• Nessie84

Sjuksköterskestudenter!

På RKH har vi 37 veckors VFU!

T2: 5 veckor (geriatrik)

T3: 8 veckor (somatisk vård)

T4: korta placeringar, sammanlagt 12 veckor (akutsjukvård, psyk, Gyn och barnsjukvård)

T5: 6 veckor (primärvård + valbar)

T6: 6 veckor

• Tillsammans4
    Chetti skrev 2013-11-14 12:54:24 följande:
    Jag går ju också på Ersta T1. Känner du inte att du vill ha mer prakiska kurser?! Visst det är bra med teorier men i verkligheten är det inte viktigare att vara mer praktiskt förberedd!?
    Nu i T3 har vi haft så mycket praktiska kurser och lärande! Det var väldigt skönt att faktiskt ha teori från T2 och T1 i grunden innan vi fick testa så mycket i praktiken och kunna återkoppla teori med praktik antingen med en annan kurskamrat eller med ens handledare. Kände lite som du när jag började också men det löste sig ändå måste jag säga. :) Redan under T2, på praktiken där, kommer du att få testa på med både sprutor och katetrar! Säg bara till på praktikplatsen att du gärna vill göra sånt så kommer du få göra så mycket att du tröttnar! :P

---

Redan nu på måndag (andra veckan av praktiken) så ska jag få gå på operation alltså vara med från att man tar ner patienten till operation, vara med under operationen, vara med på uppvaket för att sedan ta med patienten tillbaka till sin avdelning. Nervös men glad! :D 
  • Tillsammans4

På Ersta TROR jag att det ser ut såhär gällande praktiken:

T2 - 6 veckors äldreomsorg (äldreboende, demensboende, långtid/korttid)
    T3 - 5 veckor somatisk vård (kirurgi eller medicin) 
    T4 - 5 veckor somatisk vård (kirurgi eller medicin) 
    T5 - 5 veckor palliativ vård (vård i livets slutskede)
    T6 - 5 veckor primär vård (MVC, BCV) + 5 veckor psykiatri

Gott och väl tycker jag, det är skönt med både VFU och att få vara i skolan med föreläsningar. :)

• Tillsammans4

Chetti
    Du kommer i termin 2 att få börja med att få gå på KTC, kliniskt tränings centrum, där du först får handledning och undervisning i olika moment (exempelvis kateter, CVK, PVK etc) för att sedan få kunna öva och leka med det varje dag om du än så önskar vilket är väldigt skönt. Teorin måste man plöja sig igenom och på T2 kommer praktiken komma fram. På praktiken kan du få öva på "riktiga" människor vilket är lite annorlunda, dom är inte alla så tålmodiga som en kurskamrat eller en provdocka kan vara. ;)

• MammaTillMy11

Så här ser VFU'n ut på MDH:

T2 - 5 veckor  (äldreboende eller sjukhus)
    T4 - 10 veckor (8 veckor sjukhus (kirurgi/medicin och 2 veckor akutplacering (akuten, IVA, HIA, MAVA, anestesi)
    T6 - 16 veckor (sjukhus, primärvård, psykiatri, äldreboende)

Grattis till er alla som har klarat tentor , sån himla skön känsla! :D

♥ My 110124 - http://mysansfamily.blogg.se
  • Chetti

Tillsammans4: Tack så mycket för infon! Jag blir bara mer taggad av dina inlägg! =D

Åh, vad kul med operation och allt vad det innebär!

blääääääääääää
  • Flashbulb

Hur gick tentan för er T6or idag? Jag vart lite irriterad på att många utav frågorna hade de redan angivit många utav alternativen för omvårdnad.   Tex, hur gör du tillväga vid ett standardiserat blodtryck förutom att ta id kontroll, vila i 5 min innan tagning och fråga om pat druckit kaffe, te eller rökt inom 30 min.   Det var många frågor där det var mkt förutom, förutom.. så vart det inga många alternativ kvar.  Räknade mina poäng till 35, G låg på 33. Sedan får man se om vissa svarsalternativ godkänns eller inte...

• aronnax
    Flashbulb skrev 2013-11-15 15:44:02 följande:
    Hur gick tentan för er T6or idag? Jag vart lite irriterad på att många utav frågorna hade de redan angivit många utav alternativen för omvårdnad.   Tex, hur gör du tillväga vid ett standardiserat blodtryck förutom att ta id kontroll, vila i 5 min innan tagning och fråga om pat druckit kaffe, te eller rökt inom 30 min.   Det var många frågor där det var mkt förutom, förutom.. så vart det inga många alternativ kvar.  Räknade mina poäng till 35, G låg på 33. Sedan får man se om vissa svarsalternativ godkänns eller inte...

Jag tror det gick bra. Men vad dom anser är rätt är inte lätt att veta. Det kändes rätt okay i alla fall, Blev "lurad" på en 3poängare där man skulle skrivit om omvårdnadsåtgärder och jag skrev nog mer medicinska- tyvärr!

Sedan den óm uppvaket, det har vi inte pratat nästan något om faktiskt.    Om pre och postopvård, men inte på UVA. Jaja, lycka till i alla fall!

Men va TRÖTT man är efteråt då! Vill bara sova!

• Flashbulb
    aronnax skrev 2013-11-15 16:11:49 följande:

Jag tror det gick bra. Men vad dom anser är rätt är inte lätt att veta. Det kändes rätt okay i alla fall, Blev "lurad" på en 3poängare där man skulle skrivit om omvårdnadsåtgärder och jag skrev nog mer medicinska- tyvärr!

Sedan den óm uppvaket, det har vi inte pratat nästan något om faktiskt.    Om pre och postopvård, men inte på UVA. Jaja, lycka till i alla fall!

Men va TRÖTT man är efteråt då! Vill bara sova!

Vi har heller inte pratat något om UVA. Jag satt alla 4 timmar kan jag säga. Första gången under hela utbildningen.  Det är osäkert vad dom vill ha för svar.. men tex vad är känneteckande för en sårinfektion? De ville ha rodnad, svullnad, värme, smärta. Jag skrev svullad och rodnad men även illaluktande sår, vätskande.. kan ju vara många alternativ.  Våra lärare berättade att de olika svarsalternativen oftast godkänds om det ej avviker för mkt.  Hoppas att vi fixar det!
Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!