• Anonym (Kollegan)

Skjutsa hem kollega

Tänkte bara kolla med er lite snabbt hur ni tycker.

Ska förklara så kortfattat jag kan.

En kollega har inget körkort och den tiden på dygnet vi slutar går inga bussar. Nu har personen fått skjuts hem av mig då det ligger åt samma håll, men det blir ändå en extra sväng på ca4km. Personen har sagt klart och tydligt att han kan gå från ett ställe där jag ska rakt fram och han svänger så jag slipper omvägen. Men ändå har jag varit snäll och skjutsat hela vägen. Har fått pengar som kompensation även om det inte är något jag vill ha, utan han visade sin tacksamhet.

Vi jobbar detta pass ca 5-6 på en månad och detta börjar nu ta på krafterna på mig. Det är inte mitt ansvar att skjutsa hem min kollega! Jag vet att han jobbar på körkortet men det kommer dröja några månader till, han har även sagt att han ska börja cykla när våren kommer, men då kan han börja redan nu, men har skyller på väglag att det är snöigt och halt. Men andra cyklar så då kan han! Han tycker bara det är bekvämt när han får skjuts hela tiden.

Hur tänker ni? Hur kan jag säga till smidigt att han inte kan åka med mer? Eller ska jag fortsätta skjutsa honom till den plats han själv sagt han kan gå ifrån, det blir egentligen ingen omväg för mig, för att vara snäll, även om jag inte vill? Förhoppningsvis kommer våren snart och väglaget blir bättre. Då slipper jag detta problem!

• Svar på tråden Skjutsa hem kollega
  • FixarFrasse
    LunaLunatic skrev 2012-02-21 16:01:54 följande:
    Hur tänker du nu?

Varenda natt? Nej, några gånger i månaden.
    10 minuter extra? Nej, någon halv minut tar det snarare att stanna och släppa av.
    OK för att förtydliga så du förstår: Varenda natt hon/de jobbat
    Ska hon klara 4 km extra på en halv minut får hon gasa ordentligt...
  • LunaLunatic
    FixarFrasse skrev 2012-02-21 16:07:05 följande:
    OK för att förtydliga så du förstår: Varenda natt hon/de jobbat
    Ska hon klara 4 km extra på en halv minut får hon gasa ordentligt...
    Citerar ur TS:
    "Personen har sagt klart och tydligt att han kan gå från ett ställe där jag ska rakt fram och han svänger så jag slipper omvägen."
  • LucyStacy
    ingelala skrev 2012-02-21 16:05:34 följande:
    Jajemensan, var man för sej själv! Hjälper man någon är man en riktig moder Theresa! Men helst ska man ju inte hjälpa någon, för man har ju ingen skyyyyyldigheeeeet!!
    Hört talas om att växa upp och ta sitt ansvar?
  • FixarFrasse

Nu kör jag hem!
    Och förbarmar mig över stackaren som inte har bil för han vill spara 3 papp i månaden till sin årliga Thailandsresa; honom är det lite synd om!
    Givetvis får han skjuts!

• Anonym (sportlov)

Usch, vad du är sniken Ts.... Låt honom åka med
    de få gånger i månaden det är tal om. Släpp av honom där
    han säger att det är ok för honom att gå. Och självklart tar
    du emot bensinpengar om han erbjuder. Regnar det kör du
    honom ända hem förstås.
    Tänk dig in i vilken känsla du kommer ha om han frågar
    "Får jag åka med ikväll?" Du svarar "Nej, du får ta dig hem själv".
    Du hoppar in i bilen och kör förbi honom. Skit samma om han har cykel den dagen eller inte. Kommer du ha en go känsla i magen? Sova gott?
    Eller kommer du känna "Yes!, där fick han så han teg"?
    Tycker lite synd om dig...faktiskt

• Anonym
    ingelala skrev 2012-02-21 15:37:52 följande:
    Jag hade aldrig sagt till en kollega att han fick gå/cykla hem mitt i natten när jag ändå skulle det hållet! Jag hade tom kört honom de extra 4 km. Omvägen kan jag dock ha förståelse för att man inte vill göra, men att inte ens släppa av på vägen?!

