karfor skrev 2012-06-17 09:40:29 följande:
Hade tänkt skriva lite mer om mig men råkade posta innan.
Jag fick Sheehans syndrom när min son föddes (juli 2010), vilket innebär att min hypofys slutade fungera. Hypofysen styr över många hormoner bl.a. ägglossningen och det gör att jag numera inte får ägglossning och måste få hjälp. När jag blev diagnostiserad sa de bara att du kan inte få barn men det är ingen fara det kommer att gå. När jag väl ville försöka få barn igen så skickade de mig till Shalgrenska, där tog det säkert ett halvår innan de ens kom på att där ska jag ju inte vara för jag har ju redan ett barn. Så i slutet av februari hamnade vi på Calanderska där vi nu har gjort två IVF. På det första blev inget ägg befruktat och vid andra ett ET vilket inte tog sig.
Jag är arg för att alla har tagit så lättvindigt på det hela. Även på Calanderska har det känts som att det inte riktigt talas om att det finns en möjlighet att detta inte kommer att lyckas. Man gör inte upp en plan för hur det ska gå om försöken inte lyckas. Nu står jag här två försök senare och min läkare (Torbjörn) pratar om attt göra ett eller två försök till, sen är det kört.
Hur många ET har ni andra gjort?
Hejsan o välkommen in till oss.
Om du fått Torbjörn på Carlanderska ska du vara riktigt riktigt nöjd då han tillhör en av de främsta läkarna innom ivf.
Att dom inte gör upp en plan har nog mest troligt med att göra att dom tar ett försök i taget och studerar varje försök under tidens gång.
Carlanderska är väldigt noga med att kolla va som sker o va man kan förändra, va problemen under ivf gång kan beo på,vilket du ska vara glad för.
Många kliniker gör en ivf plan för tre försök och ändrar inget under dessa gånger utan gör en utvärdering efter ens tredje försök
Torbjörn e superduktig.
Så är de nån som kan få dej gravid så är du i trygga händer hos han.
Jag har en chans på 10% att lyckas bli gravid och 15% högre än normalt att få MF.
Jag har 6MF bakom mej och efter 3 MF så ligger man på en 50& risk att få MF.har man under 25-30% chans att lyckas bli gravid så är de mer lr mindre noll så du kan ju räkna ut mina odds till att både lyckas bli gravid o få en lyckad graviditet.
MEN nu sitter jag här, gravid.
Mot alla odds kan jag tillägga.
Det såg rent förjävligt ut o Torbjörn sa till me att "Bära lr brista", mn de lyckades
Tyvärr vet jag inte än om de är ett utomhavandeskap lr kanske lurar ett MF bakom knuten igen.
Haft både positiva o negativa gravtest o hade cystor när jag gjorde mitt ET+FET (Gjorde kombination) så på torsdag får jag min "dom"
De jag vill säga e att ge inte upp!!!
Carlanderska är super, o att dublivit tilldelad Torbjörn har med hans expertis att göra.
Att han säger att du har 1-2 ggr kvar beror på hur stor chasn till graviditet är.
Jag fick ett 3 pack oxå, de va dom noga med att säga.
Han sa att visst kan man vända sej till andra ivf kliniker od e finns säkert sånna som bara vill ha in pengar o gärna tar in en till patient för en sån sak,mn sån är inte Carlanderska utan dom tittar på chansen o sen e ärliga mot patienten även om sanningen kanske gör ont att höra.
Hoppas du lyckas bli gravid, är de nått så bara fråga!