• trollizz

FAS3.

Någon mer som snart går in i Fas3 och vill diskutera detta vidare? Tankar, funderingar, RÄTTIGHETER...
    Kanske veta att man inte är ensam i denna hopplösa situation...

Hör av er!! Glad

• Svar på tråden FAS3.
  • yimby
    Bolaget skrev 2012-02-04 10:51:06 följande:
    Vad man än tycker om fas 3 finns ju ingen anledning att överdriva läget. En placering får bara vara 2 år så att hon skulle varit 5 år på samma ställe är fullständigt orimligt.

ersättningen är samma som a-kassa, eller 65% av den eftersom man gått arbetslös så länge. får hon bara ut 4000 så har hon ju inte heller jobbat fullt innan hon blev arbetslös och då är det ju inte systemet i sig utan hennes egen tidigare arbetssinsats som ger en låg ersättning. Tänkbart är ju också att hon inte varit med i A-kassan men även det är ju hennes eget beslut inte något staten ska lastas för 
    Inte alls. Hon har jobbat i hela sitt liv innan, i ca 35 år. På posten, som kassörska. Sen bolagiserades posten, hon fick gå, blev långtidsarbetslös och hamnade till sist i FAS 3. Tyvärr.
  • Anna Paulita
    yimby skrev 2012-02-04 22:04:37 följande:
    Inte alls. Hon har jobbat i hela sitt liv innan, i ca 35 år. På posten, som kassörska. Sen bolagiserades posten, hon fick gå, blev långtidsarbetslös och hamnade till sist i FAS 3. Tyvärr.

Hon kan i vilket fall omöjligt varit en del av fas 3 i 5 år då fa3 fyller 5 år i juli.
  • Bolaget
    yimby skrev 2012-02-04 22:04:37 följande:
    Har hon varit arbetslös sedan posten bolagiserades så har hon varit arbetslös i nästan 20 år så det kan vi väl aldrig tro.

Det finns väl ingen som ifrågasatt att hon finns i FAS 3 idag, däremot har vi påpekat att du överdriver eftersom man inte kan vara på samma FAS3 i mer än 2 år samt att någon ersättning på 4000 i månaden inte existerar utan ersättningen är avhängig din A-kassa.
  • yimby

Vill ni att jag frågar min kompis nästa gång vi fikar om exakta omständigheter?

• Argo
    aussie skrev 2012-01-19 00:06:11 följande:
    Inte själv, men en väninna (mammas kompis egentligen) är där. Hon jobbade på posten tidigare, men de har sparkat folk och tar bara in via bemanningsföretag (vilket kostar dem mer i slutändan). I alla fall, min väninna fick Fas 3 jobb på bibliotek, har jobbat där nu i fem år, får ut 4000 i månaden, jobbar heltid. Hon är 58 år.
    En rutten skandal, om du frågar mig.
    Frågar du henne får du samma svar. Hon känner inte alls att det öppnat upp nya möjligheter, hon känner sig bara utnyttjad.
    Fas 3 startade 2009. Det är 2012 nu.

På tal om "din väninna" då och hennes "fem år".
  • yimby

Är det "2012"? nu? Aha, jag ska upplysa "min" väninna.

Tack  för "informationen" "Argo".

• Anna Paulita
    Argo skrev 2012-02-05 11:18:29 följande:
    Fas 3 startade 2009. Det är 2012 nu.

På tal om "din väninna" då och hennes "fem år".

2007 i juli står det på Arbetsförmedlingens hemsida.
  • jaghopparhögt
    Anna Paulita skrev 2012-02-05 16:11:02 följande:
    2007 i juli står det på Arbetsförmedlingens hemsida.
    Har inte det att göra med att det tar ett par år innan man är i fas 3? Så i praktiken fanns det ingen i fas 3 förrän 2009?
  • Argo
    yimby skrev 2012-02-05 11:31:10 följande:
    Är det "2012"? nu? Aha, jag ska upplysa "min" väninna.

Tack  för "informationen" "Argo".
    Ja, hurvida hon nu ens finns, eller om det bara var en normal, lite lagom överkryddad, historia som folk tar till när de försöker bräcka varandra i att spy på Fas 3.
Svar på tråden FAS3.