• Emmmsan

Har PCO och planerar syskon.

Jag fick reda på att jag har PCO för ca 5 år sedan då jag var hos en barnmorska/gynekolog (?) på grund av att jag inte hade fått tillbaka min mens efter att ha slutat med p-piller ett år tidigare. Jag hade inte slutat med dom för att bli gravid utan var bara less på att proppa i mig hormoner och att jag på grund av det hade noll sexlust.
    Eftersom jag hade PCO och inte försökte bli gravid så blev jag rekommenderad att börja med p-piller igen så det gjorde jag. Men bara några månader efter det så bestämde jag och min sambo oss för att vi skulle försöka skaffa barn så jag slutade än en gång med p-pillrena och förberedde mig samtidigt på det värsta, dvs att jag inte skulle få varken ägglossning eller mens av mig själv och att det skulle ta låång tid innan jag blev gravid. Gissa om jag blev förvånad när mensen dök upp ca 40 dagar efter sista pillret och när graviditetstestet en månad senare visade ett stort fint plus. Jag hade aldrig vågat tro att det skulle gå så fort i och med att jag hade fått diagnosen PCO.

Nu har jag och sambon bestämt oss för att skaffa ett syskon så i november slutade jag med p-pillrena igen och även denna gång var/är jag förberedd på att det kommer att ta lång tid. 29 dagar efter sista pillret kom en mens (dvs i mitten på december) och under den menscykeln så kände jag tydligt av en äl vilket förstås väckte en smula hopp. Men sedan har det inte hänt mycket. Fick en pytteliten blödning i slutet av januari, ena dagen kom det lite brunt och sedan hade jag svagt färgade flytningar i två dagar efter det. Först trodde jag att detta var någon typ av mellanblödning då jag hade liknande varje månad veckan innan mens när jag åt p-piller men nu är jag osäker, var det kanske en pytteliten mens? Efter den har det inte hänt något mer och det känns så himla frustrerande att försöka bli gravid när man vet att kroppen inte fungerar som den ska. Nu har dessutom min förbaskade acne på rygg och bröst kommit tillbaka och dessutom har jag fått väldigt torra slemhinnor vilket ju inte gör det hela enklare.

När jag fick reda på att jag har PCO gjordes bara ett vaginalt ultraljud men nu efteråt har jag förstått att man oftast även tar blodprov. Jag skulle väldigt gärna vilja få en grundlig undersökning angående min PCO så jag vet om det ens är någon idé att vi försöker själva. Men känner mig väldigt osäker på om det ens är någon idé att ringa en barnmorskemottagning angående detta då jag tidigare tyvärr inte har blivit tagen på allvar när jag ringt och varit orolig när mensen inte har dykt upp. Vad tror ni kan man få hjälp eller åtminstone få komma på en undersökning fast än det gick fort att bli gravid förra gången och även fast vi en så länge inte har försökt så länge?

• Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.
  • FruSen

Alltså en dum fråga.... Kan man ägglossa flera gånger i samma cykel? Typ med några dagars mellanrum?
    Hade äl i lördags antar jag (?) eller i alla fall fredag-lördag då jag i princip gick dubbelvikt och hade jätteont. Hade fått en hel del flytningar dagarna innan (sorry). Detta försvann sen under söndagen men nu har jag fått ordentliga flytningar igen och molvärk i magen en gång till ???
    På vul såg ju läkaren en äggblåsa som var 18 mm och en som var 13 mm så han trodde att det skulle bli äl av den som var 18 mm några dagar framöver. "Eventuellt två men mest troligt den större" sa han. Men kan den mindre också mogna och släppa några dagar senare?? Eller är det pms jag känner av redan??

• TheBlueOcean

Var till läkaren idag och får ingen hjälp förutom metformin.
    Vilket jag har ätit förut och får en massa biverkningar av vilket jag också sa till honom men han tänkte inte skriva ut någotning annat inte ens provera så jag kan få en blödning (inte blödit sen 8/6 och inget pluss heller.) SUCK!!!! 

