• Anonym (Kollegan)

Skjutsa hem kollega

Tänkte bara kolla med er lite snabbt hur ni tycker.

Ska förklara så kortfattat jag kan.

En kollega har inget körkort och den tiden på dygnet vi slutar går inga bussar. Nu har personen fått skjuts hem av mig då det ligger åt samma håll, men det blir ändå en extra sväng på ca4km. Personen har sagt klart och tydligt att han kan gå från ett ställe där jag ska rakt fram och han svänger så jag slipper omvägen. Men ändå har jag varit snäll och skjutsat hela vägen. Har fått pengar som kompensation även om det inte är något jag vill ha, utan han visade sin tacksamhet.

Vi jobbar detta pass ca 5-6 på en månad och detta börjar nu ta på krafterna på mig. Det är inte mitt ansvar att skjutsa hem min kollega! Jag vet att han jobbar på körkortet men det kommer dröja några månader till, han har även sagt att han ska börja cykla när våren kommer, men då kan han börja redan nu, men har skyller på väglag att det är snöigt och halt. Men andra cyklar så då kan han! Han tycker bara det är bekvämt när han får skjuts hela tiden.

Hur tänker ni? Hur kan jag säga till smidigt att han inte kan åka med mer? Eller ska jag fortsätta skjutsa honom till den plats han själv sagt han kan gå ifrån, det blir egentligen ingen omväg för mig, för att vara snäll, även om jag inte vill? Förhoppningsvis kommer våren snart och väglaget blir bättre. Då slipper jag detta problem!

• Svar på tråden Skjutsa hem kollega
  • LucyStacy
    Anonym (Hmm) skrev 2012-02-21 13:58:49 följande:
    Är det bara jag som tycker att ts är lite taskig? Varför kan man inte ställa upp och hjälpa kollegan när han faktiskt verkar tacksam och har gett dig pengar samt säger att han kan gå så du slipper omvägen?
    Hur många gånger till handlar det om? Vi är snart inne i mars och det var cirka 6 dagar i månaden, då är det max, absolut max 12 gånger till han skulle behöva skjuts innan han kan cykla. Han borde kunna cykla redan i april, om inte tidigare. Då handlar det om sex gånger till.

Hade jag kunna hjälpa en kollega på detta vis hade jag lätt gjort det. Vem vet vad som kan hända när han ska gå hem klockan 3 på natten?

Sen tycker jag absolut att han ska ge dig ersättning för skjutsen, även om det inte blir någon omväg! 
    Ts är inte alls taskig. Hon har ställt upp mer än vad hon/han hade behövt. Det är inte ts ansvar att agera taxichaufför till andra.
  • ica
    LucyStacy skrev 2012-02-21 15:41:46 följande:
    Ts är inte alls taskig. Hon har ställt upp mer än vad hon/han hade behövt. Det är inte ts ansvar att agera taxichaufför till andra.
    Det är det inte. Och eftersom det är så få gånger så borde snyltaren kunna ordna det hela själv.
  • LucyStacy
    ingelala skrev 2012-02-21 15:39:12 följande:
    Och herregud, nu ser jag att det dessutom endast gäller 5-6 ggr/mån. Jag kan inte annat än att bara skaka på huvudet.
    Ojdå. Ja då kommer saken i ett helt annat läge. Är det så lite skjuts som han behöver då förstår jag inte varför det skulle vara så farligt att skjutsa honom det lilla.
  • LucyStacy
    ingelala skrev 2012-02-21 15:37:52 följande:
    Jag hade aldrig sagt till en kollega att han fick gå/cykla hem mitt i natten när jag ändå skulle det hållet! Jag hade tom kört honom de extra 4 km. Omvägen kan jag dock ha förståelse för att man inte vill göra, men att inte ens släppa av på vägen?!

Vilket tråkigt samhälle vi lever i när det finns människor som tycker det är så himla jobbigt att ställa upp för andra människor. "Jag har minsann ingen skyldighet!!".

