• Csillag

Ivf/FET Töserna 2012

HejsanSkrattande

Här samlas vi som kämpar få ett fint Plus

Vi är egentligen några stycken som startar upp den här tråden, Men bara en av oss kan ju stå
    som tråd startare och fick då färfrågan om jag ville starta upp en ny tråd.

Vi kämpar peppar stärker svarar på frågor och undringar o finns där för varandra.

Alla är välkomna in att följas åt mej oss.
    Vare sej du 
    ska står i kö till ivf
    ska påbörja/håller på med ditt första ivf
    eller är på andra tredje eller fjärde 
    eller håller på med FET.

Vi har alla olika historier varför vi hamnat i Ivf karusellen.
    Vissa är ofrivilligt barnlösa,Vissa sekundära och vissa kämpar för syskonförsök.

Bakomliggande moment varför de inte tar sej finns många.

Vi är ett glatt gäng här inne som kommit varandra närmre o peppat varandra nu sen redan slutet av 2011.
    Vi hoppas mer vill följas oss åt under denna resan.

Vi hoppas på många fina Plus
    och många finaGravid
    Sen få se ett liten
     Hjärta slå
    och snart en liten Baby 

SoligVälkomna in till oss.Solig

• Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012
  • Make your own kind of music
    Mandelmumsa skrev 2012-06-17 14:28:24 följande:
    Fick precis veta att läkaren har godkänt att vi får två tillbaka denna gång! :)) Känns spännande! Då ökar väl graviditetschansen lite grann iaf? Är det någon som vet hur mycket chansen ökar?
    Åh vad roligt!!! 
    Och det här med hur pass större chans det är att det lyckas.... oerhört svårt att säga.
    Jag vet de som fått två toppembryon tillbaka där det ändå inte funkat och sen de som fått embryon med jättedålig chans att överleva som ändå lyckats.
    Så jag tror verkligen att det bara är att hålla tummarna.
    Själv fick jag tillbaka två jättefina embryon den här gången, men jag håller nere mina förhoppningar för jag vet att det inte behöver betyda något. Det kan gå käpprätt åt skogen ändå. Det gäller att ha tur och att allt (eller det mesta) klaffar.
    Så nu hoppas vi att så blir fallet för oss, eller hur! Glad 
  • Mandelmumsa

ET blir runt midsommarhelgen. Troligen odlas de i två dagar som alla våra tidigare har gjort. Alla ägg vi har fått tillbaka har varit felfria och vi har haft hör graviditetschans på dem. Ändå har det inte funkat. Så jag vet ju att det kan misslyckas även om allt ser tipptopp ut. Det är det som är det konstiga. Jag ska fråga om chanserna vid ET. Csillag, har du hört av läkare att de fäster lättare om de är två?

• Csillag
    Mandelmumsa skrev 2012-06-17 18:51:16 följande:
    ET blir runt midsommarhelgen. Troligen odlas de i två dagar som alla våra tidigare har gjort. Alla ägg vi har fått tillbaka har varit felfria och vi har haft hör graviditetschans på dem. Ändå har det inte funkat. Så jag vet ju att det kan misslyckas även om allt ser tipptopp ut. Det är det som är det konstiga. Jag ska fråga om chanserna vid ET. Csillag, har du hört av läkare att de fäster lättare om de är två?
    Ja jag har fått infon av läkare att ibland är de lättare för äggen att fästa om det är två stycken.
    Vid många misslyckade ivf sätts de därav in två.
    Flesta gångerna fäster bara ett ägg,mn givetvis ska man va beredd på att båda kan fästa o rent av ibland dela vidare i magen sen.

Men tror de flesta i denna karusellen e beredda på att ta den risken.

Skulle jag inte blivit gravid denna gången hade jag o distansläkaren lagt in att jag ville ha tillbaka två nästa gång.
    har två blasto kvar i frysen.
    Böev godkänt av CA.
    Förhoppningsvis behöver ja ju inte göra de,om denna graviditeten är som den ska.

Jag hade svårt att få tillbaka två,då jag redan har tvillingar.
    har man tvillingar ökar ju risken till trilling mfl om man sätter in fler än ett ägg.
    Mn efter ett samtal med CA om att vi va fullt beredda på de o faktist vet hur de e att ha tvillingar så godkände dom de.

Att få tillbaka två blasto görs ytterst sällan,mn man kan få de beroende på historik o antal misslyckade ivf osv.
    Sätts de tillbaka två ägg så är de oftast som du får, två/tre dagars då dom inte hunnit dela sej till så många celler.
    MEN jag vet jätte många som väntat/väntar tvillingar på två dagars hihi :-

Så nu håller vi verkligen tummarna för de ska ta sej för den,åtminstonde att ett vill fästa.
  • Csillag
    Mandelmumsa skrev 2012-06-17 18:51:16 följande:
    Kanske skulle skriva att riktlinjerna ändrades ju att man bara skulle återföra ett ägg i alla lägen om de medicinska inte styrkte annat.
    Två ägg återförs sällan.

