• Thyla

Sjuksköterskestudenter!

Chetti skrev 2013-09-28 21:18:55 följande:
    Vart hittar man gamla tentor att titta på? Vi har tillgång till en men hade varit bra att kolla på flera.

Bra tips med extrajobb som undersköterska. Jag är tjänstledig från mitt jobb men tanken är att säga upp mig sista året och jobba extra inom vården.

Tack för alla bra tips! guldvärt    

Våran skola har en länk som heter tidigare tentamen.
    Din borde ha något liknande.

Annars kan man begära allmän uppgift på en annan elevs tenta. Har bara gjort detta efter tenta,
    Vet ej om man kan göra detta innan tenta på tidigare kurs, men borde gå.

• Flashbulb

Hur pluggade ni inför NKSE? Vi har fått en frågebank på 34 sidor med allt från T1. Jag har hört vissa som inte pluggat något inför denna tenta, medan andra som råpluggat. Berätta om sårläkningsprocessens 3 olika delar är väl inget man kommer ihåg.

• Helia

Hej hej.

Jag har sökt utbildning till ssk i Örebro, Karlstad och på distans men har inte gjort högskoleprovet ännu.

Vad ligger antagningspoängen på?? Är så himla nervös för provet men hoppas det går bra då jag läst till Ma3B, SvB och EnB med bra betyg. Men jag ska repetera lite matte känner jag.

Sen är det en oändlig väntan till december.

• fucktard
    Flashbulb skrev 2013-09-30 09:40:00 följande:
    Hur pluggade ni inför NKSE? Vi har fått en frågebank på 34 sidor med allt från T1. Jag har hört vissa som inte pluggat något inför denna tenta, medan andra som råpluggat. Berätta om sårläkningsprocessens 3 olika delar är väl inget man kommer ihåg.
    Jag körde stenhårt på att titta igenom alla gamla föreläsningar från sjukdomsläran (vi hade allt inspelat och sparat) och sen göra gamla tentor för att se hur de tänkte. Ett tips är att inte snöa in allt för mycket på ALLA sjukdomar - tänk de vanliga ist.
    If you wanna do it, do it right.
  • Flashbulb
    fucktard skrev 2013-09-30 18:42:28 följande:
    Jag körde stenhårt på att titta igenom alla gamla föreläsningar från sjukdomsläran (vi hade allt inspelat och sparat) och sen göra gamla tentor för att se hur de tänkte. Ett tips är att inte snöa in allt för mycket på ALLA sjukdomar - tänk de vanliga ist.
    Tack! Jo frågorna är rätt ytliga vilket jag tycker är bra. Tentan är inte på mer än 11-12 frågor men vettiga sådana. Den är den 15 nov tror jag. Tror jag ska börja plugga nu i helgen. Vet inte om jag ska göra frågebanken, den tar upp allt vi har lärt oss typ.
    Skillnaden mellan Arteriell och venös bensår. Inget jag kommer ihåg, men en gammal tentafråga.  Känns som man inte kan ett efter sommaren. Sen håller man på att skriva C-uppsats nu. Man tappar. Men men, ska sluta babbla. Bara ta de lugnt, det mesta sitter ändå i bakhuvudet, bara att repetera.
  • MammaTillMy11

Igår och idag har vi haft praktiska övningar - Venprovtagning, sondsättning, injektioner, katetersättning, PVK , infusion och omläggning CVK. :D Satan så kul det är!! :D Längtar ännu mer till praktiken nu.. 

♥ My 110124 - http://mysansfamily.blogg.se
  • LazyMama

Ni som studerar på distans, hur många timmar lägger ni i snitt per dag på era studier? Förstår att det varierar men på ett ungefär.

• Mosaik

Idag har jag gjort en tenta i läkemedelsräkning. Känner mig rätt säker men nu hoppas jag bara att inga kommatecken eller nollor kommit på fel plats av slarv. Några veckors väntan på svar blir det nu. Hur har det gått för er andra med matten?

Här är en jättebra sida att kika på när man ska komma igång:

http://sjk.ankeborg.nu/2013/02/01/bli-kung-pa-lakemedelsberakning.html

• Tillsammans4

Min basgrupp frågade vår handledare för någon dag sedan eller två om råd då vi alla är sjukt osäkra på vilka sjukdomar vi ska ta lägga extra mycket energi på inför tentan i november. Handledaren svarar i liknande stil "Ni får överplugga och med tur så kommer det ni pluggat på tentan". Say whaaaat? xD Jaha, skit i om det finns övningstentor, om det finns någon form av riktlinjer så att vi inte behöver ta med ALLA magtarmsjukdomar, ALLA former av cancer etc etc.. Vi ska förlita oss på tur. :P Kändes lite som ett skämt för att vara ärligt men hen var stenallvarlig.  Får fortsätta plugga det som lagts mest tid på under föreläsningarna och "med tur så kommer det på tentan." :P

• H2O Mineral
    Tillsammans4 skrev 2013-10-05 12:31:10 följande:
    Min basgrupp frågade vår handledare för någon dag sedan eller två om råd då vi alla är sjukt osäkra på vilka sjukdomar vi ska ta lägga extra mycket energi på inför tentan i november. Handledaren svarar i liknande stil "Ni får överplugga och med tur så kommer det ni pluggat på tentan". Say whaaaat? xD Jaha, skit i om det finns övningstentor, om det finns någon form av riktlinjer så att vi inte behöver ta med ALLA magtarmsjukdomar, ALLA former av cancer etc etc.. Vi ska förlita oss på tur. :P Kändes lite som ett skämt för att vara ärligt men hen var stenallvarlig.  Får fortsätta plugga det som lagts mest tid på under föreläsningarna och "med tur så kommer det på tentan." :P

Antar att du menar NKSE tentan. De vanligaste sjukdomarna är bra att plugga på. Sedan finns det övningstentor, gamla tentor som cirkulerar runt.
    Jag är inte samma som Mineralvatten/Elin 885!
Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!