givetvis fatta mer eller mindre intelligenta beslut i valet av hund man tänker skaffa.
Jag är absolut emot all vidrig hundkamp och alla andra former av hundplågeri.
Och jag håller med dig: har man full koll vet man att man aldrig kan lita helt på ett djur. Hundar är djur med egna instinkter och eget språk, absolut. När jag skrev att jag tar ansvar i mitt hem för djur och bebis och barn menar jag just precis det: jag finns med och jag skulle aldrig släppa bebis och hundar ensamma oavsett.
Att skaffa djur, såväl som barn, kräver absolut att man tar fullt ansvar.
Väntarochlängtar : du behöver inte skriva om du inte vill, jag tvingar dej då inte. jag tycker bara det är så för j*vla trist att folk ska tro på media. Dom förstorar alltid saker för att allt ska låta så dramatiskt och det gäller ju allt som skrivs. tycker det är sjukt att man kan smutskasta något så som dom gör. med hundraser...
Jag litar mer på vår hund än en människa..