Sen vet jag ju att vissa kliniker inte e alls hårda o kan sätta in två utan problem,medans andra verkligen e noga med de.
    Tvillingar lr fler tillhör ju större risk.
    Å antal tvillingar o fler har ju minskat sen dom ändrade riktlinjerna för ivf återföranden.
  • Mandelmumsa

Jo jag känner till att riktlinjerna har ändrats och som du säger, det verkar väldigt olika från klinik till klinik hur de efterlevs. Har märkt att de på olika sätt vill försöka tillmötesgå önskemål där jag går. Men på Linnékliniken där vi ska gå i höst är de stenhårda med att det är ett embryo som gäller. Jag ska höra med min klinik hur stor chansen är att ett respektive båda två fäster. Det vore intressant att veta. Jag skulle mer än gärna ha tvillingar, min sambo är dock lite rädd för det :P Men jag vet att riskerna också är mycket större med tvillingar men det är jag beredd att ta. Och som du säger, det är ju större chans att bara ett fäster än att båda fäster!!

• Snölängtan

MYOKOM: Grattis till de fina embryona!!! När det gäller testdatum så fick jag 17 dagar efter en FET och 14 dagar efter den senaste och då visades ett lite svagt streck på TD 14.

Csillag: Tack för att du håller humöret upp på oss alla - jag blev faktiskt lite full i skratt när du skrev om ditt sug efter fisk! OCH att du tom vet vad de rackarna heter! Hoppas ni fisksuget håller i sig och tilltar! Flört   Angående uppdatering av "listan" så hade jag VUL 13/6 och BF är 29/1 2013....

Sessan 83K: Angående ”nedreglering” så blev jag nedreglerad men hade fyllt 40 precis och fått en kallelse till den "allmänna screening-mammografin" så på sätt och vis fick jag en koll i lagom tid….men annars var det ingen koll. Men å andra sidan hade jag inte samma spruta/medicin....

Mandelmumsa: Grattis till beslutet att få två embryon. Lycka till nu!!!

• Csillag
    Snölängtan skrev 2012-06-17 21:25:14 följande:
    MYOKOM: Grattis till de fina embryona!!! När det gäller testdatum så fick jag 17 dagar efter en FET och 14 dagar efter den senaste och då visades ett lite svagt streck på TD 14.   Csillag: Tack för att du håller humöret upp på oss alla - jag blev faktiskt lite full i skratt när du skrev om ditt sug efter fisk! OCH att du tom vet vad de rackarna heter! Hoppas ni fisksuget håller i sig och tilltar!    Angående uppdatering av "listan" så hade jag VUL 13/6 och BF är 29/1 2013....   Sessan 83K: Angående ?nedreglering? så blev jag nedreglerad men hade fyllt 40 precis och fått en kallelse till den "allmänna screening-mammografin" så på sätt och vis fick jag en koll i lagom tid?.men annars var det ingen koll. Men å andra sidan hade jag inte samma spruta/medicin....   Mandelmumsa: Grattis till beslutet att få två embryon. Lycka till nu!!!

Haha ja visst e de sjukt med fisk dlen.skulle aldrig i mitt liv ens tänka på fisk innan.nu har jag frossat.min man bara tittar på mej när han frågar va jag e sugen på till middag o ja svarar fiiiisk!! Men ja får väl se de som mer än positivt just nu.att jag faktist känner sug efter nåtska lägga in dina uppgifter imorgon.kör via mob just nu.
  • Csillag
    Mandelmumsa skrev 2012-06-17 19:55:27 följande:
    Jo jag känner till att riktlinjerna har ändrats och som du säger, det verkar väldigt olika från klinik till klinik hur de efterlevs. Har märkt att de på olika sätt vill försöka tillmötesgå önskemål där jag går. Men på Linnékliniken där vi ska gå i höst är de stenhårda med att det är ett embryo som gäller. Jag ska höra med min klinik hur stor chansen är att ett respektive båda två fäster. Det vore intressant att veta. Jag skulle mer än gärna ha tvillingar, min sambo är dock lite rädd för det :P Men jag vet att riskerna också är mycket större med tvillingar men det är jag beredd att ta. Och som du säger, det är ju större chans att bara ett fäster än att båda fäster!!

jo jag håller me dej,de e verkligen olika från klinik till klinik.men de har man märkt att de skiljer sej om mkt. Vissa odlar inte blasto utan sätter alltid in 2 dagars,vissa har en tsh gräns på mellan 3-4 vilket e superhögt för en som har svårt att bli gravid medans andra vill ha evärde på max 2.0 mn gärna under.vissa söver alltid vid ÄP medans andra kliniker gproppar en full med smärtstillande medans andra frågar patienten hur mkt/lite smärtstillande dom vill ha,de e verkligen olika innom allt.vissa letar mer lr mindre bara nya patienter medans andra verkligen sätter sej in i patienterna o testar o försöker allt för att få sin patient gravid.man ska verkligen vara noga när man väljer ivf klinik. Att de skrämmer din man att de kanske blir fler än en bebis tror jag e gandka normalt för killar att känna.Mn ja lovar er väbåda att de e verkligen dubbel lycka. Ett tips om ni skulle bli gravida med två: Gör allt så smidigt som möjligt,ju mindre.man komplicerar de,ju enklare o smidigare fortskrider allt. Jag håller verkligen alla tummar o tår.för ni ska lyckas denna gången. Vare sej de blir en bebis lr två bebisar.
  • Mandelmumsa

Tack Csillag vad du är gullig! :))
    Helt övertygad om att du har rätt i att det är dubbel glädje med två! Men som sagt, man får hoppas att åtminstone en tar sig denna gång!
    Tack Snölängtan! Såg det fint ut på UL?

Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012