• Anonym (Kollegan)

Skjutsa hem kollega

Tänkte bara kolla med er lite snabbt hur ni tycker.

Ska förklara så kortfattat jag kan.

En kollega har inget körkort och den tiden på dygnet vi slutar går inga bussar. Nu har personen fått skjuts hem av mig då det ligger åt samma håll, men det blir ändå en extra sväng på ca4km. Personen har sagt klart och tydligt att han kan gå från ett ställe där jag ska rakt fram och han svänger så jag slipper omvägen. Men ändå har jag varit snäll och skjutsat hela vägen. Har fått pengar som kompensation även om det inte är något jag vill ha, utan han visade sin tacksamhet.

Vi jobbar detta pass ca 5-6 på en månad och detta börjar nu ta på krafterna på mig. Det är inte mitt ansvar att skjutsa hem min kollega! Jag vet att han jobbar på körkortet men det kommer dröja några månader till, han har även sagt att han ska börja cykla när våren kommer, men då kan han börja redan nu, men har skyller på väglag att det är snöigt och halt. Men andra cyklar så då kan han! Han tycker bara det är bekvämt när han får skjuts hela tiden.

Hur tänker ni? Hur kan jag säga till smidigt att han inte kan åka med mer? Eller ska jag fortsätta skjutsa honom till den plats han själv sagt han kan gå ifrån, det blir egentligen ingen omväg för mig, för att vara snäll, även om jag inte vill? Förhoppningsvis kommer våren snart och väglaget blir bättre. Då slipper jag detta problem!

• Svar på tråden Skjutsa hem kollega
  • olleolle

Säg att du ska åka åt andra hållet. Gör så varje gång han frågar, till slut tröttnar han

• Fanny b

Jag skulle undvika att bestämma att kollegan alltid kommer få skjuts på detta sätt. Orsaken är för att man själv blir bunden av det. Om man blir sjuk på morgonen måste man kontakta personen ifråga för att säga att man inte kan hämta denne. Om man vill åka tidigare av någon anledning så kanske detta inte går, i alla fall måste man komma ihåg att ringa till sin kollega och tala om det. Samma sak efter jobbet, det är inte alltid man åker hem direkt efter det,

Om ts inte tycker detta är ett problem så skulle jag rekommendera att ordna upp betalningen, för jag tycker ts ska ersättas för sitt skjutsande. Även om det inte blir någon omväg för ts så är det ju inte rättvist att denne ska få betala för att åka till och från arbetet medans dennes kollega får åka gratis. Om ts hämtar upp kollegan vid bostaden bör denne betala extra för omvägen.

• Anonym (Kollegan)

Ja, man känner sig bunden och det är han som valt att jobba där när han vet att det är svårt att ta sig hem vissa nätter.

Som sagt, det är bara FRÅN jobbet han vill ha skjuts, dit tar han bussen. Så jag behöver aldrig ringa och säga om jag är sjuk. Det märker han när han är på jobbet isf. Och han vet att jag ALLTID åker HEM efter jobbet med tanke på att vi slutar kl 03 på natten och ska upp med barnen på morgonen. Så det är svårt att säga att jag ska åt ett annat håll. Sen är det nog bättre att vara ärlig med.

Han har erbjudit pengar men jag känner helt enkelt att det inte är mitt problem. 

• Anonym (Hmm)

Är det bara jag som tycker att ts är lite taskig? Varför kan man inte ställa upp och hjälpa kollegan när han faktiskt verkar tacksam och har gett dig pengar samt säger att han kan gå så du slipper omvägen?
    Hur många gånger till handlar det om? Vi är snart inne i mars och det var cirka 6 dagar i månaden, då är det max, absolut max 12 gånger till han skulle behöva skjuts innan han kan cykla. Han borde kunna cykla redan i april, om inte tidigare. Då handlar det om sex gånger till.

Hade jag kunna hjälpa en kollega på detta vis hade jag lätt gjort det. Vem vet vad som kan hända när han ska gå hem klockan 3 på natten?

Sen tycker jag absolut att han ska ge dig ersättning för skjutsen, även om det inte blir någon omväg! 

• Anonym (mean)

Tycker också TS är taskig.

Om du ändå åker den vägen, vad gör det?
    Du har ju tillåtit det att gå såhär långt och att du NU plötsligt tycker att han ska ta ansvar låter elakt och konstigt.

Anledningen är inte bra nog anser jag. Släpp av han där han sagt så spelar det ju liksom ingen som helst roll. 

