• Flashbulb

Sjuksköterskestudenter!

Mosaik skrev 2013-11-16 14:31:44 följande:

Tack för smygtitten! Hur många frågor är tentan på ungefär?? Får man göra omtenta mer än en gång och är det någon som vet hur statistiken ser ut på att klara vid första försöket?

Del 1 kirurgi 12 frågor. Del 2 medicin - 16 frågor. Sammanlagt 50 p . Godkänt 33 p.  Det är bara 1 och 2 poängsfrågor.
    Det är en omtenta i december och en i Januari bara för att man ska hinna göra klart den och gå ut i arbetslivet. Missar man får man vänta till våren. Man får svar från tentan på 2v, går ganska fort.
    Ja, den statistiken fanns någonstans. Har för mig att halmstad har lägst andel som kuggar. 2% jämfört med andra universitet där den siffran ligger mellan 20-30%. Tror mkt handlar om upplägget av kurserna. Vissa orter går mer in i patofysiologin i sjukdomarna med symtom och diagnos istället för omvårdnadsåtgärden vid en viss sjukdom.
  • H2O Mineral
    Vackert skrev 2013-11-16 15:35:37 följande:
    Fanns väl 3 p frågor också?
    Läkemedelsfrågorna brukar vara 3 poäng på. 
    www.familjeliv.se/Forum-26-448/m71594591.html
  • aronnax

Den frågan om KLL, jag fick släpp och kom inte ihåg KRONISK utan skrev bara ?? Lymfatiskt leukemi, tror ni man får en halv poäng??

Har inte hört förkortningen förut, har ni läst om det?  

• Flashbulb
    aronnax skrev 2013-11-17 20:45:23 följande:
    Den frågan om KLL, jag fick släpp och kom inte ihåg KRONISK utan skrev bara ?? Lymfatiskt leukemi, tror ni man får en halv poäng??

Har inte hört förkortningen förut, har ni läst om det?  
    Jag skrev bara leukemi, hoppas på ett halvt poäng också. Vi läste om alla olika blodsjukdomar i den stora medicinkursen man läser i termin 3. Så det där var jag kände igen KLL men inte vad det riktigt hette.  Jag vet att en tjejkompis som gjorde den här tentan förra året fick fel när de undrade över vilka symtom en person måste ha för att kunna klasses som parkinson. Hon skrev skakningar, men det fick hon fel för eftersom att det rätta ordet de ville ha var tremor... så jag vet inte hur hårda dom är på rättningen men förhoppningsvis får vi nog 0.5 poäng.
  • aronnax
    Flashbulb skrev 2013-11-17 20:53:40 följande:
    Jag skrev bara leukemi, hoppas på ett halvt poäng också. Vi läste om alla olika blodsjukdomar i den stora medicinkursen man läser i termin 3. Så det där var jag kände igen KLL men inte vad det riktigt hette.  Jag vet att en tjejkompis som gjorde den här tentan förra året fick fel när de undrade över vilka symtom en person måste ha för att kunna klasses som parkinson. Hon skrev skakningar, men det fick hon fel för eftersom att det rätta ordet de ville ha var tremor... så jag vet inte hur hårda dom är på rättningen men förhoppningsvis får vi nog 0.5 poäng.

Oj, det var hårt, även om tremor är det medicinska ordet så är det ju samma sak.. Jaja, vi får väl se.

Dom har tydligen några som måste vara med   för full pott, men annars känns det som att det beror på hur de rättar och det känns väl sådär..
  • H2O Mineral
    Flashbulb skrev 2013-11-17 20:53:40 följande:
    Hon fick nog fel för att tremor redan var med om exempel, dvs det fick man inte skriva. 
  • Vackert

Chansade på KLL och skrev rätt. Helt sjukt ju.

• H2O Mineral
    Emmeliina skrev 2013-11-18 16:30:41 följande:
    Får man reda på resultatet efter nkse så snabbt?
    Ja
Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!