• Csillag

Ivf/FET Töserna 2012

HejsanSkrattande

Här samlas vi som kämpar få ett fint Plus

Vi är egentligen några stycken som startar upp den här tråden, Men bara en av oss kan ju stå
    som tråd startare och fick då färfrågan om jag ville starta upp en ny tråd.

Vi kämpar peppar stärker svarar på frågor och undringar o finns där för varandra.

Alla är välkomna in att följas åt mej oss.
    Vare sej du 
    ska står i kö till ivf
    ska påbörja/håller på med ditt första ivf
    eller är på andra tredje eller fjärde 
    eller håller på med FET.

Vi har alla olika historier varför vi hamnat i Ivf karusellen.
    Vissa är ofrivilligt barnlösa,Vissa sekundära och vissa kämpar för syskonförsök.

Bakomliggande moment varför de inte tar sej finns många.

Vi är ett glatt gäng här inne som kommit varandra närmre o peppat varandra nu sen redan slutet av 2011.
    Vi hoppas mer vill följas oss åt under denna resan.

Vi hoppas på många fina Plus
    och många finaGravid
    Sen få se ett liten
     Hjärta slå
    och snart en liten Baby 

SoligVälkomna in till oss.Solig

• Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012
  • Make your own kind of music

När ungefär tror ni att ett två-dagars embryon fäster, om det fäster?
    Läste någonstans att ett två-dagars bör fästa 2-5 dagar efter ET och en blasto redan under första dygnet.
    Kan det stämma tro?
    Någon som tror sig kännt när det fäst någon gång och i så fall kan beskriva känslan?
    Fick nyligen en enorm kramp i livmodern så pass att jag fick böja ner huvudet här på jobbet och grimasera.
    Det varade bara ca 10 sek och nu känner jag bara att det moler i buken.
    Förmodligen är det alldeles för tidigt för ett emrbyo att fästa och nog skulle det väl knappast göra så pass ont. Så det är nog snarare sviter från ÄP eller Crinolen som börjar göra verkan.
    Nä, nu ska jag försöka sluta analysera.
    Var 1,5 år sedan jag senast gick igenom ett ET så jag har glömt bort hur det kan kännas.

• LnH

MYOKOM: hmmm jag tror jag la in en länk till en sida där det stod ungefärligt när de fäster och vad som händer...letar upp den och postar den!

• jazmine25
    Csillag skrev 2012-06-18 10:09:02 följande:
    Hejsan o välkommen in till oss.
    Klart du ska följas med.Vi är några som vari med längre än andra MEN vi kämpar alla för samma mål - BEBIS!!Skrattande

Här ska de bli ett fint Plus till alla innan 2013!

Angående  Assisted hatching så vet jag att Carlanderska fortfarande gör de o har bra resultat ifrån de.
    Jag har en kompis som gjort de på Carlanderska, hon hade försökt i flera år utan lyckade resultat,Mn Torbjörn på Carlanderska rekomenderade då detta och hon har nu en sprallig liten 1 1/2 åring hemma.
    Syskonförsök gjordes på Carlanderska från december utan framgång allt,sen gjorde dom med Assisted hatching metod igen o hon ska nu få ett litet syson till sin dotter.

2 av 2 gånger har hon lyckats med det.

Har en annan vänninna som har gjort 7 hela IVF + 15 frys utan lyckat resultat uppe i Huddinge mn den kliniken har inte Assited hatching så hon har nu bytt klinik ner till Carlanderska för att få de så i Augusti ska hon starta de där nere.

Tror mkt på denna metoden.
    Vissa ägg har svårt att kläcka skalet o behöver å hjälp med de.

Men sen som du kommer märka så är de verkligen olika bud från klinik till klinik!
    Vissa gånger tänker man bara Men herre guu va håller den kliniken på med.
    Medans de finns vissa kliniker som är toppenbra.
    Ivf klinikerna ökar i sverige,vilket är bra för barnlösa.
    men man ska verkligen välja sin klinik med omsorg.
    Ibland kan de va bättre att få pendla till en riktigt bra klinik lr lägga mer pengar på en klinik som kanske  har längre erfarenhet o följer studier o forskning o deltar aktivt i dom än kliniker som har korta vänteköer o lägre pris.

