• Bonanza

Kan ALLA lära sig springa?

Av någon idiotisk anledning har jag fått för mig att jag efter sommaren ska kunna springa 5 kilometer och jag har även skaffat en app för ändamålet.

Nu till problemet: jag kan inte springa! Jag har aldrig någonsin kunnat springa. Inte ens när jag hade egen häst och tävlade och tränade och hade kondis och en rumpa av stål och magmuskler kunde jag springa mer än 100 meter. Så varför skulle jag kunna nu när jag är fet och sjuhuhuuukt otränad?

Det konstiga är att jag kan springa mycket mer om jag inte "springer", om ni förstår? Typ om jag springer baklänges eller springer hoppsasteg eller leker häst (ha ha) eller vad som helst. Men så fort jag joggar och springer så kommer jag kanske 100 meter som sagt innan jag dör. Blodsmak i munnen, kräkkänslor osv.

Det underlättar ju inte heller att jag har mongostora tuttar som dunsar och studsar heller. Eller inga träningsskor, för den delen. Även om sånt går att köpa, till skillnad från nya lungor som inte blir andfådda efter tre meter. 

Jag vet inte vad jag vill egentligen, men finns det någon som har börjat från minus och sedan lyckats lära sig att springa? Eller  måste man ha i alla fall några förutsättningar?

• Svar på tråden Kan ALLA lära sig springa?
  • Bonanza

Pondus - jag rider och tränar kampsport också, så jag får muskelträning där.

Vad kul att vi är flera som vill börja springa. Kanske kan vi följas åt i vår?

• Machapuchare

Jag kunde inte heller springa men i 20-års åldern hittade jag ett "kom igång med löpning" program som fick upp mina ögon för att man faktiskt inte måste springa hela tiden för att det skall räknas. Det är inte fusk att gå ut och springa och varva löpning med gång, tex. Detta gjorde att jag kom igång med löpning och låååååångsamt lååååångsamt blev jag bättre och bättre. Första gången jag sprang 5 km utan att gå var en enorm framgång och underbar känsla! När jag var 31 år gjorde jag en Ironman och sprangmitt första marathon som avslutning på den dagen -lycka! Jag tror garanterat att alla kan lära sig springa om de börjar på den nivå de befinner sig.

Nu (några barn senare) springer jag för att hålla igång, oftast 20-30 minuter åt gången. Springer gärna i skogen i barfotaskor och passar på att leka lite (hoppa över stockar, klättra i träd, balansera på kullfallna träd) under tiden.

Bonanza, om det viktiga för dig är att komma igång och röra dig och det funkar för dig att köra hoppsa-steg och springa baklänges, jamen gör det då! Det finns inga regler, inget "rätt och fel" när det gäller träning eller löpning för att må bra. Kör på det sätt som funkar för dig. Ju fler gånger du kommer ut och kör "Bonanza-löpning" ju lättare kommer det gå

• Zixi

Trevligt att läsa att så många faktiskt lärt sig springa trots att de trodde att de inte kunde det. Har dock fortfarande svårt att tro att jag skulle kunna vara byggd för löpning...

Jag har perfekta styrketräningsmuskler, stora och starka men tyvärr inte uthålliga. Mina muskler slukar syre på nolltid. Jag får vara försiktig när jag styrketränar och inte belasta för mycket då jag inte vill ha allt för stora muskler.

Jag har alltid haft stora vader (inte ens ridstövlar med extra bredd har funkat) och fått kramp i dem varje gång vi sprungit i skolan. Jag har problem med fötterna (mortons fotvärk, höga fotvalv och troligtvis spruckna hälkuddar). Jag hade knäproblem från ålder 10-16 och därefter sporadiskt, blev tillsagd av läkare att jag inte fick springa, hoppa, cykla eller rida... men då gick jag till en annan läkare som sa att jag fick göra allt som inte gjorde ont (och jag tyckte att det var så kul att rida att jag inte tänkte på att det gjorde ont Flört). Jag har haft problem med ryggen till och från, troligtvis även haft diskbråck. Nu har jag dessutom foglossning vilket inte gör saken bättre.

Jag har aldrig haft bra kondis även om jag i perioder varit mycket vältränad, har ridit, tränat karate, styrketränat och cyklat. Har astma som triggas av kyla och om jag är dåligt medicinerad även av ansträngning.

Nu har jag pga av graviditet och sen bebis och kvarstående foglossning inte tränat på 2 år bara tanken på att springa känns rätt avlägsen.

Tror ni verkligen att jag skulle kunna börja springa?

