FAS3.
Någon mer som snart går in i Fas3 och vill diskutera detta vidare? Tankar, funderingar, RÄTTIGHETER...
Kanske veta att man inte är ensam i denna hopplösa situation...
Hör av er!!
Någon mer som snart går in i Fas3 och vill diskutera detta vidare? Tankar, funderingar, RÄTTIGHETER...
Kanske veta att man inte är ensam i denna hopplösa situation...
Hör av er!!
Så yimby, du har fortfarande ingen lösning på vad som hjälper personer som i 3 år varit arbetslösa.
Mats Atari: jar är förbluffad över att du tycker det är ett straff att arbeta i en idell förening. Min mor har arbetat i ideell förening i 15 år tack vara stöd från AF sk lönebidrag som kompenserar hennes funktionhinder. Du uppfattar alltså att min mor som arbetat istället för att vara hemma och sysslolös pga av funtionhinder (för 30 år sedan satt sådana som hon på institution, i andra länder göms de av familjen pga skam) som straffad. För min mor är det där frihet, att vara ute och arbeta och vara en del av samhället. Du verkar helt missförstått både samhällstjänst och FAS3 syfte, inget av det är straff utan vägar att komma på rätt bana. Herregud, så de tränare som varje kväll tränar våra ungdomar i olika föreningar, de gör det som straff, det är kränkande att vara aktiv i röda korset? Suck.
Och sen pensionera? 30 åringar? Friska 45 åringar som har otur på arbetsmarkanden eller ett dolt funktionhinder, varför ska itne de ha samma chans att försörja sig som du och jag? Jag har träffat många pigga 60 plus som absolut inte vill pensionera sig bara för de har blivit arbetslösa. Ska du ringa runt till dem och säga: sorry, du hade din chans men nu när du blev av med jobbet och det är bra några år kvar så skiter vi i dig, gå på dålig pension du, blir du deppig av att vara hemma? jaha, synd, vi lägger inte mer pengar på dig, du är för gammal"
Som vanligt; vad ska de som varit arbetslösa i 3 år få för stöd? Jag tycker att FAS3 grundtanke att man ska ut på jobb är korrekt, men jag tycker som jag skrivit i var enda inlägg att det är för dåligt betalt och vad trollizz skriver om att inte kunna ta ut sin semester är också oehört fel. Och MatsAtari, det är semester hon arbetat in på sitt arbete, som hon har deltid tillsammans med sin FAS3 plats.
Trolizz, jag kollade med AF. Om du har fast anställning med fast schema ska du kunna ta ut semestern, det samma om du är i FAS 3 på deltid dvs att du har ett deltidbestlut inte att du har ett heltidsbestlut och att du sedan går i från för arbete. Problemet är om du är anställd på timmar och har ett FAS3 bestlut på heltid, då hamnar du i den här situationen att du ska få ut semesterersättnignen som pengar och inte kan ta dina semesterdagar. (vilket fortfarande jag tycker är konstigt men men) Detta besked fick jag av kundtjänst så om du har fast tjänst och fasta tider och/eller deltidsbeslut på FAS 3 så kan det vara värt att ta det en vända till med din handläggare (eller dennes chef)
Som en del av samhälletsomendelavsamhälletsomendelavsamhället...vilket mantra!
Jag skulle vilja ha mer och starkare starta eget-bidrag och för individen skräddarsydda utbildningar hellre än pysslasomendelavsamhället-bidrag.