• Anonym (Kollegan)

Skjutsa hem kollega

Tänkte bara kolla med er lite snabbt hur ni tycker.

Ska förklara så kortfattat jag kan.

En kollega har inget körkort och den tiden på dygnet vi slutar går inga bussar. Nu har personen fått skjuts hem av mig då det ligger åt samma håll, men det blir ändå en extra sväng på ca4km. Personen har sagt klart och tydligt att han kan gå från ett ställe där jag ska rakt fram och han svänger så jag slipper omvägen. Men ändå har jag varit snäll och skjutsat hela vägen. Har fått pengar som kompensation även om det inte är något jag vill ha, utan han visade sin tacksamhet.

Vi jobbar detta pass ca 5-6 på en månad och detta börjar nu ta på krafterna på mig. Det är inte mitt ansvar att skjutsa hem min kollega! Jag vet att han jobbar på körkortet men det kommer dröja några månader till, han har även sagt att han ska börja cykla när våren kommer, men då kan han börja redan nu, men har skyller på väglag att det är snöigt och halt. Men andra cyklar så då kan han! Han tycker bara det är bekvämt när han får skjuts hela tiden.

Hur tänker ni? Hur kan jag säga till smidigt att han inte kan åka med mer? Eller ska jag fortsätta skjutsa honom till den plats han själv sagt han kan gå ifrån, det blir egentligen ingen omväg för mig, för att vara snäll, även om jag inte vill? Förhoppningsvis kommer våren snart och väglaget blir bättre. Då slipper jag detta problem!

• Svar på tråden Skjutsa hem kollega
  • FixarFrasse
    Anonym (förstår inte) skrev 2012-02-21 14:30:25 följande:
    Förstår ärligt talat inte problemet, hen snyltar ju inte iom att det pratats om ersättning... Jag hade nog varit sjysst och låtit kollegan åka med. Sista biten får du ju ändå för dig själv...
    Men kom igen, hon tycker ju att det suger att ha killen i bilen, vill koppla av efter jobb. Jag köper det, helt OK åsikt!
  • Anonym

hoppas alla i din närhet återbetalar dig TS, genom att inte ställa upp när du behöver hjälp under en begränsad tid då du kämpar för att kunna fixa det själv.

• LaFontaine
    Anonym (Hmm) skrev 2012-02-21 13:58:49 följande:
    Är det bara jag som tycker att ts är lite taskig? Varför kan man inte ställa upp och hjälpa kollegan när han faktiskt verkar tacksam och har gett dig pengar samt säger att han kan gå så du slipper omvägen?
    Hur många gånger till handlar det om? Vi är snart inne i mars och det var cirka 6 dagar i månaden, då är det max, absolut max 12 gånger till han skulle behöva skjuts innan han kan cykla. Han borde kunna cykla redan i april, om inte tidigare. Då handlar det om sex gånger till.

Hade jag kunna hjälpa en kollega på detta vis hade jag lätt gjort det. Vem vet vad som kan hända när han ska gå hem klockan 3 på natten?

Sen tycker jag absolut att han ska ge dig ersättning för skjutsen, även om det inte blir någon omväg! 
    Nej, vi är flera. Jag ser inte riktigt problemet, speciellt inte om TS inte ens behöver köra en omväg utan bara kan släppa sin kollega längs med vägen. Det är ingen jätteuppoffring att faktiskt bjuda till lite.
  • Lillafrökenfräken

Å ena sidan förstår jag problemet eftersom det är varje gång ni jobbar sent. Å andra sidan så är det ju på eget bevåg som du skjutsat honom hela vägen hem eftersom han sagt att du kan släppa av honom på vägen och inte behöver ta omvägen.

Så varför känna dåligt samvete om du inte skjutsar hela vägen när han sagt det är ok? Sen är det väl bara säga det att du inte vill skjutsa varje gång. 4km går man förresten på under en timme. Eller det kanske inte är 4km mellan jobbet och hans hem utan den lilla snutten extra som du kört frivilligt?

• FixarFrasse
    Anonym skrev 2012-02-21 14:41:16 följande:
    hoppas alla i din närhet återbetalar dig TS, genom att inte ställa upp när du behöver hjälp under en begränsad tid då du kämpar för att kunna fixa det själv.
    ...vad är detdär för trams?
    Kämpar? Han är ju bara lat och handlingsförlamad
  • Kattdamen

Varför kan du inte låta killen åka med den första biten? Han säger ju att du inte behöver köra honom hela vägen, och han erbjuder dig pengar. Han visar ju tacksamhet på det viset.

En kopp te, tack.
  • cloudberry79

Jag hade definitivt tagit med honom en bit, så hade han fått gå sista biten. Jag hämtar min kompis på morgonen i princip varje dag, det blir ingen omväg för mig, hon går sista kilometern och jag får ändå tid att ta det lugnt och lyssna radio efter att jag släppt av henne. Däremot skulle jag aldrig köra flera kilometer extra på morgonen eller mitt i natten, SÄRSKILT inte på regelbunden basis. Möjligen om hon hade brutit benet och jag verkligen ville vara en schysst polare. Det är ju inte så många arbetspass kvar till snön försvinner om ni bor i mellersta eller södra delarna av landet, jag hade definitivt ställt upp, men inte i samma omfattning.

If you love me - please don't feed me!
  • Faile

Finns inte en möjlighet att jag hade låtit en kollega traska hem själv mitt i natten om jag ändå ska åt samma håll.

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Anonym (förstår inte)
    FixarFrasse skrev 2012-02-21 14:39:54 följande:
    Men kom igen, hon tycker ju att det suger att ha killen i bilen, vill koppla av efter jobb. Jag köper det, helt OK åsikt!
    Det är helt ok att ha den åsikten, har väl inte skrivit annat?! Precis som det är helt ok att ha en annan åsikt...
  • FixarFrasse

Prova att vänd på frågeställningen. 
    Skulle du vilja att någon skulle köra dig utan att han/hon egentligen vill, och bara gör det för ett måste att vara schysst?
    Inte jag!

Svar på tråden Skjutsa hem kollega