2010-07-20 3040/50
  • Machapuchare
    Zixi skrev följande:
    Tror ni verkligen att jag skulle kunna börja springa?
    Jag skulle börja springa i obanad terräng, väldigt lugnt och försiktigt och testa mig fram, om jag var du.
    Ja, jag tror att du kan springa men med din historia (knäproblem osv) tror jag att du bör vara lite extra försiktig.
  • Hoppentoss
    Bonanza skrev 2012-02-14 18:34:21 följande:
    Av någon idiotisk anledning har jag fått för mig att jag efter sommaren ska kunna springa 5 kilometer och jag har även skaffat en app för ändamålet.

Nu till problemet: jag kan inte springa! Jag har aldrig någonsin kunnat springa. Inte ens när jag hade egen häst och tävlade och tränade och hade kondis och en rumpa av stål och magmuskler kunde jag springa mer än 100 meter. Så varför skulle jag kunna nu när jag är fet och sjuhuhuuukt otränad?

Det konstiga är att jag kan springa mycket mer om jag inte "springer", om ni förstår? Typ om jag springer baklänges eller springer hoppsasteg eller leker häst (ha ha) eller vad som helst. Men så fort jag joggar och springer så kommer jag kanske 100 meter som sagt innan jag dör. Blodsmak i munnen, kräkkänslor osv.

Det underlättar ju inte heller att jag har mongostora tuttar som dunsar och studsar heller. Eller inga träningsskor, för den delen. Även om sånt går att köpa, till skillnad från nya lungor som inte blir andfådda efter tre meter. 

Jag vet inte vad jag vill egentligen, men finns det någon som har börjat från minus och sedan lyckats lära sig att springa? Eller  måste man ha i alla fall några förutsättningar?

Svar ja!!

Jag blev långdestanslöpare efter förtsta barnet. Jag tyckte kan man föda barn så kan man springa. jag hade rätt.  Vart till och med rikigt bra. Kom på bra plaster i tävlingar osv.

Innan så var jag alltid sist och kunde ej springa alls.
    Men det gäller att hitta en hastighet som passar dig. Alla springer oftast för fort och tar då slut.

Kämpa på...Jag antar du har fått många toppentips i tråden. Har du frågor maila mig.

Kram på dig
  • Chianti

Idag pratade jag med en kollega som sprungit sen december. Hon följer ett träningsprogram här: beta.marathon.se/traningsprogram och siktar på att springa sitt första lopp (1 mil) redan i mars. Dock verkar alla program utom det till tjejmilen kosta pengar.

En annan väninna som började springa i höstas hade följt www.c25k.com/ och var helt lyrisk över det. Det fanns även en bra gratisapp till denna.

Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • trubbelsnåd
    Hejhoppsan skrev 2012-02-14 23:21:10 följande:
    Oj, jag skulle inte klara mig utan mina löparsockor, skulle få skavsår direkt!  Och PerG, bums iväg till garderoben och packa upp dina klättergrejor Skrattande
    Tyvärr har ju klätterutrustning begränsad livslängd även om den inte används, så det är inte säkert att det är en bra ide.
  • Paprikan07

Jag har alltid hatat att springa, antagligen för att jag inte orkade många meter. I våras fick jag för mig att jag skulle försöka och började följa iforms program där man från att börja från 0 efter 12 veckor ska klara 5 km (eller 30 min). Jag är överviktig och otränad och det funkade jättebra. Själva programmet med 3 pass per vecka var verkligen sporrande! Klarade jag det så skulle jag tro att de allra flesta klarar det! Nu har löpningen legat nere länge, pga skador mm, men när väglaget blir lite bättre ska jag börja igen, och kanske börja någonstans mitt i programmet. Precis som andra rekommenderar jag bra skor; jag provade ut skor på Löplabbet innan jag började.

• sötarara
    Paprikan07 skrev 2012-02-19 11:48:52 följande:
    Jag har alltid hatat att springa, antagligen för att jag inte orkade många meter. I våras fick jag för mig att jag skulle försöka och började följa iforms program där man från att börja från 0 efter 12 veckor ska klara 5 km (eller 30 min). Jag är överviktig och otränad och det funkade jättebra. Själva programmet med 3 pass per vecka var verkligen sporrande! Klarade jag det så skulle jag tro att de allra flesta klarar det! Nu har löpningen legat nere länge, pga skador mm, men när väglaget blir lite bättre ska jag börja igen, och kanske börja någonstans mitt i programmet. Precis som andra rekommenderar jag bra skor; jag provade ut skor på Löplabbet innan jag började.
    Ohoj, jag hänger också på! Det är mitt nyårslöfte att bli en joggare, trots att jag avskyr att jogga! Har tidigare promenerat mycket men jag vill att det ska gå fortare, jag vill springa! Skrattande

