• Anonym (Kollegan)

Skjutsa hem kollega

Tänkte bara kolla med er lite snabbt hur ni tycker.

Ska förklara så kortfattat jag kan.

En kollega har inget körkort och den tiden på dygnet vi slutar går inga bussar. Nu har personen fått skjuts hem av mig då det ligger åt samma håll, men det blir ändå en extra sväng på ca4km. Personen har sagt klart och tydligt att han kan gå från ett ställe där jag ska rakt fram och han svänger så jag slipper omvägen. Men ändå har jag varit snäll och skjutsat hela vägen. Har fått pengar som kompensation även om det inte är något jag vill ha, utan han visade sin tacksamhet.

Vi jobbar detta pass ca 5-6 på en månad och detta börjar nu ta på krafterna på mig. Det är inte mitt ansvar att skjutsa hem min kollega! Jag vet att han jobbar på körkortet men det kommer dröja några månader till, han har även sagt att han ska börja cykla när våren kommer, men då kan han börja redan nu, men har skyller på väglag att det är snöigt och halt. Men andra cyklar så då kan han! Han tycker bara det är bekvämt när han får skjuts hela tiden.

Hur tänker ni? Hur kan jag säga till smidigt att han inte kan åka med mer? Eller ska jag fortsätta skjutsa honom till den plats han själv sagt han kan gå ifrån, det blir egentligen ingen omväg för mig, för att vara snäll, även om jag inte vill? Förhoppningsvis kommer våren snart och väglaget blir bättre. Då slipper jag detta problem!

• Svar på tråden Skjutsa hem kollega
  • FixarFrasse
    Anonym (förstår inte) skrev 2012-02-21 15:10:29 följande:
    Det är helt ok att ha den åsikten, har väl inte skrivit annat?! Precis som det är helt ok att ha en annan åsikt...
    Nej, det var väl mer det där "hoppas att någon återbetalar...-grejen jag tyckte var lite plumpt.
  • Anonym (förstår inte)
    FixarFrasse skrev 2012-02-21 15:14:31 följande:
    Nej, det var väl mer det där "hoppas att någon återbetalar...-grejen jag tyckte var lite plumpt.
    Då kanske du skulle ha citerat det inlägget istället för mitt...
  • Anonym
    olleolle skrev 2012-02-21 14:38:44 följande:
    Men vadå taskigt? Det är ts bil och om hon inte vill ha med sig massa svetton i bilen så ska hon väl hellre inte behöva det.
    Det ÄR störigt att hela tiden behöva ha med någon i bilen.
    Jag cyklar året runt till mitt jobb, så det är inte speciellt jobbigt att ta sig ynka 4000 meter för herren som ska ha skjuts hela tiden.
    TS har inte skrivit någonstans att han är ett svetto?
    TS har skrivit att det handlar om 5-6 ggr i månaden, alltså inte hela tiden
    för honom så kanske det inte är så lätt att cykla så långt, dessutom mitt i natten
    och TS har ju erbjudit att skjutsa och inte sagt nej, så hur ska han veta att TS inte vill!?    
  • Anonym
    FixarFrasse skrev 2012-02-21 14:59:03 följande:
    ...vad är detdär för trams?
    Kämpar? Han är ju bara lat och handlingsförlamad
    hur vet du det?
    han kämpar för att ta körkort inom ett par månader, det kallar inte jag lat!
    och jag förstår honom att han inte vill cykla hem mitt i natten! han kanske inte kan cykla så långt mitt i vintern.   
  • FixarFrasse
    Anonym (förstår inte) skrev 2012-02-21 15:16:04 följande:
    Då kanske du skulle ha citerat det inlägget istället för mitt...
    Sorry, svarade fel! 
    Och naturligtvis får alla ha sina åsikter som du säger. 
  • Agapi
    Faile skrev 2012-02-21 15:08:38 följande:
    Finns inte en möjlighet att jag hade låtit en kollega traska hem själv mitt i natten om jag ändå ska åt samma håll.
    samma här.

Tycker de verkar skitkonstigt att tycka de är så jobbigt att låta en kollega sitta med i bilen en bit. När de inte ens är varje dag, inte någon omväg alls (om ts släpper av honom där han sagt att de är helt lungt) och dessutom är de ju inte ens halva vägen av ts hem väg så sin "ensamtid" i bilen får man ju ändå.

Låta sin kollega gå mitt i natten, mitt i vintern, efter en arbetsdag för man vill ha en kvart till ensam i bilen... 
    Alla gör ju som dom vill och de är ingen som kan tvinga någon att skjutsa men jag hade aldrig betet mig så och skulle tycka de var väldigt underligt och elakt om jag såg någon annan göra de.
  • FixarFrasse
    Anonym skrev 2012-02-21 15:23:18 följande:
    hur vet du det?
    han kämpar för att ta körkort inom ett par månader, det kallar inte jag lat!
    och jag förstår honom att han inte vill cykla hem mitt i natten! han kanske inte kan cykla så långt mitt i vintern.   
    Nej, givetvis vet jag egentligen inte ett skit, jag har bara sett (och kanske felaktigt tolkat) det TS har skrivit. 
    Men bara det faktum att de jobbar till tre på natten, att hon har barn hon måste upp till på morgonen och vill köra hem i 200 bloss på natten för att sova utan att förlora 10 minuter extra är väl argument nog att hon inte ska känna sig tvingad varenda natt. 

(Och nej - jag vet inte om hon faktiskt vill köra i 200 bloss helelr - mer bildligt talat. Inte heller om hon är trött tre på natten när hon måste gå upp på morgnarna - jag bara antar)
  • ica

Jag har varit i snyltarens sits och valt att cykla alternativt att gå. Det är inte andras sak att se till att jag kommer hem från jobbet. Har jag tagit ett jobb så får jag själv ta mig hem. Det är inte alla kollegor man står så nära.

• jwrh

Jag hade aldrig sagt till en kollega att han fick gå/cykla hem mitt i natten när jag ändå skulle det hållet! Jag hade tom kört honom de extra 4 km. Omvägen kan jag dock ha förståelse för att man inte vill göra, men att inte ens släppa av på vägen?!

Vilket tråkigt samhälle vi lever i när det finns människor som tycker det är så himla jobbigt att ställa upp för andra människor. "Jag har minsann ingen skyldighet!!".

TS, sorry men jag tycker du verkar vara en snål jäkel, och då menar jag inte ekonomiskt. Låt han cykla du (han får ju faktiskt skylla sej att han inte har någon bil den misslyckade nollan), gasa gärna på lite extra så snömodden skvätter när du bränner förbi honom, och njut riktigt mycket av de hela 10 minutrarna ensam i bilen som verkar så himla viktiga för dej.

• jwrh

Och herregud, nu ser jag att det dessutom endast gäller 5-6 ggr/mån. Jag kan inte annat än att bara skaka på huvudet.

Svar på tråden Skjutsa hem kollega