• vampyria2

Är det okej att googla nya bekantskaper?

Läste just i en tråd om att folk faktiskt googlar på folk de håller på att lär känna och jag blev lite förvånad över att folk gör sånt, så nu vill jag veta om ni gör det Drömmer

Ni får gärna skriva om varför ni gör det eller inte gör det i tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-08 01:24
    Ah en bra poäng som jag har missat är faktiskt att skriva är att vad jag är ute efter i min TS egentligen är inte om man googlar efter nummret eller edressen till någon, det är som att slå i telefonkatalogen faktiskt MEN det jag är ute efter är snokandet när man aktivt går in för att se vilken inkomst människan har och den har skulder, kollar om det finns något skvaller om den, har den varit otrogen tidigare, har den gjort något annat jag inte gillar...det är sån info jag har svårt fö.r att acceptera, vissa saker måste få ha sin tid och allt är inte så som man läser det på nätet och då kan det vara skjystare att låta människor få en chans att berätta såna saker i sin tackt tycker jag.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att googla nya bekantskaper?
  • Effie
    vampyria2 skrev 2012-01-08 00:32:08 följande:
    efter som man inte kan lita på de sakerna man hittar på nätet så tycker jag faktiskt inte att det är okej. Tex de som söker jobb hur kan du veta att den infon du får om dem är sanna?
    Är en stor skillnad om man letar efter en blogg som någon har berättat om eller något som de har gjort och lagt ut på nätet för att folk ska läsa dem än att försöka ta reda på hur folk är, det är oftast väldigt missanvisande.

Tex om vi går till mig själv så skulle du kolla upp mig och tex mitt nick här i från så skulle du få en uppfattning om mig som inte alls stämmer, jag är nog mycket hårdare på nätet än IRL, kan till och med ibland gå i debater med åsikte som jag absolut inte står fö.r bara för att jag gillar att dra saker till sin spets. Vore jäkligt synd om folk trodde att jag var sån för jag är faktiskt en ganska trevlig tjej egentligne

Sen får du tro vad du vill men jag har aldrig googlat på någon, har aldrig ens tänkt tanken....eller jo jag har googlat på mig själv faktiskt men aldrig någon annan, det de vill att jag ska veta får jag nog reda på ändå och är de ena fula fiskar så får jag troligtvis reda på det ändå.
    Tja, de som har sökt jobb har ofta haft sina universitetsuppsatser på nätet. De säger en hel del om personens intellektuella rörlighet.

Hur du väljer att framträda på nätet är ditt aktiva val. Om du är otrevlig här säger det ju en hel del om dig. Varför skulle du vara det om det inte hade något alls med din personlighet att göra?

Har du aldrig letat efter en persons kontaktuppgifter ens? Träffar du aldrig folk IRL som du vill kontakta igen?

Håller för övrigt med om att personers inkomster och dyl. är totalt ointressanta.

De senaste personerna jag har googlat efter har varit för att få fram kontaktuppgifter.
  • Regnig måndag
    vampyria2 skrev 2012-01-08 00:39:27 följande:
    Håller helt med dig, jag tycker att det är skrämmande att folk tar så lätt på det och inte frstår vilka övertrammp det är att leta reda på sån info på folk Obestämd
    Principen som sådan är en förutsättning för en fungerande demokrati.

Däremot är den inte helt anpassad till det elektroniska samhället men å andra sidan rör det sig en del på det området. Så vitt jag vet finns det inte längre ett enkelt sätt att ta reda på tex betalningsanmärkningar utan att berörd person får reda på det, men jag kan minnas fel.

När ratsit introducerades kunde man kolla rubbet, idag bara folkbokföringsort och civilstånd dock inte med vem personen är gift med. Om jag inte minns helt galet ville de fortsätta med fri info till alla men hindrades av Datainspektionen.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Effie
    An0nym0us skrev 2012-01-08 00:33:18 följande:
    Obehagligt...tycker inte om offentlighetsprincipen.
    Det är en sak om man själv lägger ut sig på internet med bloggar,fb osv men såna personliga uppgifter som man inte bett om tycker jag är fel  
    Ja, jag kommer ihåg när ratsit lanserades. Alla satt och kollade upp vad grannar och kompisar tjänade.
    Inkomster har väl iofs alltid gått att ta reda på via taxeringskalendern. Antar att det är inbrottstjuvarnas bästa arbetsredskap.

Jag stör mig nog mest på att det är så lätt att få fram adresser. Förr i tiden kunde man välja att ha hemligt telefonnr och då fanns man inte med i telefonkatalogen. Idag finns typ alla med på ratsit. Lagom kul för folk som jobbar som lärare och på fängelser t.ex.
  • Bragdoll

Nää inkomster har jag aldrig kollat upp.. 
    Men lite känsla för ämnet vill man ju ha om man hänger på en dejtingsida naturligtvis. Inte fan vill jag bli uppsökt av en rabiat fru för att hennes gubbe bestämt sig för att det är en god idé att hitta tjejer att vara otrogen med på dejtingsidor.

• Polly S

självklart är det OK att googla men jag kan inte påminna mig att jag varit intresserad nog att göra det. (dejtade man nu vore det nog en annan sak)

• HäckHäxan
    Vladjie skrev 2012-01-08 00:48:07 följande:

Vadan den ledsna gubben? {#emotions_dlg.flower}
    Så länge det finns män, kommer min fitta fortsätta sava.
  • Polly S
    vampyria2 skrev 2012-01-07 14:15:06 följande:
    Jag känner att det ärlige respektlöst påminner om att rota i folks byrålådor m.m när man är hemma hos dem. Samma sak jag skulle aldrig kolla min killes mobil, mail m.m för är det saker han vill att jag ska veta så berättar han nog det för mig när det känns bekvämt för honom, samma med nya vänner. Visst de saker man själv har skrivit om på nätet är ju till för alla men det kan även finnas saker man själv inte vill ska finnas där och då ör det att snoka för mycket, tycker jag :p

byrålådor, mobiler och mail är för mig inte jämförbart med vad som finns offentligt på nätet. vad är det du menar att man kan hitta för opålitligt material?
  • vampyria2

Ah en bra poäng som jag har missat är faktiskt att skriva är att vad jag är ute efter i min TS egentligen är inte om man googlar efter nummret eller edressen till någon, det är som att slå i telefonkatalogen faktiskt MEN det jag är ute efter är snokandet när man aktivt går in för att se vilken inkomst människan har och den har skulder, kollar om det finns något skvaller om den, har den varit otrogen tidigare, har den gjort något annat jag inte gillar...det är sån info jag har svårt fö.r att acceptera, vissa saker måste få ha sin tid och allt är inte så som man läser det på nätet och då kan det vara skjystare att låta människor få en chans att berätta såna saker i sin tackt tycker jag.

• Bragdoll

Jaha, i så fall har jag aldrig googlat någon vad jag vet.
    Inte annat än kändisar då möjligen. Eftersom jag är löjligt intresserad av skvaller.. förlåt..  

Svar på tråden Är det okej att googla nya bekantskaper?