• Anonym (Kollegan)

Skjutsa hem kollega

Tänkte bara kolla med er lite snabbt hur ni tycker.

Ska förklara så kortfattat jag kan.

En kollega har inget körkort och den tiden på dygnet vi slutar går inga bussar. Nu har personen fått skjuts hem av mig då det ligger åt samma håll, men det blir ändå en extra sväng på ca4km. Personen har sagt klart och tydligt att han kan gå från ett ställe där jag ska rakt fram och han svänger så jag slipper omvägen. Men ändå har jag varit snäll och skjutsat hela vägen. Har fått pengar som kompensation även om det inte är något jag vill ha, utan han visade sin tacksamhet.

Vi jobbar detta pass ca 5-6 på en månad och detta börjar nu ta på krafterna på mig. Det är inte mitt ansvar att skjutsa hem min kollega! Jag vet att han jobbar på körkortet men det kommer dröja några månader till, han har även sagt att han ska börja cykla när våren kommer, men då kan han börja redan nu, men har skyller på väglag att det är snöigt och halt. Men andra cyklar så då kan han! Han tycker bara det är bekvämt när han får skjuts hela tiden.

Hur tänker ni? Hur kan jag säga till smidigt att han inte kan åka med mer? Eller ska jag fortsätta skjutsa honom till den plats han själv sagt han kan gå ifrån, det blir egentligen ingen omväg för mig, för att vara snäll, även om jag inte vill? Förhoppningsvis kommer våren snart och väglaget blir bättre. Då slipper jag detta problem!

• Svar på tråden Skjutsa hem kollega
  • buffybus

Äh säg du ska iväg en dag då och då så han får gå lite ;)

• LucyStacy
    Eh... Det är väl ganska patetiskt att ställa sig vid någons bil och vänta på att någon ska låsa upp?
  • MammaHela
    Anonym (Lotten) skrev 2012-02-22 08:23:41 följande:
    Jag kan förstå TS, att någon tar för givet att få åka med! 
    Inte samma sak men jag har en på mitt jobb som förr tog för givet att hon skulle åka med mej så vi bor åt samma håll. Om vi slutade samma tid så gick hon helt enkelt till min bil och ställde sej och vänta att jag skulle låsa upp. Inte att hon frågade om jag skulle hem eller om det var ok.
    De gånger jag ej skulle hem så sa jag de och hon lämnade då bilen och gick hem (tar ca 20 min) vi slutar som senast kl 19.
    Många gånger så kunde hpn stå utanför min port eller vid min bil på morgonen om vi började samma tid på morgonen (eller om hon började senare än mej, för hon mena på att om jag inte kom ut så hann hon gå till jobbet!?!?).
    Till saken hör att denna tjej ALDRIG ens säger tack för skjutsen!! Så sjukt irriterad blev man på henne!! 
    Tillslut så sa jag ofta att jag inte skulle hem efter jobbet även om jag de skulle. Tillslut så slutade hon ta för givet, och hon står numera aldrig och väntar på att få åka med på morgonen heller!
    Fast det där är helt knäppt, så där beter man sig inte,

Men i TS fall så frågar han varje gång, han tar det alltså inte förgivet alls, jag tycker att det är stor skillnad. 
  • Anonym (Lotten)
    Anonym skrev 2012-02-22 08:31:09 följande:

Patetiskt.

Ja, du alltså, inte hon. Varför inte bara vara ärlig och säga att du inte vill skjutsa henne? Om det är något jag inte står ut med så är det feghet.

Istället för att säga som det är och vara ärlig så väljer du det fega alternativet. "Trötta ut henne" istället för att bara vara rak och säga att du inte vill? Hon är inte heller en ängel och jag tycker inte man ska ta förgivet att man ska få skjuts och tacka ska man defintivt göra men det jag menar är att du inte är så mycket bättre själv.

Du är vuxen, bete dig som en!

Förklara då varför jag är en sån dålig vuxen. Är DU en sån som brukar "tigga" skjuts av bekanta? Det verkar så tycker jag på din reaktion.
    Kan man inte ens tacka för skjutsen så inte fan vill jag att nån ska åka med! 
    Men inget jag behöver tänka på längre då det säkert är 1 år sedan sista skjutsen :)

• Anonym
    Anonym (Lotten) skrev 2012-02-22 13:14:23 följande:
    Förklara då varför jag är en sån dålig vuxen. Är DU en sån som brukar "tigga" skjuts av bekanta? Det verkar så tycker jag på din reaktion.
    Kan man inte ens tacka för skjutsen så inte fan vill jag att nån ska åka med! 
    Men inget jag behöver tänka på längre då det säkert är 1 år sedan sista skjutsen :)

Jag har en egen bil så nej. :)

Du läste tydligen inte vad jag skrev, jag tycker ni båda beter er som barn men du är inte bättre själv eftersom du skulle kunna vara ärlig och rak men väljer istället det fega alternativet.

Säg åt henne att du inte vill skjutsa henne istället för att ljuga.