Hur har KS med assisted??
    Kommer du kunna göra de där lr kommer du få åka nånannan stans??
    Det trista i vissa fall är att man alla inte kan välja klinik. Jag som behöver donerade spermier får bara gå på universitetssjukhus. Och sen tror jag bara att när man använder sig av gratis försöken så får man heller inte välja nåt annat universitetssjukhus. Kanske sen när man betalar själv.
  • förväntansfull 75

Vilket välkomnande:)

Vad glad man blir. Gjorde ET  8/6

När vi startade vår utredning visade det sig att jag hade lågt AMH, 1,0( är det så farligt lågt egentligen)

Min sambo lämnade i början av vår utredning 2 spermaprov, men det visade inga spermier alls. Då blev man ju väldigt orolig:( Efter biposi visade det iallefall att han hade spermier i bitestiklarna. :) Läkarna tyckte då att vi skulle ta blodprover för att se om min sambo hade cystisk fibros. Har man denna avvikande gen så har man oftastt inga  sädesledare över huvudtaget. Svaret visade då att han hade det....Så därför är vi nu här......

Efter ET så kände jag jättemkt i brösten. De blev ömma, spända och ja kanske lite större, till sambons glädje:) Men nu är de som vanligt igen, så därför känner jag på mig att vi har kammat 0 denna gång.

Vet faktiskt inte om KS gör assisted hatching eller vad de tycker om det. När jag ringer på torsdag ska jag höra lite mer om det tror jag..... Jag läste lite om risker såsom siamesiska tvillingar. Då blir man dock lite orolig. Vet dock inte hur vanligt det är...

ps. nubörjare som jag är är jag ´jättedålig på alla förkortningar, men ska göra mitt bästa framöver...:)   .

• Csillag
    förväntansfull 75 skrev 2012-06-18 18:15:33 följande:
    Vilket välkomnande:)

Vad glad man blir. Gjorde ET  8/6

När vi startade vår utredning visade det sig att jag hade lågt AMH, 1,0( är det så farligt lågt egentligen)

Min sambo lämnade i början av vår utredning 2 spermaprov, men det visade inga spermier alls. Då blev man ju väldigt orolig:( Efter biposi visade det iallefall att han hade spermier i bitestiklarna. :) Läkarna tyckte då att vi skulle ta blodprover för att se om min sambo hade cystisk fibros. Har man denna avvikande gen så har man oftastt inga  sädesledare över huvudtaget. Svaret visade då att han hade det....Så därför är vi nu här......

Efter ET så kände jag jättemkt i brösten. De blev ömma, spända och ja kanske lite större, till sambons glädje:) Men nu är de som vanligt igen, så därför känner jag på mig att vi har kammat 0 denna gång.

Vet faktiskt inte om KS gör assisted hatching eller vad de tycker om det. När jag ringer på torsdag ska jag höra lite mer om det tror jag..... Jag läste lite om risker såsom siamesiska tvillingar. Då blir man dock lite orolig. Vet dock inte hur vanligt det är...

ps. nubörjare som jag är är jag ´jättedålig på alla förkortningar, men ska göra mitt bästa framöver...:)   .
    Haha klart du ska få ett ordentligt välkomnande

Förkortningarna kommer under tidens gång,jag fuskade i början o kolladr här inne på FL va vissa saker betydde.

De här med siamesiska tvillingar tror jag inte e så stor chans,de har dom inte ens nämnt för mej att de finns risk till de.
    Men finns väl risker för allt visserligen.

Hoppas KS vill göra hatsching på dej,sägs kunna hjälpa ganksa många.

jag har ju haft tunna tunna fina skal på mina som inte borde vara några problem att kläcka ur mn de har ju inte vari så lätt att kläckas.
    MEN skam den som ger sej, nu sitter jag här.
    Sjukt orolig för VUL på torsdag bara då de misstänkt utomhavandeskap lr ev MF som e på G.

Dott AmH verkar inte superlågt precis.
    Mitt ligger på 0,2 o de klassas som värdelöst (kul att få höra..NOT)
    Oftast blir du inte ens berättigad till IVF med de låga värdet som jag ahr.
  • Snölängtan
    Mandelmumsa skrev 2012-06-17 22:41:41 följande:
    Tack Snölängtan! Såg det fint ut på UL?
    Tja, så find det kan se ut så tidigt: en hinnsäck fanns där och det var placerat på ett "bra ställe" i livmodern enligt Dr och sedan förstorade han upp bilden så att vi kunde se "en ärta som pulserade" och det var hjärtat!!! Häftigt att det går att se så tidigt. Men mer än så gick inte att se. Så vi har nu "ett litet hjärta" som vi hoppas ska växa till sig på bästa möjliga vis! Glad
  • frida79

Ska på inskrivning idag och ta massa blodprover bl.a. Någon som vet på vad sätt Ivf kan påverka provresultaten!?? Om det är puregon orgalutran och ovitrellen som kan påverka så här långt efter?? (v 6) kan det påverka sköldkörtelproverna tex?

Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012