TS, sorry men jag tycker du verkar vara en snål jäkel, och då menar jag inte ekonomiskt. Låt han cykla du (han får ju faktiskt skylla sej att han inte har någon bil den misslyckade nollan), gasa gärna på lite extra så snömodden skvätter när du bränner förbi honom, och njut riktigt mycket av de hela 10 minutrarna ensam i bilen som verkar så himla viktiga för dej.
    Vi lever i ett samhälle där folk förväntas ta ansvar för var de bor och hur de tar sig till jobbet. Vad ska kollegan göra den dagen ts bil inte startar?
  • FixarFrasse

Jaja... 
    å andra sidan, eftersom det "bara" är 5-6 nätter kanske han skulle kunna cykla då.
    Jag tycker att HAN inte visar någon hänsyn som tycker att det är OK att en morsa som ska upp på morgonen ska agera taxi.
    JAG hade vägrat att låta henne köra mig, för småbarnsmorsor kan för fanken en kvart på natten vara mycket guld värt!

• LucyStacy
    ica skrev 2012-02-21 15:37:10 följande:
    Jag har varit i snyltarens sits och valt att cykla alternativt att gå. Det är inte andras sak att se till att jag kommer hem från jobbet. Har jag tagit ett jobb så får jag själv ta mig hem. Det är inte alla kollegor man står så nära.
  • Anonym (Kollegan)

Oj vad svar. Kan skriva lite snabbt, han är inget svetto? Har jag aldrig påstått, en trevlig karl till kollega. Mina barn måste upp runt halv sju, sju för att hinna i tid till skolan, och jag hjälper till med frukost och allt vad det innebär, de är 9år och uppåt. Han har ett barn på 2år som han ska upp med också, men fortfarande inte mitt ansvar. Ska läsa mer så återkommer jag.

• LunaLunatic
    FixarFrasse skrev 2012-02-21 15:33:16 följande:
    Nej, givetvis vet jag egentligen inte ett skit, jag har bara sett (och kanske felaktigt tolkat) det TS har skrivit. 
    Men bara det faktum att de jobbar till tre på natten, att hon har barn hon måste upp till på morgonen och vill köra hem i 200 bloss på natten för att sova utan att förlora 10 minuter extra är väl argument nog att hon inte ska känna sig tvingad varenda natt. 

(Och nej - jag vet inte om hon faktiskt vill köra i 200 bloss helelr - mer bildligt talat. Inte heller om hon är trött tre på natten när hon måste gå upp på morgnarna - jag bara antar)
    Hur tänker du nu?

Varenda natt? Nej, några gånger i månaden.
    10 minuter extra? Nej, någon halv minut tar det snarare att stanna och släppa av.
  • jwrh
    LucyStacy skrev 2012-02-21 15:45:48 följande:
    Vi lever i ett samhälle där folk förväntas ta ansvar för var de bor och hur de tar sig till jobbet. Vad ska kollegan göra den dagen ts bil inte startar?
    Jajemensan, var man för sej själv! Hjälper man någon är man en riktig moder Theresa! Men helst ska man ju inte hjälpa någon, för man har ju ingen skyyyyyldigheeeeet!!
  • Anonym

Om jag förstått det rätt handlar det om 5-6 ggr/månaden och det är på vägen du ändå åker? Han erbjuder dig pengar och dessutom säger att han kan gå den biten som skulle vara en omväg för dig? Vad är problemet, förutom att det är sniket av dig att inte vilja hjälpa en kollega? Ok, han sliter lite på sätet han sitter på men annars kan inte jag se att det skulle vara något annat än ren och skär egoism.

Själv jobbar jag också oregelbundna tider och har inte körkort. Min man hämtar mig och nästan varje gång så är det någon som åker med. Vi åker då många gånger en omväg som gör att vi kanske kommer hem 10-20 minuter senare. Detta är inget problem för varken min man eller mig, utan det känns bra att man kan hjälpa sin kollega och veta att denne kommer hem ordentligt. Allt detta görs utan någon som helst ersättning förutom tacksamheten de uttrycker. Jag hoppas att om jag någon gång skulle behöva hjälp så ställer mina kollegor upp för mig.

Men detta är hur jag fungerar och som tur är delar min man detta resonemang med mig. Tyvärr resonerar många i dagens samhälle att alla ska sköta sitt och klara av sina bekymmer/problem själva för det är ju inte mitt bekymmer.  Därför är det svårt för många att be om hjälp vad det än gäller och hellre lider i tystnad...

Svar på tråden Skjutsa hem kollega