• Anonym (Kollegan)

Skjutsa hem kollega

Tänkte bara kolla med er lite snabbt hur ni tycker.

Ska förklara så kortfattat jag kan.

En kollega har inget körkort och den tiden på dygnet vi slutar går inga bussar. Nu har personen fått skjuts hem av mig då det ligger åt samma håll, men det blir ändå en extra sväng på ca4km. Personen har sagt klart och tydligt att han kan gå från ett ställe där jag ska rakt fram och han svänger så jag slipper omvägen. Men ändå har jag varit snäll och skjutsat hela vägen. Har fått pengar som kompensation även om det inte är något jag vill ha, utan han visade sin tacksamhet.

Vi jobbar detta pass ca 5-6 på en månad och detta börjar nu ta på krafterna på mig. Det är inte mitt ansvar att skjutsa hem min kollega! Jag vet att han jobbar på körkortet men det kommer dröja några månader till, han har även sagt att han ska börja cykla när våren kommer, men då kan han börja redan nu, men har skyller på väglag att det är snöigt och halt. Men andra cyklar så då kan han! Han tycker bara det är bekvämt när han får skjuts hela tiden.

Hur tänker ni? Hur kan jag säga till smidigt att han inte kan åka med mer? Eller ska jag fortsätta skjutsa honom till den plats han själv sagt han kan gå ifrån, det blir egentligen ingen omväg för mig, för att vara snäll, även om jag inte vill? Förhoppningsvis kommer våren snart och väglaget blir bättre. Då slipper jag detta problem!

• Svar på tråden Skjutsa hem kollega
  • Anonym (copycat)
    Anonym (sportlov) skrev 2012-02-21 17:06:34 följande:
    Usch, vad du är sniken Ts.... Låt honom åka med
    de få gånger i månaden det är tal om. Släpp av honom där
    han säger att det är ok för honom att gå. Och självklart tar
    du emot bensinpengar om han erbjuder. Regnar det kör du
    honom ända hem förstås.
    Precis detta tänkte jag skriva, men eftersom det står så bra här kopierar jag in det. Håller helt med om detta! Det lär ju inte vara speciellt länge kvar tills mannen har sitt körkort eller känner att han kan cykla (inte så kul att cykla i beckmörkret på istäckta banor som är fulla av frysna ispår). Och nej, det är inte ditt ansvar TS att HJÄLPA honom, men du skriver att han är en trevlig kollega. Du kommer garanterat att få tillbaka något ur denna goda gärning om du ställer upp skjutsar honom. 
  • Carmen Electra1

Men säg åt han att han får gå hem från jobbet istället.. Han/ hon e nog inte lika trött som du! Han/hon kanske till och med älskar att cykla hem i minusgrader och blåst!

Tänk om det vore du som stod där mitt i natten

• Stjärnfall76

jag förstår inte hur du inte kan orka att släppa av honom p vägen, som han sagt blir jättebra? tycker det är dålig stil av dig, faktiskt. Förstår dock vad gäller omvägen, men om det är PÅ VÄGEN, så ser jag inet vad problemet är....

• Anonym

Det behöver ju inte bli en omväg + du får pengar. Vad är problemet?

• LucyStacy

Det verkar som en hel del fästet sig vid pengar här. Om man är trött efter jobbet så kan den milen spela mycket roll om man får sitta själv eller inte. Hade jag inte velat ha någon i bilen så spelar det ingen roll om jag så hade fått tusen spänn per mil.

Men folk här inne tycker "du fick pengar, vad är problemet?". Snacka om pengakåta.

• LucyStacy
    Carmen Electra1 skrev 2012-02-21 21:04:46 följande:
    Men säg åt han att han får gå hem från jobbet istället.. Han/ hon e nog inte lika trött som du! Han/hon kanske till och med älskar att cykla hem i minusgrader och blåst!

