• vampyria2

Är det okej att googla nya bekantskaper?

Läste just i en tråd om att folk faktiskt googlar på folk de håller på att lär känna och jag blev lite förvånad över att folk gör sånt, så nu vill jag veta om ni gör det Drömmer

Ni får gärna skriva om varför ni gör det eller inte gör det i tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-08 01:24
    Ah en bra poäng som jag har missat är faktiskt att skriva är att vad jag är ute efter i min TS egentligen är inte om man googlar efter nummret eller edressen till någon, det är som att slå i telefonkatalogen faktiskt MEN det jag är ute efter är snokandet när man aktivt går in för att se vilken inkomst människan har och den har skulder, kollar om det finns något skvaller om den, har den varit otrogen tidigare, har den gjort något annat jag inte gillar...det är sån info jag har svårt fö.r att acceptera, vissa saker måste få ha sin tid och allt är inte så som man läser det på nätet och då kan det vara skjystare att låta människor få en chans att berätta såna saker i sin tackt tycker jag.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att googla nya bekantskaper?
  • HäckHäxan

Nu var jag tvungen att googla mig, samma konstnär som alltid Tog mitt andra namn, zipp nada, fick dock träffar på massor av folk med mitt namn på eniro, kollade där och till slut hittade jag mig. Fast på en adress jag hade för kanske 10 år sen, känns inte så aktuellt

Så länge det finns män, kommer min fitta fortsätta sava.
  • An0nym0us

Ehm...vad exakt kan man hitta på ratsit 

• Effie
    An0nym0us skrev 2012-01-08 00:29:26 följande:
    Ehm...vad exakt kan man hitta på ratsit 
    Man kan se om folk är gifta/sambos. Och jag tror att man kan kolla inkomst och betalningsanmärkningar också.
  • Regnig måndag
    Effie skrev 2012-01-08 00:26:07 följande:
    Jag antar att allt det här beror på att folk överlag har fläkt ut sig själv (bloggat, twittrat, postat foton etc) för mycket om sig själva och nu har insett att det som hamnar på nätet stannar på nätet. Tuff skit, men jag tycker faktiskt att man får skylla sig själv.

Klart det är kul att googla folk. Särskilt i dessa tider när alla försöker måla upp perfekta fasader.
    Tycker det är ett märkligt fenomen att människor inte vill ta ansvar för det de gör, att de inte tycks fatta att allt man gör leder till konsekvenser på ett eller annat sätt. Jag undrar vad som gick snett i uppfostran?

Självklart är det ok att googla på offentliga uppgifter. 
    Gillar man inte det fläker man inte ut sig på nätet, så enkelt är det.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • vampyria2
    Effie skrev 2012-01-08 00:12:51 följande:
    Men det beror väl på hur man gör och vad man är ute efter.
    Jag har googlat upp kollegor och folk som jag har mött på konferenser för att få fram saker de har skrivit (forskningsartiklar) och kontaktuppgifter.
    Har googlat efter bloggar i fall när folk har pratat om att de har bloggat.
    En gång googlade jag en kille som jag skulle dejta, för att kolla att han inte var gift. Det var han!
    På mitt tidigare jobb brukade vi googla folk som sökte jobb hos oss, för att se vad de var för typer.

Tydligen är jag en psychostalker enligt folk i den här tråden.
    Som sagt - jag tror inte ett smack på folk som påstår att de aldrig har gjort det.
    efter som man inte kan lita på de sakerna man hittar på nätet så tycker jag faktiskt inte att det är okej. Tex de som söker jobb hur kan du veta att den infon du får om dem är sanna?
    Är en stor skillnad om man letar efter en blogg som någon har berättat om eller något som de har gjort och lagt ut på nätet för att folk ska läsa dem än att försöka ta reda på hur folk är, det är oftast väldigt missanvisande.

Tex om vi går till mig själv så skulle du kolla upp mig och tex mitt nick här i från så skulle du få en uppfattning om mig som inte alls stämmer, jag är nog mycket hårdare på nätet än IRL, kan till och med ibland gå i debater med åsikte som jag absolut inte står fö.r bara för att jag gillar att dra saker till sin spets. Vore jäkligt synd om folk trodde att jag var sån för jag är faktiskt en ganska trevlig tjej egentligne

Sen får du tro vad du vill men jag har aldrig googlat på någon, har aldrig ens tänkt tanken....eller jo jag har googlat på mig själv faktiskt men aldrig någon annan, det de vill att jag ska veta får jag nog reda på ändå och är de ena fula fiskar så får jag troligtvis reda på det ändå.
  • An0nym0us
    Effie skrev 2012-01-08 00:30:11 följande:
    Man kan se om folk är gifta/sambos. Och jag tror att man kan kolla inkomst och betalningsanmärkningar också.
    Obehagligt...tycker inte om offentlighetsprincipen.
    Det är en sak om man själv lägger ut sig på internet med bloggar,fb osv men såna personliga uppgifter som man inte bett om tycker jag är fel  
  • vampyria2

Som sagt jag håller med när det gäller bloggar m.m är man så korkad att man fläker ut sig på det viset då kan man räkna med att folk får reda på det.
    Det jag har svårt för är folk som kollar upp andras inkomster och om de har betalningsanmärkninga, det är att gå ö.ver grännsen stort.

Jag träffade min kille för ett år sedan och jag har aldrig ens tänkt tanken att kolla upp om han var gift, rik, fattig m.m  det skulle kännas som att jag misstror honom och inte litar på det han säger och för mig är respekt och till lit A och O i ett förhållande. Ärligt talat jag vet inte ens nu hur mycket han tjänar och vill inte veta det heller, jag älskar honom för den han är inte för vad han tjänar Drömmer

• vampyria2
    An0nym0us skrev 2012-01-08 00:33:18 följande:
    Obehagligt...tycker inte om offentlighetsprincipen.
    Det är en sak om man själv lägger ut sig på internet med bloggar,fb osv men såna personliga uppgifter som man inte bett om tycker jag är fel  
    Håller helt med dig, jag tycker att det är skrämmande att folk tar så lätt på det och inte frstår vilka övertrammp det är att leta reda på sån info på folk Obestämd
  • Milkina cerka

Googlar (o. kollar med Ratsit när det går) om det känns befogat.
    Senast jag Googlade en person var det en som skulle hjälpa mig att förmedla pengar till min bror i mitt ursprungsland.
    Kom inte fram något mer revolutionerande än att personen verkar vara en känd konstnär där, och pengarna, ja de kom fram till den som avsågs(fick både bildbevis o. att det sas på skype.)

? Bibeln är Guds ord genom människors ord i historien ?
  • Fredagsmus

Jag svarade nej.

Jag tror aldrig att jag googlat någon ny bekantskap eller någon jag har en relation med. Då tycker jag bättre om att prata med dom och fråga tusen frågor.

Däremot kan jag googla på vissa jag inte träffar längre för jag blir nyfiken "vad hände med..." Där snackar vi cyberstalking! ;)

Som någon skrev kan jag gå genom google för att jag glömt vad personens blogg hette. Men jag tror inte det var det ts menade? 

Svar på tråden Är det okej att googla nya bekantskaper?