Om du hade läst vad jag skrivit så skulle du sett att jag tycker det är fel att inte tacka för skjutsen. Läs innan du svarar folk.

• ABC 01

Det är ett medvetet val av dig att köra dem extra 4 km, trots att han sa att han kan gå hem den sista vägen. Och han har erbjudit dig pengar.

Antingen släpper du av honom där vart han sa från början, eller så säger du ifrån helt enkelt. :)

• Anonym (Lotten)
    Anonym skrev 2012-02-22 14:08:21 följande:

Jag har en egen bil så nej. :)

Du läste tydligen inte vad jag skrev, jag tycker ni båda beter er som barn men du är inte bättre själv eftersom du skulle kunna vara ärlig och rak men väljer istället det fega alternativet.

Säg åt henne att du inte vill skjutsa henne istället för att ljuga.

Om du hade läst vad jag skrivit så skulle du sett att jag tycker det är fel att inte tacka för skjutsen. Läs innan du svarar folk.

Och om läst vad jag skrev i det första inlägget så  skrev jag att hon inte frågar längre eller står utanför porten.... Så vad menar du att jag ska säga åt henne.... 
    Varför skulle jag ens behöva säga nått till henne vart jag skulle efter jobbet?? 
    Så du menar att jag då för 1 år sedan skulle sagt nått liknade som: 
    " Jag vill inte att du står utanför mitt hus och väntar på morgonen! Jag vill inte att du åker med mej hem nått mera från jobbet. Jag är så trött på att du aldrig säger tack för skjutsen! Jag tycker att du är otacksam och mycket trött på att du tar för givet att du ska åka med."
    Knappast att man säger det till någon man jobbar med, ELLER skulle du göra de?? Då blir det verkligen trevlig stämmning på jobbet. 
    Man kanske inte alltid ska säga det men tycker och tänker..... Då tar jag helllre de  - vad du anser - är det fega alternativet.    
  • Anonym (Egot)

Sitter i nästan samma båt som dig TS. Har en som nyligen börjat på jobbet, och jag tycker inte om denna människa alls. Har ingen riktig orsak till det egentligen, h*n går mig bara på nerverna. I alla fall, så bor h*n i samma område som mig, så h*n har börjat med att i sista minuten innan vi slutar slänga ur sig ett "Kan jag åka med dig eller??". Det är inte så att vi pratar speciellt mkt med varandra under passet, annat än om sånt som gäller jobbet, så det känns jättekonstigt att behöva skjussa hem h*n också. Har frågat varför h*n inte åker sin egen bil, och fått svaret att den är trasig, översnöad osv. Jag vet att det inte blir en större kostnad för mig att ha en till i bilen, men det är ändå störande att jag ska fungera som någon slags taxi. Har inte blivit erbjuden bensinpengar eller nånting så nu har jag börjat hitta på ursäkter för att h*n inte ska kunna åka med. Jag anser att h*n kan åka buss hem. Eller för all del gå, då det tar max 30-45 minuter.

• cloudberry79
    Anonym (Egot) skrev 2012-02-22 14:32:34 följande:
    Sitter i nästan samma båt som dig TS. Har en som nyligen börjat på jobbet, och jag tycker inte om denna människa alls. Har ingen riktig orsak till det egentligen, h*n går mig bara på nerverna. I alla fall, så bor h*n i samma område som mig, så h*n har börjat med att i sista minuten innan vi slutar slänga ur sig ett "Kan jag åka med dig eller??". Det är inte så att vi pratar speciellt mkt med varandra under passet, annat än om sånt som gäller jobbet, så det känns jättekonstigt att behöva skjussa hem h*n också. Har frågat varför h*n inte åker sin egen bil, och fått svaret att den är trasig, översnöad osv. Jag vet att det inte blir en större kostnad för mig att ha en till i bilen, men det är ändå störande att jag ska fungera som någon slags taxi. Har inte blivit erbjuden bensinpengar eller nånting så nu har jag börjat hitta på ursäkter för att h*n inte ska kunna åka med. Jag anser att h*n kan åka buss hem. Eller för all del gå, då det tar max 30-45 minuter.
    Fast det är ju inte ens nästan samma. TS gillar sin kollega, han frågar alltid och accepterar ett nej, han betalar bensinpengar och går hem mitt i natten (vi snackar alltså tre på natten) om han inte kan åka med TS. Jag hade aldrig lämnat en kollega som jag gillar att promenera hem klockan tre på natten om jag ändå ska åt samma håll, däremot hade jag inte kört den extra omvägen (vilket kollegan ändå inte bett om).
    If you love me - please don't feed me!
  • Anonym

Jag har också 5 km till jobbet och inget körkort så jag vet hur jobbigt det är nu på vintern. Men visst går det!

Jag cyklade i 23 minus härom veckan, jävligt kallt men till jobbet kom jag.

Mina kollegor har skjutsat mig ibland när det har varit typ storm ute men dom har då alltid erbjudit det själva. Jag ber aldrig om skjuts.

Det är ju mitt eget fel att jag inte har körkort.

Svar på tråden Skjutsa hem kollega