• Emmmsan

Har PCO och planerar syskon.

Jag fick reda på att jag har PCO för ca 5 år sedan då jag var hos en barnmorska/gynekolog (?) på grund av att jag inte hade fått tillbaka min mens efter att ha slutat med p-piller ett år tidigare. Jag hade inte slutat med dom för att bli gravid utan var bara less på att proppa i mig hormoner och att jag på grund av det hade noll sexlust.
    Eftersom jag hade PCO och inte försökte bli gravid så blev jag rekommenderad att börja med p-piller igen så det gjorde jag. Men bara några månader efter det så bestämde jag och min sambo oss för att vi skulle försöka skaffa barn så jag slutade än en gång med p-pillrena och förberedde mig samtidigt på det värsta, dvs att jag inte skulle få varken ägglossning eller mens av mig själv och att det skulle ta låång tid innan jag blev gravid. Gissa om jag blev förvånad när mensen dök upp ca 40 dagar efter sista pillret och när graviditetstestet en månad senare visade ett stort fint plus. Jag hade aldrig vågat tro att det skulle gå så fort i och med att jag hade fått diagnosen PCO.

Nu har jag och sambon bestämt oss för att skaffa ett syskon så i november slutade jag med p-pillrena igen och även denna gång var/är jag förberedd på att det kommer att ta lång tid. 29 dagar efter sista pillret kom en mens (dvs i mitten på december) och under den menscykeln så kände jag tydligt av en äl vilket förstås väckte en smula hopp. Men sedan har det inte hänt mycket. Fick en pytteliten blödning i slutet av januari, ena dagen kom det lite brunt och sedan hade jag svagt färgade flytningar i två dagar efter det. Först trodde jag att detta var någon typ av mellanblödning då jag hade liknande varje månad veckan innan mens när jag åt p-piller men nu är jag osäker, var det kanske en pytteliten mens? Efter den har det inte hänt något mer och det känns så himla frustrerande att försöka bli gravid när man vet att kroppen inte fungerar som den ska. Nu har dessutom min förbaskade acne på rygg och bröst kommit tillbaka och dessutom har jag fått väldigt torra slemhinnor vilket ju inte gör det hela enklare.

När jag fick reda på att jag har PCO gjordes bara ett vaginalt ultraljud men nu efteråt har jag förstått att man oftast även tar blodprov. Jag skulle väldigt gärna vilja få en grundlig undersökning angående min PCO så jag vet om det ens är någon idé att vi försöker själva. Men känner mig väldigt osäker på om det ens är någon idé att ringa en barnmorskemottagning angående detta då jag tidigare tyvärr inte har blivit tagen på allvar när jag ringt och varit orolig när mensen inte har dykt upp. Vad tror ni kan man få hjälp eller åtminstone få komma på en undersökning fast än det gick fort att bli gravid förra gången och även fast vi en så länge inte har försökt så länge?

• Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.
  • Meja2011

Anledningen att jag undrar är detta;)

Men blir så nervös nu, graviditeten innan Meja var på samma sätt, stimulerade 2 gånger mer prover och inget hände, var ju gravid fick då MA i v 6 fick vi reda på i vecka 10, åhh vad nervös och rädd jag är
    Meja 11-11-23
  • Emmmsan

Men åhh va roligt Meja2011! GRATTIS!!!!!

Vet faktiskt inte hur provera påverkar en graviditet. Kanske kan du ringa och fråga. Hoppas det inte är någon fara iaf!

• Treasures

Grattis Meja! I Fass står det bara att Provera inte ska användas under graviditet. Det står också att det verksamma ämnet i Provera är mkt likt Progesteron som bildas från ÄL till mens, men det bildas ju i större mängd från ÄL då man är gravid. Det är ju det hormonet som försörjer fostret tills moderkakan tar över. Hoppas så att det inte ska vara nån fara och att allt kommer gå bra för dig med den här graviditeten nu. Du som kollades upp så noga och tog ett test innan du började med tabletterna, du måste ju ha blivit gravid i samma veva som du började ta dem.

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • Treasures
    Tindra2011 skrev 2012-08-30 22:59:13 följande:

Det var privatläkaren. Nu när jag tänker efter så förstår jag varför jag inte fick pergotime ännu men förstår inte varför jag inte fick provera för att få en menstruation eftersom det inte är bra att inte blöda. Ska tillbaka den 2 oktober för att få svar på mina blodprover och för att mannen ska lämna spermaprov. Sen får vi se om han skriver ut pergotime då om allt ser bra ut med simmarna.. Bävar mig för att ta metforminen igen men måste ju pröva iaf... Blir att hämta ut dem imorgon.

På ett sätt är det ju bra att din man också kollas upp så det inte finns fler orsaker till att ni inte blir gravida. Samtidigt så har han ju gjort dig gravid för inte så läge sedan och om han inte haft några besvär eller infektioner så är det ju liten risk att hans spermier ska ha blivit dåliga hips, vips.
    Hur länge sedan var det du hade mens? Var tredje månad sa en läkare till mig för nåt år sedan att man ska blöda så jag fick Provera utskrivet om mensen skulle dröja längre än så. Behövde dock aldrig anvädna dem då Metformin gjorde så jag fick mens lite oftare. Visst börjar du försiktigt med  tabletterna och vänjer kroppen vid dem, Vilken dos ska du ta? Jag tog en på morgonen och två på kvällen men började med en, ökade till två efter en vecka och till tre efter ytterligare en vecka. Och så är det viktigt att man tar dem i samband med måltid.
    ~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • Meja2011
    Emmmsan skrev 2012-08-31 21:03:15 följande:
    Men åhh va roligt Meja2011! GRATTIS!!!!!

