• LnH

Ivf/FET Töserna 2012

min frysis dog, så nu ger jag upp! lycka till alla er som är gravida och försöker! Ni kommer att lyckas! "baby dust" på alla er! vi ger det eventuellt ett till försök i höst på våra gratis försök men orkar inte med allt just nu. hela mitt liv är på "hold" och alla pengar har gått till IVF. Nu har orken tagit slut! Och om min make vill ha barn så gärna så får han helt enkelt skaffa en yngre och mer fertil fru.

• LnH

hmmm nu har jag smält det hela lite. Jag var ju helt inställd på att den inte skulle klara upptiningen, det förra fet vi gjorde så dog första och det andra tappade hälften av cellerna och dem dömde ut det men satte ändå in det.

Vi har tre gratis försök kvar...men jag vet inte om jag orkar att gå igenom allt tre gånger till och ifall vi får till frysen så kanske man måste använda dem också och då drar det ut på tiden ännu mera. Och jag orkar inte vänta och vänta mera. Har kommit överens om att ta ett gratis försök i alla fall. Sen är vi båda överens om att sedan så ger vi upp.

Adoption eller äggdonation är inte något som vi kommer att göra. Jag har ju trots allt två barn sedan innan, men min man har inga som är hans biologiskt. Det är det som är den största pressen, att jag inte kan ge honom ett barn...

• LnH

och tack för alla snälla ord!!!! jag känner mig bara så tom så det känns som om det är svårt att ta in andras problem eller se något som är postivt just nu. MEN jag hoppas att det ändras snart!

• LnH

I mannens fall så kommer de oftast undan lätt och har inte kanske inte alltid så stor förståelse för det vi går igenom. Min man tyckte jag var löjlig när jag inte ville ta sprutorna själv så att han fick göra det istället. Detta var tills han fick för sig att testa att ta en spruta på sig själv (självklart tom). Han lyckades inte så jag frågade ifall jag fick testa på honom och han tyckte inte alls det var skönt och att det gjorde ont i 2 dagar efter. Efter det var han mycket mer förstående att det inte var så kul.

• LnH

en fråga om värden, jag undrar om mina värden är kassa eller bra eller medelbra...
    amh 3.2
    fsh 9.1
    prolaktin 7.5
    Tsh var ett bra värde sa de och det kommer jag inte ihåg i huvudet vad det var.

Är dessa värden bra eller dåliga?! Jag är 36 och fyller 37 snart..
    Läste någonstans att ett FSH på 10, då gör man ingen ivf?!

• LnH
    Hjärtefröjd skrev 2012-08-29 14:53:27 följande:
    Ditt AMH- och prolakin värde är bra och klart inom referens. FSH beror på när i cykeln det är taget. Referensvärdena skiljer sig åt mellan folikelfasen då det är 2,5-10 och mitt i cykel då det är 4-14.

Tack för hjälpen! Jag försökte googla och hittade info som sa att 3.1 var j'ätte dåligt samt att det var normalt och slutligen att det var dåligt...
    Börjar undra om det är ngt annat som inte är bra då vi inte har lyckats efter 2 hela ivf och ett fet...
  • LnH
    Hjärtefröjd skrev 2012-08-29 15:40:59 följande:
    Allt över 1 är helt okej, över 2 är det bra. Så 3,2 måste ju vara mycket väl godkänt.
    Tack! Har för mig att de sa att mitt AMH värde överensstämde inte med mitt FSH...men det skulle ju varit lättare ifall läkaren skrev ned all information istället för jag tycker det är svårt att ta in allt när man sitter där :)

Ok, så då är det med andra ord inte fel på mina värden...det är ju skönt att veta i alla fall :) Men önskar att man kunde hitta olika tabeller för att se vad som är ok och inte ok, ungefär som man kan hitta för hur hcg är i kroppen när man är gravid.
  • LnH

angående järn värde. Jag tålde inte järntabletterna men åt en massa torkade aprikoser som har en massa naturligt järn i sig. Då fick jag upp mitt järnvärde. Testa det med! Det gick upp mycket snabbare med torkade aprikoser med för min del jämfört med tabletter! Och nu när jag känner mig trött och hängig så äter jag torkade aprikoser och mår genast mycket bättre. Och det är rätt gott att äta med tycker jag. Men man måste äta runt en 5-10 per dag. Man kan ju också hacka dem och ha i fil på morgonen, det är också gott.

• LnH

Aprikoserna ger inga ( i alla fall för min del) biverkningar så som förstoppad osv som man kan bli av vanliga järntabletter :)

En annan fråga, ni som har hållt på med IVF några gånger, har ni märkt att er mens och äl har blivit förskjutna? Min äl var alltid 14 dagar efter senaste mens och jag hade alltid 28 dagars cykler. Nu är de allt mellan 28-31 dagar och äl (när jag testar) är allt från dag 14-dag 17, dvs när jag får utslag. Mina cykler har aldrig sett ut så här. Och först tänkte jag att det kunde vara att jag är äldre och det betydde att jag kom närmare klimakteriet men efter idogt googlande så insåg jag att då ska man få kortare cykler och inte längre. Är detta en biverkning från alla hormoner som man trycker i sig?! För det är jobbigt att räkna ut när man ska få mens när den aldrig är regelbunden mera
    Och mensen har blivit konstig med, innan så började jag alltid stört blöda och nu så kan det komma lite lite i kanske 2 dagar och sen kommer den igång och jag blöder mycket kanske 1-2 dagar och sedan inget under 1 dygn och sedan så kommer det jätte mycket i ca 1 dag och sen är den slut. Innan så kom det jätte mycket under 2 dagar, mindre under 2 och sedan var den slut.

Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012