Vad är det för app ni pratar om?
  • Chianti
    sötarara skrev 2012-02-19 11:59:52 följande:
    Ohoj, jag hänger också på! Det är mitt nyårslöfte att bli en joggare, trots att jag avskyr att jogga! Har tidigare promenerat mycket men jag vill att det ska gå fortare, jag vill springa! Skrattande

Vad är det för app ni pratar om?
    Kolla C25K-appen. Jag testade den för första gången i lördags och den passar mig bra.
    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • Heroa

Kunde varit jag som skrivit, va kul! Har inet läst alla inlägg, men hur går det, har du börjat Min man är galen och springer några lopp, även marathon varje år. Tr det eller ej, men han började från noll. Han har aldrig INTE tränat nånting, me inte varit löpare. Han började lugnt o försiktigt, kom på att det var kul, utökade och ett vanligt lugnt pass är nu 1 mil till vardags! Jag känner dock som du, ett snöre över bröstet, blodsmak osv, trots att jag tränat jympa och sånt. Vill också börja för det verkar så härligt och att man kan göra det när som helst! Ska testa. Man ska tydligen börja lugnt, springa galet sakta och gå när man behöver... 

• Lowika

Trodde inte heller jag kunde springa, men sedan övertalade min alldeles nyblivne pojkvän mig om att försöka. Han sprang ett par mil i veckan...

Steg 1; SKOR och det funkar inte att säga att "nä, men jag tar mina gamla gympadojor, det är lika bra" Det är det INTE. Riktiga löparskor är milsvid skillnad mot "gympadojor". Viktigt också att löparskor slits, de ska bytas regelbundet, eftersom stötdämpningen tar stryk, och då blir det tråkigt att springa igen. (men där är du ju inte än )

Steg 2; jogga så långsamt du bara kan. Jämför med när man lärde sig köra bil, och var tvungen att börja med att krypköra så låååååångsamt man bara kunde. Variera turen med att gå. Finns program för hur man ska variera, eller så kör man bara. Börja också kort; nån kilometer eller två. Inte milen direkt

Steg 3; försök att komma ut oftare hellre än långt. Flera gånger i veckan, hellre än långt en gång i veckan.

Jag sprang göteborgsvarvet 1 år och 2 månader efter skoinköpet, det är en halvmara (21 km). Sprang kanske inte riktigt hela vägen, och snabbt gick det inte heller, men jag gjorde det! Loppet sprangs i skopar nummer två, hade hunnit slita ut ett par.

Nu längtar jag nästan lite efter att komma ut! Trodde jag aldrig för 4 år sedan... Nu är det ett bra tag sen, en inflammation i foten och en graviditet har kommit emellan...

• Waimea

Hej på er!

Klart du kan springa - alla kan springa!! Tricket för att komma igång är att, precis som någon skrev tidigare, att börja lätt och lugnt. Varje pass ska kännas lätt - måste du gå hela vägen de första gångerna, så gå. Jogga någon minut, gå fem eller något i den stilen. All aktivitet som gör att du får en puls över 50 % av maxpuls ger effekt, och där hamnar du om du går raskt. Börja med två rundor/vecka, och öka graden av jogg i förhållande till gång gradvis. Kom ihåg -  det ska kännas lätt och skönt, unna dig att vara stolt över att du faktiskt är ute och rör på dig och är igång med löpningen.  Framåt vecka 8-10 någonting kan du ju sikta på att jogga en flack runda om 3-4 km. Skynda långsamt, konditionen brukar vara det första som blir bättre när man börjar springa, men sen har du senor, leder och ligament i kroppen som ska vänja sig vid att springa och de tar längre tid på sig.

Lycka till!!!  

• Bonanza

Jag vill bara uppdatera er som deltog i tråden att jag klarade målet att springa 5 km utan att gå eller stanna någon gång på vägen för några veckor sedan. 

Så ja, alla KAN springa!  

• murcia

När du skrev inlägget! Så låg jag i lunginflammation och kunde knappt andas. Gjorde ont i lungorna t o m juni (kallt ute) nu håller jag med på att få mitt mål att kunna springa 5k. är inte där än så kul att läsa. Grattis, och tack för inspiration.

Svar på tråden Kan ALLA lära sig springa?