Vet faktiskt inte hur provera påverkar en graviditet. Kanske kan du ringa och fråga. Hoppas det inte är någon fara iaf!
    Tack=) ja jag eller vi är så chockade, trodde att kroppen inte ville fungera på provera, men har haft ett sånt lugn och harmonisk känsla i kroppen i veckan, ont i brösten och lite svag molvärk i magen och ländryggen, men det kan man ju ha när mensen e på g osså. Men så fick jag en känsla att testa, och köpte rfsu på närmaste affär, (även fast jag vet att det suger) och med en gång kom ett streck upp, åkte då och köpte det digitala.
    Ja jag ska ringa gyn på måndag är så rädd att det ska bli samma visa som första gången.
    Treasures skrev 2012-09-01 07:28:43 följande:
    Grattis Meja! I Fass står det bara att Provera inte ska användas under graviditet. Det står också att det verksamma ämnet i Provera är mkt likt Progesteron som bildas från ÄL till mens, men det bildas ju i större mängd från ÄL då man är gravid. Det är ju det hormonet som försörjer fostret tills moderkakan tar över. Hoppas så att det inte ska vara nån fara och att allt kommer gå bra för dig med den här graviditeten nu. Du som kollades upp så noga och tog ett test innan du började med tabletterna, du måste ju ha blivit gravid i samma veva som du började ta dem.
    Tack=) Näe jag vet jag har läst det med. JA jag har bara läst negativt. Men min läkare sa sist att " det är klart det inte är någon fara, pillret används för att man ska bli gravid, konstigt vore om det skadade fostret vid en graviditet man inte vet om" mm ja jo, och så gick det som det gick=/
    Och jag som ändå varit på gyn 2 omgångar, tagit grav test och hcg, sista hcg provet från den 22:a har jag inet fått svar på, men jag ger mig fan på att det visar något, och gör det det, så ska dem få höra ett och annat. Vi kommer( om vi nu kommer så långt) att göra KUB test denna gång 

Meja 11-11-23
  • Treasures

Meja - men missfallet kan ju ha berott på annat med. Jag vet hur det är, man vill gärna ha nåt att skylla på, att det var därför det gick som det gick men oftast får man ju inget säkert svar på varför. Hoppas iaf att det ska gå bra för er denna gång!

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • Meja2011

Treasure: har aldrig tänkt så förens nu:( och vet inte varför:/ eller jo kanske för att det är andra gången jag äter provera och ändå är gravid. Aja får hålla modet uppe:) blir det så blir det helt enkelt. Hur går det för dig?:)

• Treasures

Meja - det är klart att det ska gå bra för er nu! Stå på dig att få komma och göra ett tidigt VUL så snart det går att se nåt liv därinne. Det går fortsatt bara bra för mig, vecka 11 och magen börjar puta. Nästan inga jeans passar längre på jag lever i mjukisar och tights, känns lite tidigt att börja med mammabyxor redan. På tisdag är det dags för inskrivning hos BM!

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • TheBlueOcean
    Treasures skrev 2012-09-01 07:34:41 följande:
    På ett sätt är det ju bra att din man också kollas upp så det inte finns fler orsaker till att ni inte blir gravida. Samtidigt så har han ju gjort dig gravid för inte så läge sedan och om han inte haft några besvär eller infektioner så är det ju liten risk att hans spermier ska ha blivit dåliga hips, vips.
    Hur länge sedan var det du hade mens? Var tredje månad sa en läkare till mig för nåt år sedan att man ska blöda så jag fick Provera utskrivet om mensen skulle dröja längre än så. Behövde dock aldrig anvädna dem då Metformin gjorde så jag fick mens lite oftare. Visst börjar du försiktigt med  tabletterna och vänjer kroppen vid dem, Vilken dos ska du ta? Jag tog en på morgonen och två på kvällen men började med en, ökade till två efter en vecka och till tre efter ytterligare en vecka. Och så är det viktigt att man tar dem i samband med måltid.

Jo det tycker jag också men han har inte varit sjuk eller så efter sista graviditeten så hoppas att det inte blivit någonting. Jag hade min sista mens den 8 juni så snart är det 3 månader sen. och det är var tredje månad de sagt till mig också så jag förstår inte varför han inte skrev ut provera.. tror jag ska ringa till dem imorgon eller på fredag iaf. Ska börja med en halv tablett 3 gånger om dagligen tydligen.. för jag hade en tablett 3 gånger om dagen förut och då trappade jag upp som dig men mådde ändå inte bra av dem och var supernoga att ta dem till mat... Men jag testar igen för större chans att bli gravid för vill så gärna ha ett syskon. blir det inte felr efter det så tror jag nog jag kan acceptera det men jag vill inte och inte min man heller att Tindra ska behöva vara ensambarn...
Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.