Sjuksköterskestudenter!
Du kan börja söka arbete flera månader innan du går ut...
Kämpa kämpa :D
Tror du att arbetsgivaren kommer att höja lönerna för oss sjuksköterskor (studenter och de som redan är klara) när du har en sådan inställning att du tackar ja till 21 000???? Det är sådana som dej som kan göra att hela upproret går i kras och att det inte blir någon ordning. De som jobbar och studenterna är de som har övertaget, som kan kräva högre löner, inte arbetsgivaren. De är i stort behov av sjuksköterskor och kommer att vara beredda att ge vad som helst, det kan jag garantera dig! Även i Skåne! I Ystad som ju ligger i Skåne har knappt några sjuksköterskor i sommar, så där kan de kräva och de blir ju knappast bättre ju mer tiden går, snarare sämre för arbetsgivarna. Ni som har några år kvar, det är ni som har guldläge att redan nu engagera er i lönerna! Och ni är även de som har störst chans att få igenom en ingångslön på 25 000kr. Men om man har inställningen att "jag nöjer med med 21 000kr för det är de jag kan få" då hade man liga gärna kunnat jobba kvar som usk, på ica eller vart man nu jobbar! Som sjuksköterska har man ett enormt stort ansvar, tuffa arbetstider, stressiga dagar etc etc och man är värd så mycket mer än 21 000kr! Vi är värda minst 30 000kr! I Norge så får nyutexade mellan 28 000nok - 32 000 nok/månaden, som nyutexad, vilket är mellan 30 000sek - 38 000sek! Det är de ni studenter ska sträva efter! Alla ska sträva efter det!
Ja klart det vet jag :) kommer söka hur många som helst, som jag alltid gör när jag söker jobb.
Dåså, kräv minst 25-26 eller 27 000kr beroende på när du går ut! Du kommer med all säkerhet att få minst 25 000kr
Någon som hört något om det har gått att få igenom kraven inom landsting? Redan nu hör jag hur de (sjukhusen) garderar sig och deklarerar att mer än ca 22000 inte kommer att bli aktuellt utan vurmar om deras egna system med poäng och allt vad det är.
Än så länge har jag bara hört att det går inom psykiatri och äldreomsorg. Men det är ju inte det jag vill jobba med när jag är klar..
Har precis fått reda på att sista förkunskapskursen inför sista VFU-kursen är godkänd