• Treasures
    FruSen skrev 2012-08-28 16:56:27 följande:
    Alltså en dum fråga.... Kan man ägglossa flera gånger i samma cykel? Typ med några dagars mellanrum?
    Hade äl i lördags antar jag (?) eller i alla fall fredag-lördag då jag i princip gick dubbelvikt och hade jätteont. Hade fått en hel del flytningar dagarna innan (sorry). Detta försvann sen under söndagen men nu har jag fått ordentliga flytningar igen och molvärk i magen en gång till ???
    På vul såg ju läkaren en äggblåsa som var 18 mm och en som var 13 mm så han trodde att det skulle bli äl av den som var 18 mm några dagar framöver. "Eventuellt två men mest troligt den större" sa han. Men kan den mindre också mogna och släppa några dagar senare?? Eller är det pms jag känner av redan??
    Har ingen aning, men så kan det kanske vara, alltså att den mindre äggblåsan också släppt. Samtidigt har jag för mig att när man haft ÄL och det börjar produceras Progesteron så hämmar det att fler ägg ska mogna och lossna.
    Tindra2011 skrev 2012-08-28 16:59:47 följande:
    Vilket jag har ätit förut och får en massa biverkningar av vilket jag också sa till honom men han tänkte inte skriva ut någotning annat inte ens provera så jag kan få en blödning (inte blödit sen 8/6 och inget pluss heller.) SUCK!!!! 
    Var det till privatläkaren? Hur kan han bestämma det, eller det är klart att han kan, men varför vill han inte hjälpa dig mer än så?

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • FruSen

Det låter rimligt. Jag har inte samma känningar nu som jag hade under helgen. Dock har jag fortfarande molvärk...

Treasures skrev 2012-08-29 19:47:54 följande:
    Har ingen aning, men så kan det kanske vara, alltså att den mindre äggblåsan också släppt. Samtidigt har jag för mig att när man haft ÄL och det börjar produceras Progesteron så hämmar det att fler ägg ska mogna och lossna.

Men va?? Vilken knasig läkare!
    Tindra2011 skrev 2012-08-28 16:59:47 följande:

• Emmmsan

Äntligen är sista tabletten primolut nor tagen (iaf för den här gången). Fy sjutton vilken dålig hy jag har fått av dom. Nu hoppas jag att mensen dyker upp snabbt så jag får börja med pergo snart

• FruSen

Jag fick också jättedålig hy av primolut-nor. Och pergotime gjorde den inte bättre tyvärr :/

Emmmsan skrev 2012-08-30 20:33:55 följande:
    Äntligen är sista tabletten primolut nor tagen (iaf för den här gången). Fy sjutton vilken dålig hy jag har fått av dom. Nu hoppas jag att mensen dyker upp snabbt så jag får börja med pergo snart

• Meja2011

Miracle: varför äter man från dag 3?

Åt sista tabletten provera i söndags, och ingenting har hänt:/ sist kom det 2-3 dagar efter.

Jag får osså dålig hy av tabletterna:/

Tindra: men va? Jag äter aldrig ner metformin mådde så jäkla dåligt:/ kan du inte söka dig privat då?

• TheBlueOcean
    Treasures skrev 2012-08-29 19:47:54 följande:

Var det till privatläkaren? Hur kan han bestämma det, eller det är klart att han kan, men varför vill han inte hjälpa dig mer än så?

FruSen skrev 2012-08-29 23:37:04 följande:

Men va?? Vilken knasig läkare!  

Meja2011 skrev 2012-08-30 21:15:37 följande:
    Miracle: varför äter man från dag 3?

Åt sista tabletten provera i söndags, och ingenting har hänt:/ sist kom det 2-3 dagar efter.

Jag får osså dålig hy av tabletterna:/

Tindra: men va? Jag äter aldrig ner metformin mådde så jäkla dåligt:/ kan du inte söka dig privat då?

Det var privatläkaren. Nu när jag tänker efter så förstår jag varför jag inte fick pergotime ännu men förstår inte varför jag inte fick provera för att få en menstruation eftersom det inte är bra att inte blöda. Ska tillbaka den 2 oktober för att få svar på mina blodprover och för att mannen ska lämna spermaprov. Sen får vi se om han skriver ut pergotime då om allt ser bra ut med simmarna.. Bävar mig för att ta metforminen igen men måste ju pröva iaf... Blir att hämta ut dem imorgon.

• Meja2011

Tindra: aha:/ ja då funkade ju inte det då:(

Någon som vet om ett foster påverkas om man äter provera? Alltså man vet inte om att man är gravid och käkar det därför!

• FruSen

Så olika det kan vara Tindra!
    Här är det ingen som frågat om maken eller bett honom lämna spermaprov. Han har inte varit med på en enda undersökning eller nått alls.
    Ja, det är faktiskt ingen som frågat om maken ens existerar
    Då läkaren konstaterat att jag hade PCOS fick jag ju börja med primolut och pergotime direkt... Jag förstår inte hur det kan vara så olika?

Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.