• Anonym
    Anonym (Hmm) skrev 2012-02-21 13:58:49 följande:
    Är det bara jag som tycker att ts är lite taskig? Varför kan man inte ställa upp och hjälpa kollegan när han faktiskt verkar tacksam och har gett dig pengar samt säger att han kan gå så du slipper omvägen?
    Hur många gånger till handlar det om? Vi är snart inne i mars och det var cirka 6 dagar i månaden, då är det max, absolut max 12 gånger till han skulle behöva skjuts innan han kan cykla. Han borde kunna cykla redan i april, om inte tidigare. Då handlar det om sex gånger till.

Hade jag kunna hjälpa en kollega på detta vis hade jag lätt gjort det. Vem vet vad som kan hända när han ska gå hem klockan 3 på natten?

Sen tycker jag absolut att han ska ge dig ersättning för skjutsen, även om det inte blir någon omväg! 
    Jag håller med. Det verkar ju som om det inte är någon omväg för ts, utan det är längs vägen.
    Okej, jag kan köpa att det är skönt att sätta sig ensam i bilen efter en arbetsdag, men hur lång tid tar det att köra 4 km, högst 10 min? Ts har ju en bit kvar sen. Och som jag förstått det är det inte varje natt heller, utan 5-6 gånger/ månad?

Självklart får alla göra som de vill och tycka som man vill, men handlar det om så få gånger och man vet att kollegan verkligen uppskattar det samt inte har något emot honom utan tycker han är trevlig, skulle jag fortsätta.
    Men, om du verkligen ändå inte vill, ja då är det ju bara att säga nej nästa gång.
  • Fanny b
    Anonym (Kollegan) skrev 2012-02-21 13:51:43 följande:
    Ja, man känner sig bunden och det är han som valt att jobba där när han vet att det är svårt att ta sig hem vissa nätter.

Som sagt, det är bara FRÅN jobbet han vill ha skjuts, dit tar han bussen. Så jag behöver aldrig ringa och säga om jag är sjuk. Det märker han när han är på jobbet isf. Och han vet att jag ALLTID åker HEM efter jobbet med tanke på att vi slutar kl 03 på natten och ska upp med barnen på morgonen. Så det är svårt att säga att jag ska åt ett annat håll. Sen är det nog bättre att vara ärlig med.

Han har erbjudit pengar men jag känner helt enkelt att det inte är mitt problem. 
    Eftersom du känner det så här så tycker jag du ska säga till honom att han får ordna sin transport hem själv i fortsättningen
  • Anonym (förstår inte)

Förstår ärligt talat inte problemet, hen snyltar ju inte iom att det pratats om ersättning... Jag hade nog varit sjysst och låtit kollegan åka med. Sista biten får du ju ändå för dig själv...

• Anonym
    Anonym (Kollegan) skrev 2012-02-21 12:04:27 följande:
    Han är egentligen en snäll person som jag inte har något emot. Men jag tycker att han får lösa problemet själv. Han ska inte kunna förlita sig på mig, utan måste växa upp och ta ansvar. Han kan snällt cykla/gå som andra kollegor gör. 

Han har satt sig i sitsen själv, bor långt från jobbet och han vet att det kommer en vinter, då det kanske inte är lika lätt att ta sig fram och tillbaks till jobbet när han inte har körkort. Som sagt, han har sagt att det räcker om han får åka med den biten som inte blir en omväg för mig. 

Men jag vill inte skjutsa han alls, jag vill bara hem och sova den tiden på dygnet som vi ändå slutar. Jag har ca 1,1mil hem från jobbet, han kanske har drygt 5km, och med mig kan han åka 4km. Men 1,1mil är en bit att åka så sent då vill jag inte känna att jag måste skjutsa honom.
    jag tycker inte heller att han ska förlita sig på en självisk person som du!
    snarare du som borde växa upp och ta ansvar, SÄG TILL om du inte vill att han ska åka med mer, varför nojja över det om du tycker att du gör rätt!?

herregu! vart är världen påväg om man inte kan visa lite medmänsklighet medans någon kämpar för att fixa körkort! det handlar inte om för evigt liksom!    
  • olleolle

Men vadå taskigt? Det är ts bil och om hon inte vill ha med sig massa svetton i bilen så ska hon väl hellre inte behöva det.
    Det ÄR störigt att hela tiden behöva ha med någon i bilen.
    Jag cyklar året runt till mitt jobb, så det är inte speciellt jobbigt att ta sig ynka 4000 meter för herren som ska ha skjuts hela tiden.

Svar på tråden Skjutsa hem kollega