Tänk om det vore du som stod där mitt i natten
    Det skulle han isåfall ha tänkt på innan han tog det jobbet. Det är, hur man än ser på det, inte ts fel att han inte kan ta sig dit han ska.
  • Anonym
    LucyStacy skrev 2012-02-22 05:35:47 följande:
    Det verkar som en hel del fästet sig vid pengar här. Om man är trött efter jobbet så kan den milen spela mycket roll om man får sitta själv eller inte. Hade jag inte velat ha någon i bilen så spelar det ingen roll om jag så hade fått tusen spänn per mil.

Men folk här inne tycker "du fick pengar, vad är problemet?". Snacka om pengakåta.
    Handlar ju inte om någon mil, utan 4 km -max tio min, sen har hon en mil hem.
    Jättekul skrev 2012-02-21 18:25:50 följande:
    Så fruktansvärt  detta samhälle har blivit. Det är bara jag jag jag som gäller. Ts får t o m betalt. Varför kan man inte köra 4 km extra? Jag fattar inte problemet. Jag skulle kunna förstå om det handlade om mil men km? Hur många minuter extra handlar det om? Dessutom ska kollegan ta körkort om några månader.

Orkar inte vara snäll? Är det det som är problemet? Då tycker jag synd om TS  
    Hon behöver inte ens köra 4 km extra, utan det är på hennes färdväg.
  • Anonym (Lotten)

Jag kan förstå TS, att någon tar för givet att få åka med! 
    Inte samma sak men jag har en på mitt jobb som förr tog för givet att hon skulle åka med mej så vi bor åt samma håll. Om vi slutade samma tid så gick hon helt enkelt till min bil och ställde sej och vänta att jag skulle låsa upp. Inte att hon frågade om jag skulle hem eller om det var ok.
    De gånger jag ej skulle hem så sa jag de och hon lämnade då bilen och gick hem (tar ca 20 min) vi slutar som senast kl 19.
    Många gånger så kunde hpn stå utanför min port eller vid min bil på morgonen om vi började samma tid på morgonen (eller om hon började senare än mej, för hon mena på att om jag inte kom ut så hann hon gå till jobbet!?!?).
    Till saken hör att denna tjej ALDRIG ens säger tack för skjutsen!! Så sjukt irriterad blev man på henne!! 
    Tillslut så sa jag ofta att jag inte skulle hem efter jobbet även om jag de skulle. Tillslut så slutade hon ta för givet, och hon står numera aldrig och väntar på att få åka med på morgonen heller!

• Anonym
    Anonym (Lotten) skrev 2012-02-22 08:23:41 följande:
    Jag kan förstå TS, att någon tar för givet att få åka med! 
    Inte samma sak men jag har en på mitt jobb som förr tog för givet att hon skulle åka med mej så vi bor åt samma håll. Om vi slutade samma tid så gick hon helt enkelt till min bil och ställde sej och vänta att jag skulle låsa upp. Inte att hon frågade om jag skulle hem eller om det var ok.
    De gånger jag ej skulle hem så sa jag de och hon lämnade då bilen och gick hem (tar ca 20 min) vi slutar som senast kl 19.
    Många gånger så kunde hpn stå utanför min port eller vid min bil på morgonen om vi började samma tid på morgonen (eller om hon började senare än mej, för hon mena på att om jag inte kom ut så hann hon gå till jobbet!?!?).
    Till saken hör att denna tjej ALDRIG ens säger tack för skjutsen!! Så sjukt irriterad blev man på henne!! 
    Tillslut så sa jag ofta att jag inte skulle hem efter jobbet även om jag de skulle. Tillslut så slutade hon ta för givet, och hon står numera aldrig och väntar på att få åka med på morgonen heller!

Patetiskt.

Ja, du alltså, inte hon. Varför inte bara vara ärlig och säga att du inte vill skjutsa henne? Om det är något jag inte står ut med så är det feghet.

Istället för att säga som det är och vara ärlig så väljer du det fega alternativet. "Trötta ut henne" istället för att bara vara rak och säga att du inte vill? Hon är inte heller en ängel och jag tycker inte man ska ta förgivet att man ska få skjuts och tacka ska man defintivt göra men det jag menar är att du inte är så mycket bättre själv.

Du är vuxen, bete dig som en!

Svar på tråden Skjutsa hem kollega