Vilket tråkigt samhälle vi lever i när det finns människor som tycker det är så himla jobbigt att ställa upp för andra människor. "Jag har minsann ingen skyldighet!!".

TS, sorry men jag tycker du verkar vara en snål jäkel, och då menar jag inte ekonomiskt. Låt han cykla du (han får ju faktiskt skylla sej att han inte har någon bil den misslyckade nollan), gasa gärna på lite extra så snömodden skvätter när du bränner förbi honom, och njut riktigt mycket av de hela 10 minutrarna ensam i bilen som verkar så himla viktiga för dej.
    Bra inlägg !! Håller med till 100 %.
  • Jättekul

Så fruktansvärt  detta samhälle har blivit. Det är bara jag jag jag som gäller. Ts får t o m betalt. Varför kan man inte köra 4 km extra? Jag fattar inte problemet. Jag skulle kunna förstå om det handlade om mil men km? Hur många minuter extra handlar det om? Dessutom ska kollegan ta körkort om några månader.

Orkar inte vara snäll? Är det det som är problemet? Då tycker jag synd om TS  

• FixarFrasse

Märklig (och lite läskig) utveckling på den här tråden.

Vi har en tjej som (jag sammanfattar lite) uppenbarligen under en tid har skjutsat en snubbe hem från jobb, men tycker att det börjar ta på krafterna eftersom det är efter tre på natten och gör det för att vara snäll, trots att hon inte vill. Hon efterlyser t o m förslag på ett smidigt sätt att framföra det på!

Enkelt för mig; Känns det inte OK, fortsätt inte; gäller i de flesta sammanhang.
    Tvärtom uppmanas hon på ett ganska trist sätt att göra detta hon tycker tar på krafterna och faktiskt inte vill! Framställs som något av en skurk!
    Märkligt som sagt...

• Anonym
    FixarFrasse skrev 2012-02-21 18:44:18 följande:
    Märklig (och lite läskig) utveckling på den här tråden.

Vi har en tjej som (jag sammanfattar lite) uppenbarligen under en tid har skjutsat en snubbe hem från jobb, men tycker att det börjar ta på krafterna eftersom det är efter tre på natten och gör det för att vara snäll, trots att hon inte vill. Hon efterlyser t o m förslag på ett smidigt sätt att framföra det på!

Enkelt för mig; Känns det inte OK, fortsätt inte; gäller i de flesta sammanhang.
    Tvärtom uppmanas hon på ett ganska trist sätt att göra detta hon tycker tar på krafterna och faktiskt inte vill! Framställs som något av en skurk!
    Märkligt som sagt..
    Men vad är det som tar på krafterna eller att hon inte vill? Att trampa på gasen? Att kollegan sliter på sätet? Att släppa av någon på vägen hem? Att underlätta för en kollega? Har jag missat att det finns en annan anledning än att hon helt enkelt inte vill vara snäll längre. Ok, fine, det är ju i hennes fulla rätt att sluta skjutsa om det är det hon vill. Men hon frågade om åsikter och det har hon fått. Sen får hon ju själv leva med sitt beslut och eventuella samvete.
  • FixarFrasse
    Anonym skrev 2012-02-21 19:15:27 följande:
    Men vad är det som tar på krafterna eller att hon inte vill? Att trampa på gasen? Att kollegan sliter på sätet? Att släppa av någon på vägen hem? Att underlätta för en kollega? Har jag missat att det finns en annan anledning än att hon helt enkelt inte vill vara snäll längre. Ok, fine, det är ju i hennes fulla rätt att sluta skjutsa om det är det hon vill. Men hon frågade om åsikter och det har hon fått. Sen får hon ju själv leva med sitt beslut och eventuella samvete.
    De skälen hon framfört räcker gott för mig. Eventuella detaljer i en djupare utredning får hon isåfall svara själv på.
Svar på tråden Skjutsa hem kollega